Slik fungerer lenker til sosiale medier i e-poster

Av APSIS

2015-03-05

I slutten av mange artikler som publiseres på internett ser man ofte en rekke knapper med logoen til ulike sosiale medier (i slutten av denne finner du to). Tanken bak knappene er å gjøre det enkelt for leseren å dele artikler og blogginnlegg med andre. Ser man noe man liker, tar det bare sekunder å sende en Twittermelding eller å oppdatere Facebooksiden. Slik kan du som markedsfører få enda større rekkevidde og raskt nå ut til dine mottakeres kontaktnettverk.

Enkelt på internett – vanskeligere med e-post?

Knapprekken er blitt populær hos mange som publiserer tekster, artikler eller nyheter på internett. For aviser og bloggere er dette en god måte å få flere lesere på. Vi har tidligere beskrevet mulighetene som ligger i videreformidling via Twitter (Les mer her).

Om man vil anbefale noe som omtales på internett henviser man bare til en lenke, som alle lett kan finne. Men hvordan fungerer dette i en e-post? Da blir bildet litt mer komplisert. La oss si at du vil tipse om en artikkel i et nyhetsbrev. Hvilke alternativ har du?

  • • Du kan videreformidle selve nyhetsbrevet. Da er det bare én eller noen få som får tipset ditt.
  • • Du kan tipse om lenken til nyhetsbrevet på internett. Da risikerer du at informasjon i nyhetsbrevet som er tiltenkt kun deg blir synlig for mange.

En enkel metode er å legge knapprekken på selve artikkelsiden – det vil si den nettsiden man kommer til når man har klikket på en lenke i nyhetsbrevet.

Lønner det seg?

Som alltid er det store forskjeller mellom ulike bransjer. Til syvende og sist er det bare du som kan avgjøre om innsatsen som kreves for å være synlig i sosiale medier gir deg flere og bedre besøkende på hjemmesiden eller flere abonnenter til ditt nyhetsbrev. Generelt er det imidlertid enkelt å gjøre et forsøk. Det eneste du gjør er å tilby dine lesere en enkel måte å videreformidle dine tilbud og nyheter. Ved å arbeide strukturert og å analysere trafikken på hjemmesiden eller nyhetsbrevets artikler, vil du få et tydelig bilde av hva innsatsen gir av resultater. Om dette er noe du skal avvikle eller utvikle.

Slik gjør du

Gjør det enkelt for dine mottakere å dele nyhetsbrevet via for eksempel Facebook eller Twitter. Rent teknisk gjør du det slik:

Facebooklenke til mottakerens webversjon:
https://www.facebook.com/share.php?u=##Webversion##

Twitterlenke til mottakerens webversjon:
https://twitter.com/?status=##Webversion##

Det er en god idé å legge disse lenkene på hver enkelt side du lenker til på ditt nettsted. Da gjør du det enkelt for dine lesere å dele.

Kontakt gjerne vår produksjonsavdelingen på produktion@apsis.se dersom du trenger hjelp til å skape en modul.