«Vi måtte ha lim mellom informasjonssiloene våre.»


Dansk Supermarked er størst i Danmark innen detaljhandel, og eier en rekke supermarked- og kolonialkjeder i Danmark og resten av Europa. Kjedene inkluderer Netto, Bilka og Salling.

Dansk Supermarked | APSIS Profile Cloud

Utfordringen


Dansk Supermarked ønsket å bygge opp kundeprofiler på tvers av ulike teknologier via både digitale og offline kanaler. De ønsket å styrke fokuset på kundereiser.

Løsningen

Konsernet ga seg i kast med et pilotprosjekt med APSIS Profile Cloud, og så i utgangspunktet på kundeatferd før kjøp på nettsiden bilka.dk. Ved å bruke APSIS Profile Cloud med denne begrensede innsikten, startet Dansk Supermarked med individuell tilpasning av nettsidene, basert både på demografiske data og data om kundeatferd. Nå opplever de at konverteringsraten har økt med over 300 %.

Resultatet

«Det å profilere seg i et landskap med mange markedsføringskanaler er utfordrende. Vi hadde behov for lim mellom informasjonssiloene våre, og dette gir APSIS Profile Cloud oss!»
– Steen Kronborg, Enterprise-arkitekt

Økt innsikt med informasjon i sanntid

Det tok ikke lang tid før Dansk Supermarked begynte å se på APSIS Profile Cloud som limet mellom de ulike informasjonssiloene og kanalene. Først opprettet APSIS Profile Cloud en unik profil for hver besøkende til nettsiden bilka.dk. Deretter ble disse profilene supplert med data fra forskjellige informasjonssiloene, inkludert data fra SAP, for å gi en unik profil av hver eneste nåværende og fremtidige kunde (tidligere hadde all atferdsdata vært samlet i én silo). Dansk Supermarkeds data for klikkfrekvens ble også integrert i denne multichannel marketing-strukturen sammen med nyttige demografiske data, som for eksempel geografi.

Neste trinn: offline og online sammen

I dag er Dansk Supermarkeds informasjon om kundeprofiler tilgjengelig på tvers av ulike plattformer og teknologier (for eksempel Hybris og Adobe Analytics), slik at det er samsvarende håndtering av dataene uavhengig av plattform og teknologi. Med dette utgangspunktet kan selskapet foreta personifisering og epost-retargeting av besøkende til bilka.dk, og ta geografiske hensyn i henvendelsene sine. For eksempel vil ikke kunder i tettbebygde, urbane områder bli tilbudt hagemøbler eller store sofaer. Etter suksessen med dette onlineprosjektet ønsker Dansk Supermarked nå også å integrere sine offline-data med APSIS Profile Cloud. Siden de fysiske butikkene fremdeles er de som gir dem de høyeste inntektene og best tilfang av kundedata, er deres neste oppgave å importere over 3 terrabyte data til sin APSIS Profile Cloud og kombinere dette med eksisterende kundeprofiler.

Hittil har Dansk Supermarked med stor suksess benyttet seg av Profile Cloud til å tredoble sin konverteringsrate gjennom webpersonifisering og kampanjer med epost-retargeting. 

Nysgjerrig? Finn ut mer i dag!