Vi avfeier 4 myter om marketing automation

Av APSIS

2017-12-22

Marketing automation er en av de heteste trendene innen digitalt salg og markedsføring. Men akkurat som for andre buzzord florerer myter og misforståelser om hva konseptet egentlig innebærer. Fører automatisering til kjedelige og upersonlige budskap? Og er det vanskelig å implementere? Vi avfeier fire vanlige myter om marketing automation! 

Needle bursts a balloon

Myte 1: Marketing automation er laget for late markedsførere

Denne oppfatningen stammer sannsynligvis fra automatiseringens nøkkelfunksjon: Å forenkle hverdagen for markedsførere ved å automatisere kommunikasjon og bearbeiding av potensielle og eksisterende kunder. 
 
Selv om automatisering innebærer mindre manuelt arbeid, nytter det ikke å tvinne tommeltotter og la systemet gjøre hele jobben. Tvert imot!
 
Som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg handler marketing automation om en ny måte å arbeide på som fokuserer mer på planlegging og strategi som krever en dypere forståelse for kundene dine. Strategien din blir dermed som hjernen som kontrollerer at systemet - og din markedsføring - går i riktig retning.
 
Chess
 
Et system for marketing automation hjelper deg med å bearbeide det som ellers ville vært for mye data. Systemet gjør det mulig å sette opp passelige mengder innhold som er skreddersydd for hvert steg på kundenes reise. Din jobb som markedsfører er å analysere og utvikle resultatet, samt finjustere innholdet ditt og strategien din. 
 
Marketing automation handler med andre ord ikke om late markedsførere. Det er et verktøy for smarte markedsførere.

Myte 2: Automatikk gjør innholdet upersonlig

Denne myten har nok sine røtter i troen på at maskiner og systemer som distribuerer innhold ikke kan være personlig. Basert på dette blir kommunikasjonen generell, upersonlig og sjelløs.

People standing in a crowd
 
Dette hadde vært sant hvis marketing automation ikke hadde vært basert på data om kundens atferd. Den store fordelen med automatisering er at man kan tilpasse innholdet etter mottakerens atferd og interesser.
 
Ved å alltid ta utgangspunkt i kundens interesser, kan du tilpasse innholdet for å øke relevansen. Dette kan være alt fra en enkel bursdagshilsen til en svært personlig utsendelse basert på en kundeprofil.
 
Vil du vite mer om hvordan marketing automation kan kombineres med kundeprofiler? Vår ekspert Mattias Ward forklarer hvordan!

Myte 3: Marketing automation er spam

Denne myten baserer seg på skrekken for at systemet begynner å sende meldinger ukontrollert. Å sende for mange meldinger er ingen god idé med tanke på at en gjennomsnittlig person mottar 70-80 meldinger hver dag. Men faktum er at marketing automation gjør mottakerens bekymringer til skamme.

Woman sitting by a computer
 

Nøkkelen er relevans. Fordelen med marketing automation er at meldingen trigges av individets atferd og dermed tas budskapet imot på en annen måte.

Som tidligere nevnt er strategien din selve grunnmuren i marketing automation. Og med en strategi for marketing automation kan du se til at dine utsendelser blir skarpe og relevante istedenfor kjedelige masseutsendelser.

Myte 4: Det er vanskelig og dyrt å implementere marketing automation

Det finnes for eksempel bedrifter som bruker store ressurser på å bygge komplekse romskiplignende systemer som de aldri får til å fungere skikkelig. Men slik trenger det ikke å være.

Man who's calculating

Fordelen med marketing automation er at det er mulig å tilpasse etter behov. Derfor kan systemet fungere like bra for små, nyoppstartede bedrifter som for store internasjonale organisasjoner. Nøkkelen ligger helt enkelt i å lære seg å krabbe før man prøver å løpe.
 
Begynn med en strategi, bygg opp systemet ditt og øk graden av kompleksitet kontinuerlig. En enkel e-postflyt som følger opp en viss aktivitet kan være første trinn. Når du har blitt mer varm i trøya kan du for eksempel velge å poengsette leadsene dine eller tilpasse budskapet etter mer detaljerte segmenter eller kundeprofiler.

 

Er du nysgjerrig på marketing automation, men vet ikke helt hvordan du skal begynne? Kontakt oss - og få en kickstart på veien mot automatisert og kundetilpasset markedsføring!