"Marketing automation gjør oss raskere og smartere"


Net1 leverer trådløse kommunikasjonsløsninger for profesjonelle brukere med sterkt fokus på maskin-til-maskin for kritiske gjøremål. Virksomheten posisjonerer seg som en ledende aktør når det gjelder løsninger som krever høy sikkerhet og kan levere stabile og omfattende nettjenester via 450MHz-bånd for maskin-til-maskin-tilkoblinger.

Utfordring


En av Net1s digitale utfordringer består i å følge opp kundenes reise gjennom virksomhetens digitale markedsføringskanaler og videre frem til kundens første kontakt med salgsavdelingen. For å forenkle denne reisen, trenger selgerne mer informasjon om den potensielle kunden sine behov og status i kundereisen.

Løsning

Nøkkelen for å effektivisere virksomhetens innsats innenfor B2B er et tettere samarbeid mellom marked og salg. Markedssjefen i Net1, Kim Schwerin, valgte å implementere APSIS’ løsning for å spore opp besøkendes adferd på hjemmesiden, og dermed gi selgerne et bedre grunnlag ut ifra dette. For å øke relevansen enda mer, valgte Kim Schwerin å sette opp løsninger for marketing automation.

Resultat

- Marketing automation gir oss mer kvalitative leads. Selgerne våre får et bedre grunnlag å jobbe med, og det hjelper til og med kundene med å velge riktig leverandør, sier Kim Schwerin, markedssjef hos Net1.

Ved hjelp av statistikk fra de automatiserte kampanjene kan selgere styre samtalen ut ifra kundens behov og ønskemål. Samtidig vil denne strategien føre til at selgerne får høyere kvalitet på sine leads med tanke på at den potensielle kunden gir tegn på kjøpsinteresse. Dermed slipper selgerne å bearbeide kalde leads.

Marketing automation har også hatt en positiv innvirkning på Net1 sin innsats for digitalt innhold. Virksomhetens inspirasjonsportal fungerer som et trekkplaster for potensielle kunder. I portalen har markedsteamet sammen med APSIS satt opp konverteringspunkter som tydeligvis utgjør starten på Net1s automatiske kommunikasjonsløsning. Automatisering innebærer at Net1 kan redusere sine medieutgifter ved å oppfordre kunden til å ta sitt første steg i kundereisen.

- Vi kan enklere se om vi har rett budskap til kunden og vi trenger ikke ha så stort omfang for å få gjennomslag, sier Kim Schwerin.

I framtiden planlegger Net1 å videreutvikle deres digitale kommunikasjonsløsning for å skape enda mer relevans og treffsikkerhet hos målgruppen.

- Som en mindre merkevare er vi nødt til å tenke smartere og hele tiden utvikle oss, avslutter Net1s markedssjef, Kim Schwerin.

Vil du finne ut mer?