Tekstforfatteren tipser: Slik tilfører du enkelhet i markedsføringen

Av Amanda Gossell

2019-08-16

I dagens digitale samfunn utsettes vi for tusenvis av budskap hver dag. Og vi kan ikke se bort fra det faktum at mange av oss er rastløse sjeler som søker og krever raskere, smidigere og mer bekvemme løsninger i hverdagen. Derfor er det viktig at du, som markedsfører, tilpasser deg dagens forbrukere og leverer enkle og personlige opplevelser. Men hvordan skaper man egentlig enkelhet?

Vi har tatt en prat med tekstforfatteren Sarah Chase som er ekspert på feltet.

Hva innebærer konseptet enkelhet?

Enkelhet, smidighet eller brukervennlighet – kjært barn har mange navn, men konseptet kan forklares som et mål på hvor enkelt et ferdig produkt er når det skal tas i bruk av den tenkte brukeren. 

Dette sier tekstforfatteren Sarah Chase, som daglig jobber med enkelhet, om saken:

“For meg er enkelhet grunnmuren i all kommunikasjon og markedsføring. Uten enkelhet mister man sin konkurranseevne. Derfor bør man påse at det gjennomsyrer alt man gjør – rent markedsføringsmessig. I min jobb passer jeg på å skape enkelhet i hvert steg. Det starter allerede i utviklingen av strategier og fortsetter gjennom hele kundereisen – fra interessent til faktisk kjøper. Uten enkelhet fungerer ikke dagens markedsføring – rett og slett! 

Å innse verdien er alfa omega

Sarah Chase har jobbet som tekstforfatter i APSIS siden 2017. Tidligere jobbet hun i et contentbyrå, men det var først da hun startet i APSIS, at hun for alvor innså verdien av å tenke og skape enkelhet. Med fokus på å produsere slagkraftig innhold, rettet mot B2B-markedet, har Sarah de siste årene lært seg hva som fungerer når det kommer til å skape relevant og tilpasset innhold.

 – Min daglige jobb innebærer å skape og planlegge innhold, samt å legge strategier for innholdet. Eksempler på innhold jeg lager, er nyhetsbrev, veiledninger, blogginnlegg og innhold til sosiale medier. En stor del av arbeidet mitt er rettet mot B2B-markedet, så kort fortalt jobber jeg med å skape slagkraftig, relevant og effektivt innhold tilpasset kundereisens ulike faser, sier Sarah.

Slik skaper du enkelhet

For Sarah er enkelhet alfa omega når det kommer til å planlegge og produsere tekster og annet innhold. Slik kan prosessen hennes se ut:

 – Det første steget er å tenke på hvor mange kontaktpunkter, for eksempel antall e-poster, som inngår i en flyt. Deretter ser jeg på en brief, så gjør jeg en vurdering av hva som kreves for å skape en sømløs kundeopplevelse. Det er nemlig slik at sømløshet og enkelhet går hånd i hånd. Derfor er aller første steg å studere, og analysere, den faktiske kundereisen før man setter i gang med å produsere tekster og annet innhold.

  Dette betyr at jeg også jobber med å tilpasse innhold basert på format. Skriver man for eksempel en e-post, handler det om å holde den kort og slagkraftig. Skriver man et blogginnlegg derimot, kan man uttrykke seg på en mer utdypende måte. Derfor handler det hele tiden om å ta kundereisen, og de ulike behovene, i betraktning, fortsetter Sarah.

 

Målet er et forent tankesett

For å lykkes med å skape enkelhet må alle avdelinger, og tilhørende prosesser, i en organisasjon ha samme tankesett. Å personalisere innholdet spiller en stor rolle i reisen mot enkelhet for sluttbrukeren – og Sarah sier følgende om korrelasjonen mellom personalisering og enkelhet:

 – Personaliseringsprosessen i seg selv er relativt kompleks og handler om å skape maksimal relevans for brukeren. Men – om man bryter prosessen ned i mindre biter, ser man at selv disse delprosessene har sitt utspring i enkelhet. Ser man for eksempel på personlige produktanbefalinger, handler jo disse om å foreslå et visst produkt, ved et visst tidspunkt, til en bruker.

 Ser man videre på salgssyklusen innen B2B, og innholdet i en flyt for leadsbearbeiding, handler også dette om å hele tiden lede og hjelpe brukeren til neste steg – alt for at brukeren ikke skal måtte gjøre det på egenhånd og av den grunn miste interessen, forteller Sarah.

Er du interessert i å lære mer om personalisering? Du finner podcast-episoden om temaet her!

Er enkelhet enkelt?

Å skape enkelhet kan høres enkelt ut. Men – faktum er at prosessen krever intens planlegging, hardt arbeid og engasjement fra deg som markedsfører.

 – Jeg tror den største feilen mange markedsførere gjør, er å ikke ha enkelhet i sitt tankesett. En annen feil er at mange tror at enkelhet er enkelt å skape. Til det kan man svare: Bak de enkleste kundereisene finnes de mest komplekse prosessene og den mest avanserte teknikken.

Ser man for eksempel på automatisert markedsføring, som er et utmerket system for å skape enkelhet, så er selve systemet ganske komplekst og vanskelig å implementere. Det gjelder både rent teknisk, men også innholdsmessig når det kommer til organisatorisk tilpasning. Så selv om automatisert markedsføring til slutt skaper enkelhet, så er ikke systemet i seg selv enkelt å bygge, sier Sarah.

 

 

Den enkle fremtiden

Å jobbe med enkelhet bør være en del av hver markedsførers hverdag. Og i likhet med Sarah kommer vi mennesker til å kreve mer og mer enkelhet, smidighet og brukervennlighet jo mer markedsføringsteknologien utvikles.

 – Om vi ser på hvordan vi mennesker lever i dag, forventer vi oss hurtighet og enkelhet på alle områder: hurtigmat, raske leveranser, speed dating, for å nevne noen områder. Enkelhet har enkelt og greit blitt en stor del av våre liv, og derfor mener jeg at det ikke er mulig å reversere utviklingen og slutte å jobbe for å skape enkelhet.

 Altså, jo mer tid som går, og jo mer markedsføringsteknologien utvikles, desto mer kommer vi til å forvente enkelhet i hverdagen. Og derfor må hver enkelt bedrift henge med på utviklingen, fortsetter Sarah.

Men hvordan kommer man i gang med å skape enkelhet? Her er Sarahs beste tips:

1) Rent innholdsmessig er det viktig å la produksjonsprosessen ta sin tid. Selv om systemet, for eksempel automatisert markedsføring, er en utmerket katalysator for å skape enkelhet, er selve innholdet grunnmuren. Så ta tiden du trenger til å skape kvalitativt og relevant innhold og ha alltid kundereisen i tankene når du skriver.

2) Har du ikke begynt med automatisert markedsføring ennå, er det på høy tid å starte nå. Men – pass på å starte rolig med et par enkle flyt. For B2B kan det for eksempel være å skape en flyt for leadsbearbeiding eller å skape en nedlastingsflyt. For B2C kan det for eksempel være å skape en velkomstflyt eller bursdagsflyt. Å sette i gang med automatisert markedsføring kommer til å gjøre hverdagen din som markedsfører enklere, samtidig som du kan skape bedre og mer tilpassede kundereiser.

3) Analyser dine data! Med dagens markedsføringsteknologi kan vi analysere og måle atferd. Har man i tillegg mulighet til å konvertere data til innsikt, har man en god pekepinn på hvilken retning man bør ta bedriften – om det så handler om å skape bedre segmentering eller å ta bedre organisatoriske beslutninger, avslutter Sarah. 

Tusen takk, Sarah!

En vanlig oppfatning er at enkelhet er enkelt. Men slik er det som regel ikke… Som markedsfører må du både studere atferdsmønstre, analysere hvordan dagens forbrukere agerer og handler, og legge til rette for å oppfylle kundenes krav og behov.Men – i lengden er det verdt innsatsen, og arbeidet er en absolutt nødvendighet. For som Sarah Chase sier: “Uten enkelhet fungerer ikke dagens markedsføring – rett og slett!” 


Vil du lære enda mer om enkelhet? Hør gjerne på vår podcast A Zip of Marketing der vi snakker om enkelhet en hel episode!