Å utvikle en plan

Av APSIS

2015-03-05

Jeg tenkte vi skulle gi serien en myk start og ber deg bruke fem minutter av din travle arbeidsdag til å tenke litt. Det finnes sjelden et bedre tidspunkt for å fundere, vurdere og starte på nytt, enn når et nytt år nettopp har begynt.

Start med å evaluere fjorårets utsendelser. Hva gikk bra? Hva kunne vært gjort bedre? Lag en kort liste (fem til ti punkter på hver side) som sammenfatter erfaringene fra året som gikk.

Når du nå har erfaringene i tankene, er det på tide å kikke på planene. Mitt forslag er at du planlegger så langt som ett år fremover. Du bør ikke nødvendigvis detaljplanlegge alle utsendelser, for det må finnes rom for å gripe sjanser som plutselig dukker opp. Dersom du, som vi, jobber med månedlige nyhetsbrev, ha som mål å detaljplanlegge første kvartal, ha 50 prosent klart for andre kvartal og planlegg hovedtrekk og -temaer, samt enkeltartikler, for resten av året. Til tross for at det heter nyhetsbrev kan jo mye produseres lang tid i forveien og om nødvendig oppdateres før utsendelse.

Er du godt forberedt kan du unngå i-siste-liten-arbeidet som så altfor ofte fører til slurvete og lite gjennomtenkte nyhetsbrev. Å finne godt innhold er ikke alltid lett. Her er noen tips som forhåpentligvis kan hjelpe deg på vei:

  • Hvilke artikler var mest populære i året som gitt? Kan dere lage utvidede versjoner eller bygge videre på dem?
  • Må dere skrive alt selv, eller finnes det eksterne skribenter som kan tilføre leserne deres interessant kunnskap?
  • Finnes det et område som er så stort at det fortjener en egen artikkelserie?
  • Kan dere via nyhetsbrevet gi leserne tilgang til verktøy (for eksempel på nettet) som hjelper mottakerne i sitt arbeid?
  • Kan dere be mottakerne dele sine erfaringer eller tips?
  • Gjennomfør en undersøkelse i ett nyhetsbrev og legg frem resultatene i det neste. Ta en titt på gamle nyhetsbrev og se om dere finner inspirasjon til noe som kan tilpasses deres bransje.

Kanskje er det på tide å teste ut video i nyhetsbrevet. Video er en effektiv måte å øke antallet mottakere som klikker seg videre. Test det – men forsikre dere om at innholdet er så godt at mottakerne også vil klikke seg videre neste gang dere legger ved en video.

Når dere begynner å arbeide med innholdet er det lurt å ligge foran tidsskjemaet og å skrive flere artikler enn dere trenger (inneholder nyhetsbrevet fire artikler, skriv fem). Da er det rom for å raskt legge til nytt innhold eller velge bort det som var en god tanke i utgangspunktet, men som ikke holdt mål. Skriv planen, la den ligge og titt på den igjen i morgen.

Jeg lover deg at å jobbe med en gjennomtenkt plan, fremfor i å skrive alt i siste liten, er en utmerket måte å forbedre og utvikle din e-postmarkedsføring på.