Vil du oppnå salgssuksess på Black Friday? Slik øker du sjansene!

Av APSIS

2017-10-16

Allerede før vi tenner "tusen julelys" feirer vi en høytid som får netthandlerens hjerte til å slå litt fortere – nemlig Black Friday. For å maksimere gjennomslaget ditt før denne store handledagen kommer er det viktig at du allerede nå forbereder kampanjer som engasjerer og konverterer kundene dine. Trenger du hjelp underveis? Jeg veileder deg gjennom fem strategier som øker sannsynligheten for at du når salgsrekord!

Black Friday APSIS

Black Friday – det nye startskuddet for julehandelen

Black Friday er et relativt nytt fenomen i Skandinavia som i løpet av de siste årene har blitt til et naturlig startskudd for å finne julegaver til nære og kjære. I 2016 sendte APSIS 74,3 milioner e-post på Black Friday. Globalt gjennomførte detaljhandelsnæringen 38.268 kampanjer i løpet av dagene som førte frem til Black Friday. Bare i Sverige handlet 29 % av svenskene på Black Friday, og salget økte fra 2,3 milliarder til 3,6 milliarder svenske kroner fra 2015 til 2016.

Hvorfor er det så viktig å forberede kampanjen over en måned før ett salg som pågår i 24 timer? Rett og slett fordi denne korte tiden stiller enda høyere krav til forberedelser. Hvis noe plutselig går galt, kan det være for sent. Og i løpet av et intensivt døgn som Black Friday, kan én eller flere raske e-poster fort bli til et spørsmål om millioner av kroner.

Vil du øke engasjementet før Black Friday? Spiss segmentene dine!

Hvis du vil skille deg ut fra mengden i kundens innboks er det essensielt at du fanger kundens interesse med personlige tilbud. Viktigheten av personlige budskaper er aller størst på dager som Black Friday da du kan være sikker på at det er ekstra mange som konkurrerer om kundens oppmerksomhet.
 
Black Friday vässa kundsegment
 
Hvis du vil optimalisere segmenteringen din og skape en treffsikker markedsføringskampanje, bør du tilpasse innholdet ditt etter kundens tidligere adferdsmønster. Har du allerede delt kundene dine inn i adferdsbaserte segmenter? Da bør du vurdere å gjøre kundesegmenteringen din mer avansert ved å anvende en RFM-modell. RFM står for recency (aktualitet), frequency (frekvens) og monetary value (økonomisk verdi) og brukes for å identifisere de mest verdifulle kundesegmentene og få en dypere forståelse for hva som kreves for å skape engasjement.

Trapp opp forventningene

I løpet av Black Friday fylles innbokser av en rekke uimotståelige og tidsbegrensede tilbud. Men det er ikke nok å stole på kun én utsendelse hvis du virkelig ønsker å oppnå salgssuksess.
 
Hvis du vil maksimere konverteringsraten din er det viktig at du lager en kampanje som bygger opp engasjement allerede noen uker i forveien. En god idé for å komme i gang er å gi de lojale kundene dine en sniktitt eller mulighet til å benytte seg av rabatten før alle andre. Dette øker konkurransefordelen din og plasserer deg som et selvsagt valg før Black Friday.
 
Kampanjen din trenger likevel ikke være begrenset til nettbutikken din. En gjennomtenkt og smart kampanje kan til og med lokke trafikk til din fysiske butikk med enkle midler – for eksempel ved å sende ut eksklusive e-posttilbud med rabattkoder som kan oppgis i kassen.

Personalige produktanberalinger vekker kundene dine

En strategi som kan øke konverteringsraten din på Black Friday er personlige produktanbefalinger basert på kundens tidligere kjøp og adferdsmønster. Faktum er at anbefalinger kan utgjøre opptil 31% av totalinntekten til nettbutikken din.

Har en kunde gått i dvale siden fjorårets Black Friday? Det betyr ikke at du skal utelukke kunden fra kampanjen din. Tvert imot! Black Friday er en svært god anledning til å få kunden tilbake ved å sende en vennlig påminnelse om tidligere kjøp og relaterte produkter.
 
Personliga produktrekommendationer APSIS

Tilpass hele shoppingopplevelsen for mobil 

Markedsførere har fått med seg at folk flest leser e-post på mobilen sin. Og ifølge vår rapport, Forlatte handlekurver - stort potensial for norsk e-handel, kjøper 23,5% av skandinaviske forbrukere varer via mobiltelefon eller nettbrett.
 
Dette gjelder også på Black Friday. Hvis du lykkes med å engasjere kundene dine så er sannsynligheten stor for at de åpner en e-post og tar sine første skritt mot et kjøp på jobben eller mens de er på farten. For å øke konverteringsraten og salget ditt bør utsendelsene og nettbutikken din by på en mobiltilpasset og sømløs opplevelse – uansett hvor og hvordan kunden begynner på kjøpsreisen sin.

Kvinna shoppar på språng

Konverter flere kunder med påminnelser til rett tid

Forlatte handlekurver er som et økonomisk svart hull. Fenomenet innebærer at kunder surfer rundt på hjemmesiden din, legger varer i handlekurven for så å forlate siden – uten å avslutte kjøpet. Sannheten er at over 80 % av skandinaver nylig har lagt et produkt i en handlekurv uten å fullføre kjøpet.
 
Abandoned cart APSIS
 
På Black Friday er kundene på jakt etter de største rabattene og de beste tilbudene. Derfor er sjansen stor for at kundene dine bruker handlekurven til å lagre produktene i en ønskeliste. Dette skaper en overhengende risiko for at kunden glemmer å fullføre kjøpet eller velger å handle hos en konkurrent.
 
Til tross for at dette høres ufordelaktig ut, behøver ikke en forlatt kundekurv bety liten interesse. Ved å sende ut automatiske påminnelser kan du bearbeide de som ikke har handlet, noe som kan føre til at 10% av dem faktisk kommer tilbake for å fullføre kjøpet
 
Du bør imidlertid ha i bakhodet at påminnelsen din kanskje må sendes ut litt raskere enn vanlig for at kundene skal kunne rekke å delta i tilbudet ditt før dagen tar slutt.
 
 
Black Friday er en høytid for shopping som kan utgjøre en betydelig forskjell for bedrifter. Og ved å utruste deg med en strategi som drives av kundedata maksimerer du salget!
 
Vil du begynne på reisen din mot automatiserte e-poster, eller vil du få tips og råd før Black Friday? Bestill en demo for å ta ditt første skritt eller utvikle din nåværende strategi med hjelp fra våre konsulenter