Slik utnytter du velkomstmeldingen maksimalt

Av APSIS

2015-03-05

Gratulerer! Du har fått en ny abonnent. Noen som ønsker å vite mer om virksomheten, produktene og tjenestene dine. Noen som har handlet hos deg eller selv har tatt seg tid til å lete seg fram til nettstedet ditt, og som har gitt deg e-postadressen sin.

Du har fått kontakt med noen som er interessert og positivt innstilt.

Nå gjelder det å forvalte mulighetene på beste måte. Hva kan du gjøre for å få den nye abonnenten til å føle seg velkommen? Hvordan kan du bygge et langsiktig forhold?

Legg riktig grunnlag – gi tilbake noe av verdi

Det første trinnet er å sørge for at du sender en form for velkomstmelding.

Velkomstmeldinger har generelt sett en svært høy åpningsfrekvens, og den første meldingen angir tonen for all fremtidig kommunikasjon.

Send en hyggelig melding som følger din grafiske profil. Start med et oppriktig "takk". Som i de fleste forhold, er tonen viktig. Det du sier må støtte varemerket ditt, og alle påfølgende meldinger må oppfylle abonnentens forventninger.

Ta sjansen på å gi et godt førsteinntrykk! Hvis det er mulig, sender du en form for umiddelbar belønning som en takk. En verdikupong, muligheten til å laste ned informasjon eller noe annet som passer din bedrift.

Målet er å opprette et forhold som forvandler potensielle kunder til lojale kunder og ambassadører for varemerket ditt. Nøkkelen er å gi tilbake mer enn forventet. Det ideelle er å få nye abonnenter til å se frem til neste melding.

Husk at en god velkomstmelding ikke bare kan brukes til å øke inntektene, men også til å spare på utgiftene. Hvis du gir relevant informasjon for å hjelpe kundene på veien, kan du for eksempel få en bonuseffekt i form av reduserte støttekostnader.

Her er noen gode poeng å vurdere når du utarbeider en strategi for velkomstmeldingene dine!

Én melding, eller flere? Èn enkelt velkomstmelding kan være effektivt, men en rekke velkomstmeldinger kan gi deg muligheten til å fortelle mer. Du kan forberede alt på forhånd og skape en triggerstrøm som automatisk sender ut meldingene med et passende mellomrom.

Segmenter. Det kan være nyttig å sende forskjellige velkomstmeldinger avhengig av hvor og hvordan den nye abonnenten registrerte seg. Hvis det var i forbindelse med et nettkjøp, kan du fokusere på medlemsfordeler, informasjon om retur eller kundetilfredshetsundersøkelser. For de som abonnerer uten kjøp, kanskje på nettstedet ditt, bør du fokusere på kampanjer, case-studier, anmeldelser eller lignende.

Utdann. Ingen foredrag, men gjerne en god historie. Hva gjør ditt varemerke unikt? Fortell!

Lær mer. Jo mer du vet om dine nye abonnenter, desto flere muligheter har du til å tilpasse utsendelser. Vær nøye med å fortelle hva du skal bruke informasjonen til. En enkel måte å samle mer informasjon om den nye abonnenter er å bruke et raskt spørsmål. Det gir kanskje ikke like mye informasjon som en stor undersøkelse, men det er lett å svare på et spørsmål – og det er ikke på noen måte påtrengende.

Sett spesifikke mål. Hovedmålet med velkomstmeldingene bør være å engasjere abonnentene dine og styrke varemerket ditt, men hver melding bør ha sitt eget mål – noe som er målbart.

Ekspander. Gi abonnentene andre muligheter til å møte varemerket ditt. Hvis du er aktiv på sosiale medier, fortell at du er på Facebook eller at du har en Twitter-konto.

Inkluder eventuell påloggingsinformasjon. Hvis abonnenten har registrert brukernavn og passord, sørger du for at disse opplysningene er med i velkomstmeldingen. Meldingen kommer sannsynligvis til å lagres som referanse.

Automatiser. Bruk triggede meldinger til å automatisere prosessen. Da vet du at hver melding går ut til riktige mottakere til rett tid. Alle meldinger kan opprettes på forhånd og sendes ut automatisk, noe som sparer tid og ressurser.

Del. Bruk materiale som du allerede har opprettet til nettsiden din eller andre kanaler. Filmer, artikler, håndbøker, tips og anmeldelser – lag lenke til det du synes er best.

Gi råd. Hvis den nye abonnenten ikke har gjennomført sitt første kjøp ennå, kan kundeanmeldelser og vurderinger hjelpe til å påvirke avgjørelsen.