SMS-markedsføring: 8 tips for å komme i gang

Av APSIS

2018-05-11

At SMS er en kanal som skaper høyt engasjement er ingen hemmelighet. Men selv om kunden leser meldingen din er det ikke sikkert at budskapet kommer frem. Om du mangler en gjennomtenkt strategi kan kundene dine snarere oppleve din SMS som litt for påtrengende.

Men!

Med en gjennomtenkt strategi blir SMS en effektiv markedsføringskanal der du fremstår som både imøtekommende og serviceinnstilt.

Automated sms

Så, hva kreves for å lykkes med SMS-markedsføring? Svaret er like enkelt som det er kjedelig: dine meldinger må være relevante.

Uansett om du sender en informativ servicemelding eller salgsfremmende kampanjetilbud kommer mottakeren til å stille seg ett enkelt spørsmål: Er budskapet relevant for meg? Hvis svaret er ja, da har du gode forutsetninger for å nå målene dine.

Akkurat som med all annen markedsføring må du samle inn data for å formulere relevante budskap. Utover det selvsagte – kundenes mobilnummer – bør du ha samlet inn en håndfull datapunkter som gjør at du kan segmentere listene dine og dermed spisse til budskapene.

Har du data og strategi på plass? Bra. Her kommer 8 kjappe tips for å lykkes

Tips #1: Segmenter listene dine før du sender tilbudet ditt

En stor fordel med SMS er at du raskt og enkelt kan sende ut aktuelle tilbud og kampanjer. Men alle tilbud er ikke for alle kunder. Og mange er litt ekstra kresne når bedrifter eller organisasjoner tar kontakt via tekstmeldinger.
 
Sørg derfor for at meldingen er relevant med et par datapunkter som gjør at kunden er klar til å lytte til deg. Siste kjøpsdato, åpninger eller klikk i nyhetsbrev og demografiske data er eksempler som kan hjelpe deg med å finne riktig segment.

Tips #2: Gjør det enkelt å gjennomføre kjøpet

Den mobile e-handelen vokser som bare det, og i takt med økningen blir SMS en enda mer naturlig kanal for å drive trafikk til din nettbutikk. Sørg derfor for at både lenken og rabattkoden er kort og enkel, samt at mottakeren havner på en mobiltilpasset side.

Text message

Tips #3: Gi alltid mottakeren sjansen til å avregistrere seg

Selv om du har gjort hjemmeleksene dine og funnet frem et godt segment kommer det til å finnes de som ikke setter pris på reklame via SMS. Sørg for at det er enkelt for kundene å avregistrere seg fra fremtidige utsendelser.

Tips #4: Gjør SMS til en naturlig del av dine arrangementer

Alle som administrerer arrangementer vet at saker og ting kan endres i siste liten. Forsinkelser, oppdateringer i skjemaet eller påminnelser om å fullføre evalueringen – det finnes mange situasjoner der SMS er den raskeste kommunikasjonsmetoden. Så ikke glem å be om deltakernes mobilnummer når de fyller ut registreringsskjemaet!

 

SMS flow

Tips #5: Send en vennlig påminnelse til kunden

Mange lever hektiske liv med velfylte kalendere. Det er fort gjort å glemme tannlegetimen eller lunsjmøtet. Med en påminnelse dagen eller morgenen før reduserer du risikoen for avbestillinger, forsinkelser eller manglende besøk. Dessuten får du sjansen til å vise kunden at du ser frem til møtet. Tenk på å sende ut påminnelser i god tid og vær tydelig med praktiske detaljer rundt møtet.

Tips #6: Si det kort

Standardlengden for SMS er 160 tegn (selv om det finnes muligheter for å overskride dette antallet). Alle som bruker Twitter vet at begrensningene har sine positive og negative sider. Formatet tvinger brukeren til å holde seg konkret, samtidig som begrensningen fører til at relevant informasjon ofte uteblir. Si bare det aller viktigste og spar resten til en separat landingsside!

Tips #7: Vær personlig når det passer seg

SMS er i seg selv et personlig medium. Men et personlig budskap er én ting – en personlig tiltale er noe annet. Bare fordi det er en tekstmelding betyr ikke det at bedriften og kunden er bestevenner. Vær sparsom ved bruk av emojier og tenk på å holde deg innen rammene for varemerkets tone-of-voice ;)

Tips #8: Planlegg dine SMS etter kundenes behov

Selv om hver kunde er unik, så går det som regel an å finne et mønster i oppførsel eller kjøpesykluser. Med riktig analyse kan du forutse når kunden har behov for dine varer eller tjenester. Eksempel? La oss si at du driver en frisørsalong der du vet at en gjennomsnittlig kunde klipper seg ca. hver sjuende uke. Hvorfor ikke planlegge en SMS når det har gått seks uker siden det forrige besøket?

 

Vil du at SMS skal være en naturlig del av din markedsføringsstrategi? Vi kan hjelpe deg!