Nordiske holdninger til datadrevet markedsføring


Hvordan blir du ekspert på å bygge tillit i skepsisens tidsalder?

Basert på svar fra over 4000 personer bosatt i Norden har vi laget en rapport som analyserer og presenterer den rådende skepsisen, nysgjerrigheten og de kanalene som bygger og beholder tillit.

Hvilken rolle spiller tillit ved innsamlingen av data? Og hvor godt kjenner du dine kunders ønsker og krav? I denne whitepaperen ser vi på forskjellene mellom de nordiske landene og gir deg de verktøyene du trenger for å engasjere publikummet ditt på nett!

Nordiske holdninger til datadrevet markedsføring

Denne rapporten inneholder:

  • Datainnsamlingens optimister og pessimister
  • Praktiske tips til hvordan du bevarer tilliten
  • Hva slags informasjon er nordboere villige til å dele?
  • Viktigheten av kontaktinformasjon – særlig for to tredjedeler av finnene og svenskene
  • Hvilke kanaler bygger tillit? Og hvorfor topper e-post listen?
  • Sosiale medier er ikke for alle – selv om nordmenn har dobbelt så stor tillit til denne kanalen som sine nordiske naboer
  • Hva hjemmesiden din trenger for å få flere konverteringer
chart in norweigan

Datadrevet markedsføring


Datadrevet markedsføring er avgjørende for å ruste bedriften din for fremtiden. Ikke bare skaper det personaliserte kundeopplevelser og muliggjør større skalerbarhet – det gjør det også enklere å styre markedsaktivitetene dine i riktig retning. Dette er grunnen til at dagens markedsførere ser på datadrevet markedsføring som enten en nødvendighet, et kontinuerlig prosjekt eller et fremtidig mål.

Det er likevel et åpenbart paradoks ved datainnsamlingen: Målgruppen din er nok ikke like optimistisk som det du er. I kjølvannet av forordninger, skandaler og hackinger har mennesker i alle aldre fått et nytt syn på datainnsamling.

Så hvordan skaper du tillit til kundene dine, til tross for deres skepsis til datadrevet markedsføring? Svaret finner du i denne rapporten!

Kapitler

Kapittel #1: Betydningen av tillit i Norden

Å bygge tillit er ikke alltid en dans på roser. Men om du klare å skape en slik tillit, kan du oppnå store resultater. I det første, innledende kapittelet analyserer vi forskjellene mellom de nordiske folkenes tillit til bedrifter som samler inn personlig data – og løfter frem de forretningsmessige fordelene tillit medfører.

 

Kapittel #2: Hvilke data er nordboere villige til å dele?

Det andre kapittelet undersøker hvilke typer data nordboere er villige til å dele. Du har antageligvis gitt samtykke til flere cookies enn du kan telle på fingre og tær. Og jeg vedder på at dette ikke første gangen du har lastet ned en whitepaper… Målgruppen din, derimot, har kanskje ikke den samme avslappede innstillingen til databehandling som oss markedsførere...

 

Kapittel #3: Bygg tillit: Den vesentlige informasjonen

For digitale markedsførere er data nøkkelen til kunnskap. Det er nemlig data som ligger til grunn for alt innhold du skaper, hele markedsføringsstrategien og for bedriften din som helhet. Faktum er at uten data går du glipp av essensiell innsikt som trengs for å skape markedsføringsaktiviteter basert på personlig relevans. Derfor vier vi kapittel 3 til å utforske ulike typer informasjon som kreves for å bygge respondentenes tillit.

 

Kapittel #4: Hvilken kanal er vi minst skeptisk til?

I det fjerde og siste kapitlet undersøker vi hvordan ulike kommunikasjonskanaler innehar ulike grader av tillit. Sosiale medier rager høyest hos enkelte, mens andre er mest komfortable med e-post. Selv om preferansene er forskjellige, er det viktig å forstå hvilke kanaler som har størst tillit – og hvilke som krever litt mer arbeid.