Tre smarte løsninger for e-postdesign

Av Noemi Gobel

2017-04-24

Hva kjennetegner bra e-postdesign? 

Vi i APSIS synes at e-postdesign ikke bare skal se bra ut, den skal også løse en konkret ufordring som kunden eller e-postutsenderen har. For å illustrere dette, stilte vi et enkelt spørsmål til våre egne desingere: ”Hvilke utfordringer har dere nylig løst for våre kunder?
Her kommer dere svar...

Stockholm Konserthuset Email Design | APSIS Blog

 

Så mange bakgrunnsfarger! 

Den viktigste funksjonen som Konserthuset i Stockholm ønsket for sin splitter nye e-postmal virket enkel: De ville at hver av modulene deres skulle ha muligheten til å tilpasses.

I praksis betydde dette at de trengte at hver modul hadde 40 (!) potensielle bakgrunnsfarger (en forespørsel våre e-postdesignere ikke får veldig ofte!).

Bakgrunnen til dette ønsket? Konserthuset i Stockholm ønsket en rutenettstruktur for epostene slik at de ble seende ekstra moderne ut – og sluttresultatet overgikk deres høyeste forventninger.

Catella Email Design | APSIS Blog

Tabeller på en liten skjerm?

Fondsforvaltningsselskapet Catella sender ut masse interessant informasjon til sin mottakerere med jevne mellomrom. Ettersom de er i finansbransjen inkluderer denne informasjonen ofte tall: prosenter, økninger og statistikker.  

Å inkludere en tabellmodul i deres e-postmal høres temmelig enkelt ut – men siden vi lever i mobilverden trengte Catella at disse tabellene enkelt skulle kunne leses på små skjermer også (eksempelvis smarttelefoner og nettbrett), selv med flere kolonner.

Våre e-postdesignere løste dette gjennom å legge til et element som går rundt tabellen, hvilket gjorde at den kunne blas i horisontalt på mobile enheter – problem løst! 

Evry Email Design | APSIS Blog

 

Fargeoverganger & tekstbrytning 

Ofte har virksomheter en veldefinert grafisk identitet når de oppsøker oss. Dette betyr at deres nye e-postmal allerede har et par kriterier å ta hensyn til, før arbeidet en gang har startet.

I eksempelet til den nordiske teknologibedriften Evry, er et nøkkelelement i deres grafiske identitet å ha bokser med fargeoverganger (det vil si, at en farge endres til et annet), som bakgrunn for deres titler. Så våre e-postdesignere måtte finne en måte å gjøre dette mulig for deres mal også.

Evry ønsket også en spesialtilpasset tekstbrytemodul for deres mal, siden de visste at de kom til å bruke malen for utsending av invitasjoner til arrangementer, og på denne måten kunne de legge til informasjon om arrangementet på toppen.

Sluttresultatet dekket både behovene de hadde og fulgte retningslinjene til deres grafiske identitet -  en vinn-vinn-situasjon for alle parter!

Er du sulten på å lære mer om e-postdesign? Sjekk ut vår infografikk om global design vs e-postdesign for enda mer inspirasjon – eller enda bedre, last ned vår designguide for digitale markedsførere!