Volvo eller Lamborghini? Slik velger du riktig system for automatisering

Av APSIS

2018-07-12

Alle snakker om de storslagne effektene av automatisering. Men oppe i det hele er det lett å falle for de store og komplekse systemene. Risikoen er da at du føler deg fortapt og overveldet blant alle avanserte detaljer, spaker og funksjoner.

Så, hvordan velger du riktig system for marketing automation i et uendelig hav av muligheter? Vi har samlet 5 tips for å sikre en fremgangsrik implementering.

Hva vil og må du automatisere?

Uansett om du jobber for en liten bedrift, et internasjonalt selskap, B2C eller B2B, så verdsetter du optimalisering og automatisering. Du vil ha effektiv kommunikasjon som øker kundens følelse av relevans samtidig som manuelle markedsføringsaktiviteter reduseres. Ikke sant?

Men før du legger tid og penger i et system må du først slå fast hva du vil automatisere. Er målet å:

  • Optimalisere din håndtering av leads?
  • Forenkle samarbeidet mellom marked og salg?
  • Transformere kundereisen fra lineær til sirkulær?
  • Skape en omnikanalopplevelse ved hjelp av kundedata og automatisering?
  • Skape en mer effektiv e-handel som tiltrekker, engasjerer og konverterer?
  • Forbedre din eventhåndtering?

Det finnes mange potensielle problemer som kan løses ved hjelp av automatisering. Derfor bør du bestemme hva som trenger å automatiseres for å skape en mer effektiv markedsføring som skiller seg ut i den digitale verdenen.

Fastsett målene dine

Hvis du vil bli skikkelig proff på marketing automation og oppnå fantastiske resultater må avgjørelsene dine komme ut fra en strategi. Ta en titt på deres bedrifts- og markedsføringsstrategi. Hva vil dere oppnå med automatisering? Og hvem er ansvarlig for strategi, data og innhold?


Riktig system for automatisering øker din ROI og minimerer manuelt arbeid. Men til syvende og sist er det menneskene som styrer maskineriet som avgjør din fremgang – ikke maskinen i seg selv.

Lag en oversikt for å vurdere behov

Dine interne forutsetninger styrer både implementeringsprosessen og sluttresultatet. Så før du begynner med å finne det perfekte systemet bør du nøye undersøke hvilke ressurser som fins. Tenk på deres eksisterende datastruktur og hvor stor del av budsjettet dere kan bruke på den nye satsingen. Vår ekspert forklarer:

"Lag en oversikt over strukturen og dataene som allerede finnes. På den måten kan du være kostnadseffektiv med systemet ditt [...] slik at du ikke investerer i et romskip hvis du egentlig bare trenger en båt”

Har du hjernekraften til å kontrollere hestekreftene?

Det finnes mange avanserte systemer for automatisering som lover gull og grønne skoger. Men det finnes få astronauter som faktisk har kunnskapen og kompetansen som kreves for å styre de store maskinene.


Automatisering sveiver i gang den digitale motoren. Men du trenger strålende strateger, dataingeniører og kreative kjennere til å føre maskinen på rett vei. Med andre ord kommer du ikke til å nå din ønskede destinasjon hvis du ikke har de rette personene bak rattet.

Dette betyr at dersom du har begrensede ressurser eller er uerfaren med automatisering bør du satse på den trygge Volvoen og gradvis avansere.

Trenger dere støtte?

Uansett om du jobber med ren data eller kreativ markedsføring så er det trygt å vite at det finnes eksperter som kan hjelpe dere mot fremgangsrik automatisering. Derfor bør du vurdere ditt behov for profesjonell støtte. Still spørsmål som:

  • Er lokal støtte viktig?
  • Kommer dere til å trenge kontinuerlig opplæring fra eksperter?
  • Er gratis støtte avgjørende?

Slik hjelper vi våre kunder!

For å oppsummere...

Et system for automatisering bør passe dine behov og ønskemål. Ved å finne din perfekte match kan du transformere marketing automation fra rakettforskning til en konkret virkelighet.

Vil du ta neste steg på din vei mot automatisering? Last ned en kopi (eller to!) av marketing automation for B2B eller B2C!