Slik kan marketing automation gi deg høyere ROI på innholdet ditt: 7 konkrete tips!

Av APSIS

2017-11-02

Det sies at content is king, men for å fortjene plassen på tronen må innholdet ditt fungere sammen med strategien din. Med andre ord må innholdet ditt levere en ordentlig return on investment (ROI). Ved hjelp av et system for marketing automation kan du lage en tydeligere strategi for innholdet ditt, noe som også kan øke muligheten til å måle og maksimere din ROI. Vil du vite hvordan? Her kommer noen konkrete tips!

Skap et samspill mellom innhold og markedsstrategi

Det tar tid og ressurser å produsere bra innhold. Selv om mange velger å satse på å skape innhold av høy kvalitet, er det ikke sikkert de har en metode for å måle ROI på innholdet sitt og sørge for at det samsvarer med selskapets markedsstrategi.  
 
Mangel på en strategi kan føre til at selskapet produserer store mengder innhold av høy kvalitet som aldri når målgruppen. Og hvis det faktisk når frem så er det fortsatt ikke sikkert at mottakeren er klar til å ta imot budskapet.

Sett innholdet ditt i rett kontekst 

Innholdsmarkedsføring blir bare effektiv når innholdet distribueres i rett kontekst. Det handler ikke så mye om hvem som skriker høyest, men kanskje heller om hvem som klarer å bruke riktig tonefall når man snakker om ting som er relevante for kunden. 
 
 
Hvis kunden ikke er klar til å motta budskapet, kan du bli betraktet som irrelevant og da kan kunden velge å filtrere deg bort. Men om du derimot leverer budskapet ditt i rett kontekst øker sjansen for at kundene oppfatter innholdet ditt som verdifullt. Da tar de mer enn gjerne neste skritt på kundereisen. 
 
Så hva må man gjøre for å finne rett kontekst og dermed maksimere ROI på innholdet? Det er her marketing automation kommer inn i bildet. 
 
Et system for marketing automation gjør levering av innholdet automatisk og sikrer at mottakerne klarer å finne ut mer om tilbudet ditt. Dessuten måler og vurderer systemet salgsmuligheten (leads) som blir generert av innholdet ditt. Resultatet blir da maksimal relevans samt ROI på din innholdsmarkedsføring!

Slik skaper marketing automation intelligent innhold

Din strategi er ryggraden i markedsføringen din. Men etter at strategien er avgjort kan du også maksimere innholdets rekkevidde og effekt ved hjelp av marketing automation.
 
 
For å sikre relevansen til innholdet ditt er det viktig at du alltid sørger for at strategien din samsvarer med innholdet som du bruker i ditt eget system for marketing automation. Så, hvilke konkrete knep for å øke ROI med automatisering finnes egentlig?
 
Lag skjemaer 
Det kreves kundeinnsikt for å gjennomføre markedsføring med personlig innhold, og ikke minst personens samtykke. Skjemaer er en praktisk måte å samle inn opplysninger fra kundene som kreves for å levere personlig og relevant innhold. Hver henvendelse gir deg en sjanse til å lære mer om kundene dine og hvordan du kan nå dem på en smart måte.
 
Vurder dine potensielle kunder (Lead scoring)
En som ønsker å lytte til et webinar om ditt nyeste produkt er antageligvis ett bedre lead enn en som kun har valgt å abonnere på nyhetsbrevet ditt. Bruk et automatiseringsverktøy for å identifisere potensielle kunder. På den måten kan du fokusere energien din på de som mest sannsynligvis vil bli konvertert til betalende kunder etter hvert. 
 
Skap triggerpunkter som overvåker engasjement 
Ved å sette i gang en automatisk flyt kan du måle engasjementet hos prospektene dine. Kjennetegn for aktivitet kan være lenkeklikk, gjentakende besøk på hjemmesiden eller nedlastet innhold. Aktiviteten bør da være en variabel under vurderingen av dine muligheter.
 
Kundens atferd gir tydelige indikasjoner på hvor vedkommende befinner seg i forhold til merkevaren din. Ved å tilpasse innholdet til kundens aktiviteter – for eksempel innlogging på nettstedet ditt – virker du mer relevant i kundens øyne. Nok en gang: Rett kontekst er nøkkelen til suksess. 
 
Personaliser nettstedet ditt
Klar for å ta innholdet ditt til neste nivå? Da bør du vurdere å personalisere innholdet på nettstedet ditt i henhold til informasjonen du har om kundens tidligere nettadferd. Dette gjør at kunden får innhold som alltid samsvarer med sin egen status under salgssyklusen.
 
Opprett automatisk flyt
Automatiske “flyter” er et effektivt hjelpemiddel for å distribuere innholdet på ulike nivåer i kundereisen. Dersom en potensiell kunde har lastet ned en rapport, bør handlingen følges opp, for eksempel med en håndbok eller et webinar.
 
 
 
Bearbeide eksisterende kunder
Den digitale kjøpsreisen bør anses som sirkulær, ikke lineær. Dette innebærer at du til og med må bearbeide kunder som har fullført et kjøp. Ved hjelp av personalisert innhold som engasjerer kundene øker du sjansene for mersalg – samtidig som du reduserer risikoen for frafall.
 
Følg opp resultatene – og benytt deg av lærdommen du har fått ved neste kampanje. 
Et viktig steg på veien til vellykket marketing automation er å følge opp resultatene av dine egne kampanjer. Ved hjelp av en oversikt over mengden trafikk, antall klikk og konverteringer kan du analysere hvilken type innhold som fungerer for hvert segment.  
 
 
Marketing automation er med andre ord et kraftig verktøy for å kommunisere ut og teste innholdet ditt. Dessuten genererer systemet verdifull innsikt i kundene og deres atferd gjennom datainnsamling, hvilket i sin tur kan brukes som en rettesnor for å skape personlig og relevant innhold. Resultatet blir rett og slett maksimal ROI! 
 
Er du nysgjerrig på automatisering? Avanser kunnskapen din – og selskapet ditt – ved å laste ned vår håndbok om marketing automation innen B2B-segmentet!