Slik maksimerer kundeprofiler din relevans – og resultatene dine

Av Amanda Gossell

2019-09-12

Hvordan kan man øke innflytelse og relevans i dagens markedsføring? Jo, gjennom å forstå viktigheten av personalisering, og gjennom å bygge kundeprofiler og se korrelasjonen mellom disse samt den personlige kundereisen. Men hva er det mest viktige å tenke på?

Under deler vi 7 steg for at du skal kunne maksimere din relevans – og resultatene dine.

Personalisering – ett must i dagens markedsføring

Visste du det er mer sannsynlig at 91% av dagens forbrukere kjøper fra merkevarer som anerkjenner og foreslår relevante tilbud og anbefalinger? Eller at det er mer sannsynlig at 40% av forbrukerne ser på produkter som anbefales dem, basert på informasjonen de tidligere har delt med det aktuelle selskapet?

Det sier mye om viktigheten av å tilpasse innholdet, ikke sant? Så det er på tide å ta farvel med masseutsendelser og heller si velkommen til personlige meldinger, send til rett person, til rett tid.

Customer Profiles

Kundeprofiler er nøkkelen for å lykkes med e-postmarkedsføring

For å enkelt skape en forståelse av verdien av kundeprofiler, kan det være greit å gjøre en sammenligning med statistikken i abonnentdataen som du ofte finner i e-postplattformen din.

En kundeprofil er en datadrevet stereotype av kundene dine. Og gjennom å samle innsikt, basert på data hentet fra flere ulike kanaler i en og samme kilde, kan du lage en helhetlig oversikt over kundene dine. Å bruke data fra kundeprofiler vil dermed gi deg en dypere forståelse av kundene dine, og også hjelpe deg med å forvandle innsiktene dine til handling. Dette er når kundeprofiler inneholder alle samhandlingsdataene fra kundene dine, samlet fra flere kanaler – så snart det skjer.

Statistikken i abonnentdataen som ligger i e-postplattformen din, derimot, kan sees på som grunnlaget for datainnsamling, noe som betyr at disse dataene vil hjelpe deg underveis. Det er imidlertid veldig sannsynlig at du får problemer underveis.

Dersom du ikke har en integrasjon med CRM-systemet ditt, eller de andre markedsføringsverktøyene dine, må abonnentdataene kontinuerlig oppdateres manuelt. Og hvis du ikke har en prosess for manuell import og eksport av data, vil resultatet sannsynligvis innebære uriktig informasjon og problematiske kundeopplevelser.

Så, den største forskjellen mellom de to er at kundeprofiler kontinuerlig oppdateres når ny data legges til. Dette hjelper deg, i detalj og nøye, å planlegge kampanjene dine. Resultatet? En mye mer personlig kundeopplevelse som lages basert på mindre manuelt arbeid og som fører til bedre resultater.

Customer Profiles

Den helhetlige forståelsen

Dagens datadrevne markedsføring krever en helhetlig forståelse – en såkalt Single Customer View – for kundene dine. Denne innsikten kan faktisk være avgjørende for om du og din bedrift kan forbli konkurransedyktige.

Konseptet innebærer et enhetlig, konsistent og helhetlig utvalg av dataene som finnes i en organisasjon og betyr at man kombinerer kundedata fra flere forskjellige datakilder for å skape et helhetlig syn.

Men hva er hensikten med denne helhetlige forståelsen? Vel – muligheten til å kunne analysere tidligere atferdsmønstre for å skape personlige kundeinteraksjoner. Derfor bør du strebe etter å forstå og analysere målgruppen din – noe som med fordel kan gjøres ved å sette sammen alle kundeinteraksjoner i unike kundeprofiler.

Å bygge kundeprofiler

Kundeprofiler – som består av en blanding av demografiske data og atferdsdata  – bidrar med mye verdifull innsikt om hvem kundene dine er. Ved å jobbe med kundeprofiler, for eksempel, kan du finne ut hvordan kundene dine har samhandlet med selskapet ditt og bli kjent med deres eventuelle kjøpshistorikk.

Data og tillit er koblet sammen

Innsamling av kundedata bør være en viktig del av hver markedsførers arbeid. Men for å komme i gang med datainnsamlingsprosessen i det hele tatt, må du jobbe for å bygge tillit hos kundene dine. Jo mer tillit du bygger, jo mer data vil du stole på! Derfor er åpenhet nøkkelen til suksess i disse sammenhengene.

Bryt ned siloene dine

Et vanlig problem når det gjelder å lage kundeprofiler, er at data og annen informasjon lagres i separate siloer, noe som betyr at kundens forståelse blir fragmentert og i verste fall feil.

Ved å bryte ned siloer og samle datakildene dine i et enkelt system, vil du få et helhetlig syn; både når det gjelder din datadrevne markedsføring, men også innenfor hele organisasjonen.

Verdien av å bruke en Customer Data Platform

En Customer Data Platform, CDP, kan forklares på denne måten:

«En Customer Data Platform er ett system som lager en jevn og konsistent kundedatabase – tilgjengelig for andre systemer» David Raab, CDP-guru og grunnlegger av CDP Institute.

Ved hjelp av en CDP, slik som den som er inkludert i APSIS One, kan du enkelt slå sammen kundedataene dine. Og ved å bruke en slik plattform forenkles markedsføringsarbeidet og i tillegg blir personlig markedsføring gjort mulig, der riktig melding sendes til rett person, gjennom rett kanal, til rett tid. 

Customer Profiles

Miniguide: Hvordan konvertere data til handling

Nå er det på høy tid, praktisk talt, å gjennom hvordan du kan gjøre dataene dine til handling:

Steg 1: Samle inn data

Som vi nevnte ovenfor, er det første trinnet å lage kundeprofiler, for å samle inn data. 

Steg 2: Samle data inn i profiler

Ved hjelp av en Customer Data Platform blir data samlet inn fra flere ulike kanaler og enheter, i individuelle profiler. 

Steg 3: Konvertere data til handling ved hjelp av segmentering

Så snart dataene dine er samlet i kundeprofiler, er det på tide å definere hvilken type segment du og din bedrift ønsker å jobbe med. Dette for å kunne tilpasse meldingene dine på best mulig måte. Denne «personaliseringsteknikken» vil igjen hjelpe deg med å levere betydelig mer relevant markedsføring, ettersom du vil kunne ta hensyn til kundenes geografiske beliggenhet, demografi, interesser og tidligere kjøpshistorikk.

Brukbare innsikter hjelper deg med å utvikle deg

Hvis du har fulgt trinnene ovenfor, bør du nå ha samlet inn mye data – som selvfølgelig er en stor gullgruve i seg selv. Men for å kunne gå opp til neste nivå – og skape datadrevet markedsføring av høy kvalitet – bør du dra nytte av innsikten du får i løpet av reisen. Handlingsdyktige innsikter er uunnværlige for å:

  • Skape mer verdi i virksomheten
  • Tildele markedsføringsbudsjettet ditt
  • Kunne ta smartere, organisatoriske beslutninger 

Gjennom å analysere dataene dine kan du lære hva som får dine abonnenter eller kunder til å klikke på nettsiden, samtidig som du får et tydeligere bilde av følgerne dine sine behov, forventninger og krav. Ved å følge med på hvor kundene dine konverterer, kan du i tillegg lettere forstå hvordan du kan optimalisere resultatene.

 

actionable insights

Interessert i å lese mer om vår plattform APSIS One? Her finner du alt om det datadrevne startsettet: Essential!