Slik øker du julesalget

Av Amanda Gossell

2019-11-25

Nå er det jul igjen, og nå er det jul igjen, og jula varer helt til påske…

Så var tiden kommet! Julen står på trappene, og det er en høytid som uten tvil er en av de mest etterlengtede i året – i hvert fall for mange bedrifter rundt om i verden. Før og under julehøytiden er folk klare til å bruke penger, og de leter aktivt etter det rette stedet å legge dem igjen. Så hvordan bør du tenke og agere for å gjøre interessenter om til kjøpere?

Her gir vi deg flere konkrete tips til hvordan din bedrift kan skille seg ut i mengden og øke julesalget!

 Pappa med barna foran juletreet som ser sammen på et nettbrett.

Lag en salgsøkende julekampanje

For hvert år som går, omsetter julehandelen mer og mer.  I tillegg skjer en større og større del av handelen på nett. Ifølge Postnords rapport E-barometeret vil halve den svenske befolkningen kjøpe minst én julegave på nett i år – og de fleste av dem vil bestille langt flere. Det er faktisk slik at over halvparten av de som velger å handle julegaver på nett, planlegger å bruke mer enn halvparten av julegavebudsjettet nettopp her.

Seks av ti svensker kommer til å handle minst én julegave på nett i år

Dette betyr at du som markedsfører har gode sjanser for å øke salget i julen.

Det som ofte kjennetegner markedsføringskampanjer i høytider, er at de genererer store inntekter. Men hvordan sikrer du at kampanjene dine gir best mulig resultat? 

1. Vær klar, teknisk sett – Før du setter i gang arbeidet, er det viktig å påse at du har de rette verktøyene på plass. Verktøy som gjør deg i stand til å levere og måle kampanjene dine. Her har du en mulig løsning. 

2. Start i god tid – Nøkkel til en vellykket julekampanjene er planlegging, planlegging, planlegging. Mange kunder begynner å tenke på julen, og julehandelen, flere måneder i forveien. Og når det kommer til planleggingen, anbefaler selveste Facebook at du setter i gang allerede i sommermånedene. Så om du fortsatt ikke har startet, er det på høy tid at du gjør det. 

3. Skap personlig innhold – Det er ingen nyhet at dagens kunder forventer og krever en tilpasset og personalisert handleopplevelse – uansett om det er jul eller ikke. Skaper du en personalisert julekampanje, vil utsendelsene dine vekke interesse hos mottakerne. Så husk å anbefale kun relevante produkter, og gjør det basert på atferd – for eksempel kundenes tidligere kjøp.

 Kreativ arbeidsplass, åpent kontorlandskap.

7 tips til å spisse e-postmarkedsføringen din i julen

E-postmarkedsføring er viktig for å øke salget i høytidene. Og for mange markedsførere er målet med denne markedsføringsmetoden å få så mye ut av hver utsendelse som mulig. Så hvordan går du egentlig frem for å lykkes?

Skriv inspirerende tekster
I julen blir folk bombardert med reklamebudskap og meldinger fra bedrifter. Og derfor vil sannsynligvis ikke dine “vanlige” e-poster trenge gjennom. Dette er altså tidspunktet for å ta et ekstra blikk på tekstene dine for å se om budskapet ditt er klart og fanger oppmerksomheten øyeblikkelig.

“Julifiser” ditt e-postdesign
Julen handler om det lille ekstra. Ekstra kos, en ekstra porsjon mat og ekstra mye belysning rundt huset. Dette bør også gjelde for dine e-poster. Ved å bruke juletilpassede temaer og maler skiller disse e-postene seg ut fra de du sender ut resten av året.

Tilby fri frakt og tydeliggjør siste frist
Som du sikkert er klar over, er du ikke den eneste som prøver å fange kundenes oppmerksomhet i julen. Som alle andre høytider er dette en tid for stor konkurranse mellom markedsførere, og derfor bør du eliminere hindringer og friksjoner så langt det lar seg gjøre. Et eksempel på en slik hindring er fraktkostnad. Så selger du fysiske produkter, bør du definitivt vurdere å tilby fri frakt og gratis retur i julen. 

En annen viktig ting er å kommunisere tydelig hva som er siste frist for bestilling for å være sikker på at varene leveres før jul. Da vil du redusere et stort antall kundehenvendelser som “Når får jeg produktene mine?” og “Vil jeg få dem i tide?”. Tydeliggjør du denne deadlinen, er du proaktiv ved at du eliminerer problemer før de oppstår.

Bærbar datamaskin og mobiltelefon omgitt av julegaver og pynt.

Segmenter mer
Statistikken taler for seg. Segmenterte e-poster presterer betydelig bedre enn de som ikke er det. Og i den fartsfylte og stressende førjulstiden er det viktigere enn ellers å levere relevant innhold til dine kunder. Så pass på at du segmenterer dine kunder og abonnenter basert på demografisk data og atferdsdata som kjønn, interesser og kjøpshistorikk.

Vis at det haster
Vet du hva som gir større salg enn et godt tilbud? Et godt tilbud med en tidsbegrensning. Det er typisk oss mennesker å utsette ting. Ofte tror vi at vi har bedre tid enn vi faktisk har, noe som gjør at vi lukker nettleseren, glemmer å fullføre kjøpet og tenker at “dette gjør jeg en annen dag”. Derfor kan det være en god idé å slenge på en tidsbegrensning på tilbudene dine. Dette vil gjøre at kundene dine kjenner et større behov for å få handelen i boks.

A/B-test e-postkampanjene dine
Å eksperimentere seg fram vil lede til gode resultater. Gjennom A/B-testing av julekampanjene dine finner du ut av hva som fungerer – og hva som ikke gjør det. Typiske forhold som testes er selve innholdet i e-postene, vedlagte bilder og overskrifter. Formålet med testingen er rett og slett å finne ut hvilken versjon av e-postkampanjen som gir best resultat.

Utnytt romjulssalget
Gjør du det riktig, kan romjulssalget gi deg stor fortjeneste og i tillegg skape en sterkere relasjon med de kundene du ervervet i førjulstiden.  Derfor er det viktig at du ikke glemmer denne gullkantede perioden.

Du bør med andre ord benytte sjansen til å markedsføre romjulssalget, skape unike og kreative tilbud og påse at e-postkampanjene dine blir fulgt opp. Da forsikrer du kundene om at du ikke har glemt dem bare fordi julaften er over.

Lær mer om hvordan du får dine e-postkampanjer til å skille seg ut i julen!

Kjære nissen, her er ønskelisten min!

“Hei, nissen! I år ønsker jeg meg ny laptop, rulleski, solbriller og en Golden Retriever.” Vi har alle lagt flid i å komponere den perfekte ønskelisten til jul...

Spør du oss, er ikke ønskelister bare for forventningsfulle barn. Faktisk kan ønskelister være en salgsøkende markedsaktivitet som gjør at dine kunder kan skape en personlig oversikt over hva de vil kjøpe. Dessuten gir ønskelister deg en god indikasjon på hva kundene dine er interessert i – selv om de ikke umiddelbart gjennomfører et kjøp.

 Kvinne med laptop skriver i en notisbok.

Gir du kundene dine mulighet til å lage personlige ønskelister, beriker du kundeopplevelsen. Kundene setter garantert pris på å kunne samle opp produkter de ønsker seg – men som de ikke vil kjøpe med en gang.

I julen, og forsåvidt ved andre spesielle anledninger, som bryllup, kan ønskelister være en enkel måte for dine kunder å fortelle nære og kjære om hva de ønsker seg. Ved å la kundene dine dele lister som inneholder dine produkter, sprer du kjennskapen til merkevaren din ytterligere. Og det sier du vel ikke nei til?

Retargeting er din beste venn i julen 

Retargeting er en markedsføringsform der annonser vises for besøkende og kunder – basert på deres tidligere atferd. For eksempel hvordan de har beveget seg rundt på nettsiden, hvilke produkter de har søkt etter, og hvilke de faktisk har kjøpt.

Besøkende som mottar retargeting-annonser har 70 % større sannsynlighet for å bli konvert til kunde.

Retargeting er med andre ord din beste venn i den hektiske juletiden. Nettopp fordi det lar deg holde oversikt over de som besøker nettsiden din – for deretter å kunne vise dem retargeting-annonser når de besøker andre sider, som Instagram eller Facebook. Dessuten er det et kostnadseffektivt markedsføringstiltak.

Så hvis du vil nå ut til og konvertere potensielle kunder (såkalte “vindusshoppere”), engasjere eksisterende kunder og samtidig slippe å bruke mye penger på annonser – er retargeting svaret. 

Til slutt vil vi gjerne gi deg en julegave: Her kan du laste ned våre julete maler og bildemapper – helt gratis.

God jul fra oss i APSIS!