Spør på vegne av en venn... Grunnleggende forklaring av datadrevet virksomhet

Av Olga Dufvenberg

2020-06-15

Du kjenner sikkert følelsen når en av kollegene dine ramser opp vilkår som om de var ulike chipstyper i godtehylla... Det høres altfor ofte som om det bare er noen vilkårlig sammensatte bokstavpar eller noe du har hørt i en science fiction-film. For å hjelpe deg, har vi samlet 9 spørsmål du alltid har hatt lyst til, men aldri våget å stille!

Förklaring av datadriven marknadsföring

Sa du datadrevet markedsføring...?

Hvis du arbeider med digital markedsføring, kan vi nesten vedde på at du hører ordet data seks tusen ganger daglig. Og gjør du ikke det, bør du definitivt legge det inn i det daglige vokabularet ditt. Data av alle slager blitt en viktig del av markedsføringen i dag. Men – hva er data? Og hvorfor har det endret dagens tilnærming til markedsføring?

Data kan ses som informasjon om kundeemner og kunder, slik som demografiske data, handlevaner og kjøpshistorikk. Og ved å innhente og samle data på tvers av kanaler kan markedsførere skaffe seg verdifull innsikt som gjør at de kan lage et kommunikasjonsopplegg tilpasset kundenes ønsker og behov.

I den konstante kampen om å engasjere kunde dine er data nåtiden – og fremtiden. Så i stedet for å lytte til magefølelsen og gjette hva kundene ønsker, kan du basere handlingene dine på faktabasert innsikt.

Kundeprofil – ikke annet enn en profil på sosiale medier?

Likes, swipes og shares? Nei, kundeprofiler henviser verken til Facebook-kontoer eller Tinder-profiler. I stedet kan kundeprofiler ses som et leksikon over kundene dine, basert på ulike typer kundedata – som er innhentet via f.eks. skjemaer, IP-adresser eller informasjonskapselsamtykke.

Med disse er du i stand til å innhente mer presise opplysninger om kundene dine, noe som gjør det enklere å opprette nyttige segmenter og tilpassede opplevelser skreddersydd for bestemte personer. Du kan oppsummere det på denne måten:

Hvis data er grunnlaget for relevans, er kundeprofiler muliggjøreren.

 

 

 

Kundeprofiler

Personalisering: Mer enn bare å være på fornavn?

Hvis du åpner innboksen din, ser du trolig mer enn en håndfull e-poster som henvender seg til deg med fornavn. Dette er et typisk eksempel på personalisering på laveste nivå. Men dette er bare å pirke i overflaten på hva personalisering kan og bør være

Med kundedata samlet i kundeprofiler kan du få et helhetlig inntrykk av kundene dine. Og med denne innsikten kan du sørge for at du kun benytter relevant og tilpasset kommunikasjon som virkelig treffer der den skal.

Følgende formater og innhold kan eksempelvis personaliseres:

  • Nettsted
  • E-post
  • Produktanbefalinger
  • SMS
  • Annonser

Vil du vite mer? La vår e-handelsrapport gjøre deg til en personaliseringsproff!

Hva er markedsføringsautomatisering – egentlig?

Vi gjenkjenner situasjonen, du nikker og forstår at markedsføringsautomatisering har noe å gjøre med automatiske utsendelser – men selve begrepet er ganske uklart. For å hjelpe deg i slike situasjoner, kan vi forklare det på denne måten:

Markedsføringsautomatisering er et verktøy som benytter atferdstriggere for å kommunisere systematisk og automatisk på tvers av flere kanaler.

Dermed kan du handle på bakgrunn av dine innsamlede kundedata, slik at du kan levere tilpasset og relevant innhold – på riktig tidspunkt.

Kan alt automatiseres?

Vi burde kanskje ikke bruke altfor store ord, men vi vil si at du kan automatisere nesten hva som helst. La oss ramse opp noen av dem her, bare for at du skal få et inntrykk av mulighetene:

  • Utløste e-poster (velkomstbrev, påminnelser, fødselsdager, e-handelflyt osv.)
  • SMS-utsendelser
  • Annonsekampanjer
  • Innlegg på sosiale medier

Er du interessert i få vite mer om hvordan du engasjerer kundeemner og kunder gjennom hele kundereisen? Da bør du ta en titt på våre håndbøker i markedsføringsautomatisering for B2B og B2C.

Forskellige tanker om marketing automation

Forlatte kattunger? Å, forlatte handlekurver!

For markedsførere er en forlatt handlekurv like uheldig som en forlatt kattunge. Begreper henviser til situasjonen der en kunde legger en vare i handlekurven, men ikke fullfører kjøpet. Det kan for eksempel skyldes for høye fraktkostnader eller en komplisert betalingsprosess.

Men med nederlag følger det også muligheter. En forlatt handlekurv tyder på en interesse for produktet som kunden har lagt i kurven, noe som åpner for en stor mulighet til å vinne tilbake den tapte muligheten – og øke omsetningen.

Så – hva bør du som markedsfører gjøre for å få kundene tilbake? Vel, dette fører oss til neste spørsmål i dette blogginnlegget...

Hva mener dere med «oppfølging»?

Oppfølging er nettopp det ordet antyder. Det er nettinnsats, som e-postutsendelser eller nettannonser du lager for å treffe publikummet på nytt etter at de har avsluttet den løpende aktiviteten med varemerket ditt: For eksempel at de har forlatt en handlekurv eller forlatt nettstedet ditt uten å gjøre noe.

Derfor er oppfølging en smart løsning for å skape synlighet og oppmerksomhet rundt virksomheten din, nå ut til det publikummet som har vist interesse for produktene dine og øke omsetningen – på en kostnadseffektiv måte.

Slik virker oppfølging

OK, nå er du kjent med hva oppfølging er. Neste skritt er å forstå hvordan det gjøres...

På bakgrunn av publikums atferdsdata kan du skaffe deg en grundig forståelse av målgruppen din. Og med utvidet kunnskap om dem du ønsker å engasjere på nytt kan du lage skreddersydd innhold som gir dem en påminnelse om de flotte produktene eller tjenestene du tilbyr.

 

 

Retargeting i marketing

Hva er forskjellen mellom CRM og CMS?

Hvordan kan noe som staves så likt håndtere så ulike ting? Mens et CRM-system tar seg av de eksterne relasjonene dine, har du CMS til å styre det digitale innholdet.

CRM står for «Customer Relationship Management» og er en teknologi for å håndtere din virksomhets samhandling og relasjon til nåværende og potensielle kunder. Dette gjøres ofte med et CRM-system som gir deg god oversikt over kundene dine under hele deres livssyklus.

Et verktøy for CRM bryter ned organisatoriske siloer og gjør det enklere for alle avdelinger å håndtere eksterne relasjoner og samhandling.

CMS, derimot, står for «Content Management System» og er en programvare der du håndterer og publiserer ulike typer innhold til nettstedet deres. For å si det enkelt: En veritabel gullgruve av atferdsdata fra de besøkende på nettstedet deres.

Hva er egentlig en API...?

BRB, OMG, LOL… og API? Hender det at du føler deg som den eldste i rommet? Når kolleger strør om seg med forkortelser som om det er det mest opplagte å si? Ta det helt med ro – det er vanskelig å lære å svømme i et hav fullt av forkortelser.

API er enkelt sagt en forkortelse for Application Programming Interface, og det gjør det mulig for ulike typer programvarekomponenter å kommunisere med hverandre. Men det kan være vanskelig å forstå hva som ligger bak den teknologiske kjernen...

Det er derfor vår egen teknologismarte produktsjef Max Gunstone bruker en fargerik analogi for å forklare prosessen:

«Jeg sammenlikner ofte prosessen bak API med en restaurant. Når du bestiller det du ønsker fra menyen, foretar du et API-anrop, så får du din spesifikke bestilling servert på bordet – i stedet for hele menyen.»

Les mer om Max’ innsikt og tanker om API her.

Unge eksperter integrerer data

API og integrasjoner – Hvorfor er det nødvendig?

Nå som du er mer komfortabel med sjargongen er det på tide å møte søskenbarnet til API: Integrasjoner. Integrasjoner kan forstås som koplingene mellom ulike systemer, som CRM- eller CMS-systemet ditt og din alt-i-ett markedsføringsplattform.

Fellesnevneren til API og integrasjoner er altså at begge håndterer automatisk overføring av data. Ved å integrere de ulike systemene dine, som er fulle av data om dine eksisterende og fremtidige kunder, kan du få en helhetlig forståelse av målgruppen din. 

Bare for å nevne noen av fordelene med integrasjoner:

  • Økt effektivitet og bedre organisatoriske resultater
  • Koordinasjon mellom markedsførings- og salgsavdelingene
  • Større relevans for kundene dine

På tide å imponere i lunsjpausen...

Den digitale markedsføringsverdenen er en jungel av begreper, forkortelser, systemer og konsepter – så det er ikke rart at man kan gå seg bort der. Vi håper virkelig at dette blogginnlegget har hjulpet deg gjennom krattet av spørsmål og at du er klar til å ta steget inn i fremtidens såkalte datadrevne markedsføring.

Har du flere spørsmål? Ikke nøl med å kontakte oss!