Sørg for å være på vinnersiden

Av APSIS

2015-11-05

 Det virker som om mobile enheter har overtatt verden, men hvordan kan vi som markedsførere dra nytte av denne trenden? 

mobile-use.gif

Å si "mobiltelefonen er overalt" er ikke å ta for hardt i. Smarttelefoner, nettbrett og den senere tid også kroppsbårne og ”smart home”-enheter har blitt viktige elementer i måten vi kommuniserer, jobber, slapper av eller omgås andre på. Vi har tallene som beviser det: 9 av 10 svenske tenåringer har tilgang til en smarttelefon, mer enn halvparten av amerikansk medieforbruk skjer mobilt, 9,3 % av alle digitale kjøpere i Danmark, Finland, Norge og Sverige til sammen har handlet via telefon og også vår egen statistikk viser at mengden e-post som åpnes på mobile enheter har steget til 57 % bare i løpet av siste kvartal [1], noe som tilsvarer en årlig økning på 11 % [2].

 Det alle disse mobile enhetene har gjort, er blant annet i vesentlig grad å endre det grunnleggende samspillet med forbrukere av e-postmarkedsføring. Nå er det mye enklere for folk å velge hva som skal nå frem til dem og ikke. Vi sjekker jo faktisk telefonene våre 150 ganger om dagen. Straks vi mottar en melding, tar vi opp telefonen og sjekker. Det har ikke bare medført raskere kommunikasjon med mottakerne, men også at mottakerne lager sine egne spilleregler. Plutselig er detaljer som avsenders navn, emnelinje og tekst før overskrifter i ferd med å bli avgjørende i kampen om å skaffe seg oppmerksomhet i den mobile innboksen. Når vi vet at det i snitt tar 8–9 sekunder å scrolle seg gjennom en e-post, blir utsendelsenes verdi og aktualitet satt på en kraftig prøve.

Dagens forbrukere ønsker å motta personlige e-poster med skreddersydd innhold, de leser e-post når de har tid og på egne premisser og de dveler ikke lenge ved en nettside som de finner vanskelig å navigere på med tomlene. Alle disse faktorene gjør det ekstra viktig å se nærmere på og bygge på statistikk som forteller mer om dine abonnenter og deres atferd. Noen som sjekket e-posten din om morgenen, sjekker den kanskje på nytt om kvelden for så å se nærmere på nettsiden eller kampanjen din på PC´en. Vi markedsførere bør fokusere på når folk har tid til å bla gjennom vårt tilbud eller hva våre Google Analytics-data sier om å få flest besøkende på vår nettside.

Disse endringene i forbrukernes atferd er like mye en mulighet for å lykkes som en utfordring for vår virksomhet. Hva kan du så gjøre for å engasjere dine mobile kunder?

  1. Tilpasse automatisk utløste kampanjer – de genererer fire ganger høyere åpningsfrekvenser enn vanlige utsendelser.

  2. Optimalisere nettsiden for mobile enheter. Tenk over innholdet og hvor relevant det er for målgruppen, og sørg for at du har et målbart mål i tankene.

Iverksetter du bare ett av disse trinnene, er du langt på vei til å knytte sterkere bånd til dine mobile mottakere enn noen gang tidligere.

Mobile enheter har gitt en varig effekt – ikke bare på vår bransje, men på sivilisasjonen som helhet. Det er opp til oss som e-postmarkedsførere å bestemme hvordan vi skal håndtere det. Glem ikke at e-post fortsatt er den kanalen som skaper flest inntekter, både på mobil og andre enheter. Derfor kan mobilrevolusjonen kanskje sammenlignes med en kraftig bølge: Du kan la den skylle over deg og håpe det beste, eller du kan få tak i et surfebrett og ri på bølgen til nye kontinenter med leadskonvertering, høy avkastning på investeringene og andre innbringende muligheter. Til syvende og sist er valget ditt.

 [1] Hentet fra APSIS' serverstatistikk.

[2] Se vår mobilrapport 2014 for tidligere statistikk.