Slik løfter du netthandelen med marketing automation

Av APSIS

2017-06-08

Marketing automation tilbyr flere muligheter for deg som driver med netthandel. Ikke nok med at det eliminerer tidkrevende og kjedelige arbeidsoppgaver, men med riktig strategi løfter det både kundenes opplevelse og dine inntekter.

Vil du vite hvordan marketing automation kan løfte netthandelen din? Les videre, så forklarer jeg! Har du hastverk? Her er artikkelens viktigste punkter:

Marketing automation frigjør tid og ressurser gjennom å automatisere visse aktiviteter.

  • Nøkkelen til mer salg er en bedre kundeopplevelse.
  • E-poster som bygger på mottakerens atferd skaper høyere relevans ...
  • ... og personalisering skaper en følelse av personlig forståelse for mottakeren ...
  • ... hvilket i forlengelsen løfter inntektene dine!

     

 

Derfor skal kundens opplevelse alltid prioriteres

Man kommer ikke fra at formålet til alle selskaper er å øke inntektene. Om ditt selskap driver innen den konkurranseutsatte netthandelen, er det spesielt viktig å våge å stikke seg ut og samtidig ha en god relasjon til kundene. Derfor må kundens opplevelse alltid stå i sentrum hvis du skal oppnå gode resultater.

Dette gjelder ikke minst om du velger å arbeide med marketing automation. Faktum er at de bedriftene som lykkes best med marketing automation tar utgangspunkt i kundens erfaring med bedriften. Om du lykkes i å forstå kundenes ønsker og behov, kan du skape lojale varemerkeambassadører som hjelper bedriften din å nå nye høyder!

Under arbeidet med å forstå kundene dine er marketing automation til stor hjelp, ettersom teknologien tar utgangspunkt i atferden til dine besøkende. Forståelsen kan dessuten brukes til å skape kampanjer som enkelt kan evalueres og kobles til salget ditt. Hvis du ikke oppnår et forventet resultat, kan du kalibrere automatiseringen for å nå de målene du har satt opp.

Hvordan påvirker marketing automation kunden?

For at kundens opplevelse skal være personlig må markedsføreren ha tilgang til data om kunden. Den store utfordringen ligger i å få tilgang til disse dataene og omdanne dem til meningsfull kommunikasjon med målgruppen. Marketing automation samler og synkroniserer data som deretter automatisk omdannes til personlig tilpassede budskap. Et personlig budskap signaliserer at du forstår kunden og vil hjelpe dem.

Ved hjelp av statistikk og data kan du optimalisere budskapet og sørge for at det leveres til riktig tidspunkt og i riktig kanal. Dermed kjenner kunden seg forstått, og du minimerer risikoen for å oppfattes som påtrengende og irrelevant.

 

 

Kraften i triggede og atferdsbaserte meldinger

Hvem vil ikke få innhold som er interessant og personlig tilpasset? Kraften i triggede og atferdsbaserte meldinger er selvsagt: det gir digitale markedsførere et verktøy som får målgruppen deres til å ta steget fra besøkende til betalende og fornøyde kunder. Når en person besøker dine produktsider eller legger noe i handlekurven, bør du følge opp engasjementet og veilede personen videre på reisen.

Hvis du for eksempel planlegger å ha en tilfeldig kampanje på utvalgte produkter, hvorfor ikke sende en melding til de som nylig har gjort et kjøp i denne produktkategorien? Da er det stor sannsynlighet for at mottakeren oppfatter deg som relevant, noe som i forlengelsen innebærer at de blir positivt innstilt til deg.

Personalisering tar kundeopplevelsen til nye høyder

Marketing automation hjelper deg å levere en skreddersydd kundeopplevelse over flere kanaler og plattformer. Hvis kundene dine får en e-post som bygger på deres tidligere interaksjoner med deg som nettbutikk, er veien til kjøp betydelig kortere. Dette er den iboende kraften i personalisering ved hjelp av automatisert markedsføring.

Upersonlige og tilfeldig utsendte e-poster står i stor kontrast til dette. Vi har alle erfaring med å få innboksen fylt med tilbud som aldeles ikke føles relevante for oss. Og da er sjansen stor for at vi flytter meldingen direkte til papirkurven.

 

 

Tenk på at kundereisen fortsetter etter kjøpet

Å verdsette relasjonen med kunden er minst like viktig etter at kunden har gjennomført kjøpet. Hvis du vil beholde en god relasjon med kundene dine gjelder det å følge opp engasjementet.

Som et komplement til å sende en standardisert bekreftelse på kjøpet, kan såkalte post-purchase-meldinger gi en mulighet til å forlenge relasjonen og inspirere til nye kjøp over lengre tid. Automatiske meldinger som sendes ut etter gjennomført kjøp er spesielt fordelaktige om du selger forbruksvarer eller produkter som krever kontinuerlig vedlikehold.

Maksimer mulighetene med marketing automation

Som jeg nevnte tidligere er nøkkelen til økte inntekter en bedre kundeopplevelse. For nettbutikker finnes det mange muligheter til å øke kundenes engasjement. Et eksempel på dette er å sende målrettede meldinger til besøkende som har forlatt handlekurven før de fullfører kjøpet.

Gjennom marketing automation kan du vekke interessen som fantes før den besøkende bestemte seg for å forlate handlekurven. Med tanke på at drøyt 80 % av alle svensker har forlatt en handlekurv på nettet, innebærer dette et enormt potensiale hvis du lykkes i å vinne tilbake en liten andel av de som reiste.

Så hvilke muligheter tilbyr marketing automation for nettforhandlere? De eksemplene som ble nevnt i dette innlegget gir bare et kort innblikk i hvordan teknologien kan benyttes. Hvilken strategi som fungerer best for deg avhenger helt på hva du vil oppnå.

Mitt viktigste tips er å ha et tydelig fokus på kundens opplevelse og alltid streve mot å sende målrettede og personlige meldinger. Da kommer resultatene til å peke i riktig retning.

Vil du ta neste steg innen netthandel? Oppdag APSIS Ecom og bestill din gratis demo i dag!