Slik får du toppkarakter på din kampanje for skolestart

Av Sarah Chase

2018-08-13

Mens solen fortsetter å varme kropp og sjel kan det være vanskelig å forestille seg at høsten lurer rundt hjørnet...

Men skoleklokken ringer, morgentrafikken tetner og Alice Coopers velkjente “School’s Out” har ebbet ut for en roligere melodi.

Men fortvil ikke – skolestarten er full av muligheter for alle digitale markedsførere! Og vi deler tipsene og kunnskapen som sørger for at din kampanje får toppkarakter.

Den nye skolestarten

Forestill deg et typisk handle-til-skolestart-scenario. Ser du for deg en sjarmerende bokhandel, full av ivrige og forventningsfulle barn med nye ransler, viskelær og matbokser? Det har vært virkeligheten lenge – og det var antakelig slik for både deg og meg.

Men... Tidene og trendene forandrer seg. Vi befinner oss i en virkelighet der 49% av produktene for skolestart kjøpes på nett, der kunder holder utkikk etter rabatter allerede i juli. Klær er den største salgskategorien, mens elektronikk er det kunder bruker mest penger på per kjøp (Deloitte).

Konklusjonen? Det nye forbrukermønsteret krever et helt nytt grep på kampanjer for skolestarten.

Data skaper relevans

Du må bruke data for å levere et budskap som er relevant for kunden – uansett om du kjøper en digital kampanje via e-post eller sosiale medier, eller deler ut direkte-reklame i postkasser. Til syvende og sist handler det om å vite hvilket budskap som er mest relevant, og hvilken kanal som passer mottakeren best.

Men...

Kunder bruker flere kanaler og kontaktområder før de tar en kjøpsbeslutning. Dette betyr at du som markedsfører må ha en omnikanalstrategi i ryggsekken.

La oss si at du vil sende et skolestartstilbud til en kvinne i 30-årene. Har hun kjøpt lignende produkter tidligere? Ta en titt på kundekortet i ditt CRM-system (eller kanskje til og med CDP) for å få tilgang til demografiske data, kjøpshistorikk og adferdsdata. På den måten kan du sende tilbud som er relevant for henne, og som oppfordrer til kjøp.

Predictive analytics will support your campaigns even more!

Ligg hakket foran med predikativ data

Ved å kombinere data fra flere av dine kanaler kan du tegne et tydeligere bilde av kundene og prospektene dine. Dette gir deg et større grunnlag for å gjøre budskapet mer personlig.

Men er du klar for å gå enda lenger? Med predikativ data kan du utvikle hva du (og dine kunder) allerede vet. For i stedet for å analysere historisk data for å skape et bilde av kundenes nåværende behov, gir predikativ data en oppfatning om dine kunders fremtidige behov.

Alt fra størrelsen på kundens bilmodell til handlevaner eller mat- og drikkevaner, kan benyttes for å utføre en predikativ analyse som tar kampanjebudskapet ditt til et nytt nivå.

Gå ut fra en flerkanals kundeadferd

Tiden da kunder startet og avsluttet et kjøp gjennom én kanal er over. I stedet benytter kundene flere kanaler og plattformer for å danne seg en oppfatning om deg, dine produkter og dine tilbud.

En forbruker kan for eksempel begynne kundereisen gjennom e-poster som får dem til å besøke hjemmesiden din. Deretter kan kunden bli minnet om produktene via personaliserte displayannonser, for å til slutt fullføre kjøpet i en fysisk butikk. Detaljhandelen har på denne måten gått fra fokus på en enkelt kanal, til en virkelighet som krever en omnikanalstrategi.

For å lykkes med din skolestartkampanje må du altså viske ut grensene mellom kanalene dine. Kun da kan du tilby en konsekvent og personlig kundeopplevelse over alle kanaler og kontaktflater.

Vil du vite mer om hvorfor kundenes forbruksmønstre krever en omnikanalstrategi? Les her!

Gjør forlatte handlevogner om til innsikt

Kunder handlevogner av flere grunner enn man kan telle på fingre og tær. Noen velger å lukke nettleseren fordi totalsummen ble for høy, på grunn av at for få fraktalternativer eller fordi betalingsmetodene ikke passet behovet.

Det finnes imidlertid en adferd som kanskje virker negativ på overflaten, men som gir deg en kjempesjanse; å bruke en handlevogn som en slags ønskeliste. Jeg har gjort det selv. Og sannsynligvis har du også gjort det.

Selv om denne typen ønskeliste kan forårsake hodepine hos mange e-forhandlere, gir adferden utrolig mye informasjon om kundepreferanser. Du bør derfor sørge for å ta vare på dataene, for så å vinne tilbake kjøpet med personlige produktanbefalinger.

Dessuten er sannsynligheten stor for at mange kunder venter på lønning for å krysse av de siste varene på handlelisten. Så om du vil være virkelig genial, kan du påminne kundene om de etterlatte varene i den siste uken i august.

Skolestart – for alle!

Den tidlige høstperioden innebærer at folk kommer tilbake fra ferien og gjør seg klare for høsten, julen og den kommende vinteren.

Skolestart er en viktig tid for alle markedsførere, uansett hvilken bransje du jobber i og uansett hvilken målgruppe du henvender deg til. Og ved hjelp av data fra flere kanaler, kan du personliggjøre budskapet ditt slik at det møter kundenes behov.

Lykke til!

Vil du lære mer om datadrevet markedsføring før skoleklokken ringer? Hent din kopi av vår håndbok!