Triggede e-poster og hvorfor de er viktige

Av Noemi Gobel

2015-12-16

Velkomstbrev, e-poster ved forlatte handlekurver, e-poster med bursdagshilsener… Hver gang du er i kontakt med abonnentene dine, har du en mulighet til å bygge en sterkere og mer personlig dialog. Men hvordan kan du utnytte disse kundeforholdene?

Happily Ever After with Triggers

 

Det er kunden som er sjefen. Det er hun som bestemmer om hun vil kjøpe produktet ditt, prøve tjenesten din eller avtale et møte med deg. Hun vil at du skal lytte til henne. Som markedsførere må vi lytte til kunden. For at vi skal kunne tiltrekke oss nye kunder i en impulspreget hverdag, må vi bygge relasjonen til dem basert på deres oppførsel. Heldigvis finnes det flere automatiserte måter som kan brukes for å bygge slike relasjoner.

Men hva er automatisert markedsføring? Et av de mest populære ordene i digital markedsføring er uttrykket «marketing automation». Det brukes ofte til å beskrive automatiserte e-poster, trigger-eposter og transaksjons-eposter. Forvirret? Alle disse konseptene bygger på det samme grunnprinsippet; å bruke automatisert teknologi for å forenkle forskjellige markedsføringsprosesser. Forskjellen ligger i hvilke prosesser du bruker det til; automatiserte e-postkampanjer, automatiske transaksjonsbekreftelser eller e-postkampanjer som trigges av brukerens oppførsel.

Trigger-eposter er en veldig enkel måte å bruke automatisert markedsføring på for å få raske resultater: sammenlignet med vanlige e-postutsendelser har trigger-eposter betydelig høyere åpnings- og klikkrate på 40 %. Dette skyldes at de er meget relevante og at de sendes umiddelbart etter at kunden har gjennomført en bestemt handling. Sagt på en annen måte: Hvis du ikke sender bekreftelse i form av en trigger-epost, er det stor fare for at kunder, potensielle kunder eller kjøpere forblir uvitende. I tillegg forventer kundene våre å få slike e-poster basert på sine tidligere opplevelser.

Bursdagshilsen, velkomstepost og meldinger for å få kundene tilbake er bare noen eksempler på hvordan du kan få kunden til å føle seg verdsatt og fortsette å være interessert i det du tilbyr. Du vil også spare både tid og ressurser ved å automatisere slik kundekontakt, selv på de mest grunnleggende måtene. Vi lever i en tid hvor kundene velger et firma fremfor et annet basert på sine egne kundeopplevelser. Derfor er sømløse kundeopplevelser viktigere enn noen sinne uavhengig av hvilket produkt eller hvilken tjeneste vi snakker om. Det som kan få deg til å skille deg ut fra mengden, er å bruke noen enkle, men kreative taktikker som vi har samlet for deg slik at kundene dine føler seg spesielle uten at du trenger å anstrenge deg.

Se våre enkle tips for triggereposter:

Our favourite welcome email example, with cake!

Velkomstbrev: økt engasjement fra starten

Den første velkomstbrev du sender til kunder når de har engasjert seg, er viktig. Den er din første personlige kommunikasjon med abonnenten din. Du må ta noen valg. Hva vil du si? Hvordan vil du presentere deg? Istedenfor å selge produktene dine til kunden med en gang, bør du få dem til å føle seg verdsatt ved å ønske dem velkommen på en personlig måte. Husk å nevne alle fordelene de får ved å abonnere på tjenestene dine, som rabatter, spesialtilbud og unike intervjuer. Husk også å lenke til eksisterende innhold siden disse e-postene er blant de mest effektive.Velkomstbrev gir deg også en god mulighet til å samle inn og bearbeide mer informasjon fra abonnentene dine, men ikke glem å fortelle dem hvorfor du ber om informasjonen. Transparens er tross alt det viktigste. 

Our favourite abandoned cart email example, with cake!

E-poster ved forlatte handlekurver: Vær oppmerksom!

I tillegg til den åpenbare fordelen ved å sende ut e-post ved forlatte handlekurver for å påvirke kunden til å fullføre kjøpet, er de også en god måte å vise kundene dine at du følger med. Ta initiativet, og fortell dem at du har tatt vare på handlekurven. Vis alle leverings- og fraktalternativene, og du kan til og med inkludere produktanbefalinger for å oppnå mersalg. Forlatte handlekurver fungerer også for tjenester som gratis prøveperioder eller for å bestille time uten fysiske produkter. Så lenge du har en god tekst og kanskje et par fiffige illustrasjoner, vil du definitivt bli lagt merke til. Et siste råd? Send disse e-postene raskt etter at handlekurven ble forlatt slik at kunden din ikke glemmer deg.

Our favourite win-back email example, with cake!

E-poster for å hente tilbake kunder: Skru opp dampen

 

Hvis noen plutselig slutter å kjøpe produktene dine, er det på tide å sende en e-post for å finne ut hvorfor og for å finne ut om du virkelig har mistet kunden. Du kan se på slike e-poster som omvendte trigger-eposter, siden de aktiveres hvis abonnenten ikke er aktiv. I tillegg viser forskning at det er dyrere og tar lengre tid å få nye kunder enn å hente inn igjen eksisterende kunder. Som med e-poster ved forlatte handlekurver må du forsøke å få tilbake kunden ved å gi dem et nytt insentiv for økt engasjement, som en spesialrabatt eller en påminnelse om fordelene ved tilbudet ditt. Du kan også be dem om å oppdatere valgene sine for e-postutsendelser eller interesser slik at de får mer relevant innhold fra deg i fremtiden. Det viktigste er å vise abonnentene dine at du bryr deg om dem og ønsker å få dem tilbake. Nøyaktig slik du gjorde da forholdet ble innledet.

Our favourite post-purchase email example, with cake!

 

E-poster etter kjøp: Eventyret fortsetter

Kundereisen er ikke over når salget er i boks. Ofte er det bare et pust i bakken på veien mot flere kjøp. Hva er det viktigste du kan si? «Takk!» Kundepleie etter kjøp er et avgjørende virkemiddel for å sikre kundelojalitet, redusere frykten etter kjøp og få mer- eller kryssalg. Hvis du ønsker innsikt i din egen virksomhet, bør du sende ut et enkelt spørreskjema. Hvis du vil at kunden skal bli en profet, bør du gi dem en rabatt hvis de henviser nye kunder. Hvis du ønsker at de skal føle seg trygge på kjøpet sitt, bør du sende dem verdifull informasjon som kvitteringer, vedlikeholdsinstruksjoner eller anmeldelser av produktet de har kjøpt. Valget er ditt.

Our favourite birthday email example, with cake!

Bursdags-eposter: Børst støvet av din kreative side!

Uansett hvilken virksomhet du driver, bør du sende ut e-poster i forbindelse med bursdager eller jubileer. På den måten styrker du kundeforholdet ditt, både B2C og B2B. Hvis du ikke selger produkter til forbrukere, kan du bruke årsdagen for når abonnenten meldte seg inn eller noe annet viktig skjedde slik at du kan sende dem en gratulasjons-epost. For reisebyrå kan også en hilsen før bursdagen fungere godt. Ikke bruk kjedelige hilsener. Fokuser på det som er viktig: Først må du sørge for at informasjonen er riktig. (For bursdager trenger du iallefall riktig fødselsdato og fornavn.) Hvis du har muligheten til det, bør du inkludere en spesialrabatt, en gratis vare eller gratis frakt. Hvis du ikke har rom for slike ting i budsjettet ditt, har du fortsatt mange muligheter. Be kundene om å lage en ønskeliste basert på dine produkter, eller lag en morsom animasjon til dem. Eksperimenter med visuelle elementer og mindre faktisk innhold, men du må aldri glemme CTA-knappene!

Dette er bare noen av de mange mulighetene du får når du bruker en trigger-epostkampanje. De neste naturlige spørsmålene er: Hvor begynner vi? Hvordan begynner vi?

Det kan virke som en uoverkommelig oppgave å lage et enkel velkomstbrev til abonnentene dine, men vi kan naturligvis bistå deg. Hvis du ikke har IT-kunnskapene selv eller i firmaet ditt, kan vi hjelpe deg med å lage et e-postprogram som sørger for at du skiller deg ut og at kundene dine husker deg. Det betyr at det eneste som hindrer deg i å sette i gang, er litt forberedelse og mye forventning. Hva venter du på?