Slik kan digitale markedsførere få fart på engasjementet om sommeren

Av Sarah Chase

2018-07-25

I juli og august opplever man ofte tørke i forretninger og kundeengasjement...

Tumbleweed in a dry climate


Men i en periode da insektene suser forbi og sirissene synger sine vakreste ballader åpenbares en perfekt mulighet: nemlig å sette tennene i noe nytt og spennende eller å avslutte oppgaver du ikke har rukket å bli ferdig med i løpet av senvåren.

Nedenfor følger seks inspirerende tips for hvordan du kan holde både deg selv og dine kunder engasjerte gjennom de varme sommermånedene.

Inspirer de ferierende kundene dine

De fleste mennesker og bedrifter kjører i rolig tempo om sommeren. Dette betyr dermed at du kan forvente deg en nedgang i både trafikk og konverteringer.

Men selv om sommeren er en tid for avkobling betyr ikke det at konkurransen om kundenes oppmerksomhet avtar. Du må nemlig fortsette å arbeide for å bryte gjennom suset av stillheten hvis du vil at kundene dine skal være opptatt av deg.

Sørg derfor for å engasjere og inspirere dine kunder ved å for eksempel:

  • Lage kampanjer med produkter som passer sommerlivsstilen.
  • Publisere enkelt og inspirerende innhold på sosiale medier.
  • Planlegge et forlokkende sommersalg.
  • Lage konkurranser og giveaways.

Girl eating an ice cream

Analyser kampanjer for et fremgangsrikt Q4

Selv om sommeren preges av et lavt tempo så ser vi frem mot en periode med en overflod av høytider. Derfor er det en god idé å ta en titt på dine tidligere kampanjer for å se hva som ga best resultat i 2017.

Hvilke kampanjer ga best engasjement? Hvilket innhold var mest populært? Ved å analysere data kan du omgjøre data til innsikt slik at Black Friday, Cyber Monday og julehandelen blir en suksess!

Forbered en kampanje før skolestart

Kampanjer rettet mot skolestart er med tanke på skoleutstyr. Men du trenger ikke selge penner, papir eller ryggsekker for å øke salget.

Derimot har det skjedd en tidsforskyvning da kunder begynner deres jakt etter lokkende kampanjer allerede i slutten av juli. Så sett i gang din kreativitet og kickstart din kampanje allerede nå!

Bekjemp din avvisningsfrekvens

Hva får kundene dine til å gå inn på siden din uten å klikke seg videre? Vår e-handelsekspert skrev et helt innlegg om utfordringer som påvirker din konverteringsgrad, men de fleste problemene kan løses med enkle midler. Du kan for eksempel:

  • Undersøke om du har noen unødvendig tunge filer som skaper en lang lastningstid.
  • Klikke rundt på hjemmesiden din for å se om det finnes noen andre forbedringsmuligheter når det gjelder navigasjonen.
  • Finne ut om det finnes pop-ups som forverrer brukeropplevelsen.

Wooden clock on a white wall


Vil du ta et dypdykk ned i detaljene bak din avvisningsfrekvens? Last ned vårt whitepaper for å få svaret!

Planlegg nye sekvenser for automatisering

Har bedriften din innført automatisering for å øke engasjement og redusere manuelt arbeid? I så fall har du en perfekt mulighet til å planlegge eller sette i gang nye strømmer.

Har du satt opp automatiseringer for bursdager og høytider? For å gjenaktivere kunder? Og vil en automatisering av kommunikasjon for forbruksvarer forbedre salgstallene?

Selv om mulighetene er ubegrensede med automatisering, trenger vi alle en dose inspirasjon i blant. Så hvorfor ikke laste ned vårt whitepaper med 7 effektive automatiseringer?

Gi deg selv ny kunnskap

Digital markedsføring utvikles i høy hastighet. Det som var nytt og friskt i 2015, 2016 og kanskje til og med 2017 er foreldet i dag. Dette innebærer at du som markedsfører må følge med på trendene for å henge med i de raske svingene.

Men...

Virkeligheten for mange markedsførere er at det kan være vanskelig å finne tid i en travel arbeidshverdag.

Det reduserte sommertempoet gjør juli og august til den perfekte tiden for å utvide horisonten. Les blogginnlegg og whitepapers, hør på webinarer og delta på seminarer.

For å oppsummere…

Sommeren preges av sol, avslapping og is i lange baner. Men selv om resultatene dine følger samfunnets tempo bør du utnytte deg av den gylne muligheten og utvikle både deg selv, din markedsføring og din organisasjon.

Vil du få en dose digital innsikt – året rundt? Abonner på vårt nyhetsbrev!