Slik får du sporadiske Black Friday-kunder til å komme tilbake igjen og igjen

Av APSIS

2020-10-20

Vi er midt i en global pandemi, men det betyr ikke at kundene ikke er ute etter gode kjøp – og Black Friday er årets beste dag for å gjøre et skikkelig kupp. Vil du vite mer om hvordan du kan få kunder som bare er innom, til å bli kunder som kommer tilbake – igjen og igjen? Da er det bare å lese videre!

Black Friday tar internett – og postkontorene i Norden – med storm

Det er ingen tvil om at Black Friday-feberen har tatt av over hele kloden. Fra starten i USA og videre til Europa og de nordiske landene har denne elleville shoppingbonanzaen blitt en enestående mulighet for å slå alle tidligere salgsrekorder og tiltrekke nye kunder.

I Sverige økte Black Friday-salget fra 634,78 millioner euro i 2018 til utrolige 672 millioner euro i 2019. Og som om ikke det var nok: PostNord spår at 2020 kommer til å knuse alle tidligere rekorder med god margin. 

Riktignok har covid-19 medført store ringvirkninger i verdensøkonomien, men det er fortsatt masse penger som brenner i lommene på kundene – og det er opp til deg å finne en måte å få fatt i dem på. Så hvordan kan du bruke en kortvarig mulighet som Black Friday til å tjene penger på lang sikt?

Postkontorene drukner i forsendelser, nettsteder kneler over en lav sko – det er små marginer som avgjør om Black Friday blir en drøm eller et mareritt. Men selv om det som opprinnelig var en éndagshendelse, nå har tatt over hele uken på en måte som får hele internett til å knake i sammenføyningene, er det fortsatt mulig å snu et potensielt mareritt til en gullkantet salgsmulighet – og nøkkelen er å gjøre grundige forberedelser.

Få mest mulig ut av Black Friday: Derfor er det så viktig med kunder som kommer tilbake

Ifølge en Bluecore-rapport kom 54 % av Black Friday-kjøpene i 2019 fra førstegangskjøpere. Selv om det er helt supert med slike engangskjøp, ligger den virkelig gullkantede muligheten i potensialet for å rekruttere disse kundene og gjøre dem til kunder som kommer tilbake igjen og igjen.

Det kan imidlertid være en utfordring å finne frem til akkurat disse kundene. Men det er ikke umulig! Det handler bare om å smi mens jernet er varmt.

 

Nøkkelen for å få folk som bare er ute etter et røverkjøp, til å bli faste kunder, står og faller på om du klarer å kommunisere med dem mens du har deres dyrebare oppmerksomhet. Med andre ord må du finne en måte å nå inn til dem for å konvertere dem til fullpriskunder. 

Det vi er ute etter, er å bygge kundelojalitet som fører til gjentatte kjøp, og for å kunne oppnå det er god kommunikasjon og et personlig budskap alfa og omega. Du må få kundene til å føle at de ikke bare er et tall. Alle vil føle seg ønsket. Derfor bør du sørge for at kundene dine føler seg ønsket.

Men hvordan gjør du det på best mulig måte? La oss se litt nærmere på 6 tips til å få sporadiske Black Friday-kunder til å komme tilbake – igjen og igjen!

Black Friday-tips 1: Sørg for god kommunikasjon som overgår forventningene etter kjøp

Hvis noe skulle skjære seg i forsyningskjeden, med kommunikasjonen, med leveringen – da er det din merkevare det vil gå ut over. Det kan både koste deg penger og svekke merkevarelojaliteten.

Hvis du klarer å få til dette på riktig måte (og det har vi troen på at du kan!), vil det være mye enklere å sikre fortsatt kundeengasjement etter kjøpet i markedet du sikter deg inn på.

Oppfølging etter salget er kjempeviktig, og her er det en god ide å bruke automatiske kommunikasjons- og oppfølgingsløsninger. En enkel måte å gjøre dette på, er å sende transaksjons-e-poster som trigges automatisk. 

Slike e-poster er noe kunden forventer å motta, og åpnes og leses i svært stor grad. De inneholder gjerne viktig informasjon som sporingsnummer og fraktselskapet for forsendelsen, i tillegg til kontaktinformasjon.

Slike automatiske transaksjons-e-poster er supre ettersom du kan programmere kundesystemet ditt til å sende dem ut ved bestemte triggerhendelser. Siden de kan tilpasses den enkelte kunden i høy grad, kan du dessuten gi dem en utforming som gjør dem så relevante og engasjementdrivende som mulig.  Husk at du må få kunden til å føle seg verdsatt som person.

Det er ofte de små tingene som teller.

Black Friday-tips 2: Be om tilbakemeldinger for å kunne forbedre kjøpsopplevelsen

Du kan også be kundene om å gi en tilbakemelding på handelen noen dager etter at de har mottatt forsendelsen. Da viser du dem at du bryr deg om dem og tingene som er viktige for dem, og det bidrar i sin tur til å bygge merkevarelojalitet og tillit blant kundene.

Black Friday-tips 3: Relevante anbefalinger som stimulerer til mersalg og kryssalg

Du kan bruke kundedata basert på kjøpsdata og hvilke ting kunden ser på på nettstedet ditt, til å vise produktanbefalinger som faktisk er relevante og nyttige for kunden. 

Det høres kanskje komplisert ut, men det trenger ikke være så vanskelig. Hvis du har en markedsføringsplattform som bruker alle nettstedinteraksjoner til å utvikle unike kundeprofiler, er det enkelt å bestemme hvilke produkter som skal vises til hvilke kunder. 

La oss illustrere dette med et eksempel:

Kari kjøpte en TV på Black Friday. Før hun gjennomførte kjøpet, bladde hun gjennom ulike sider på nettstedet og brukte mye tid på produktsider for lydplanker og spillkonsoller.

En anbefaling som ikke tok kjøpsdata med i beregningen, ville vist TV-en sammen med et utvalg lydplanker og spillkonsoller. Men når du slår sammen kjøpsdata med atferdsdata, kan du velge å ikke vise TV-en sammen med produktanbefalingene. 

Det betyr at i stedet for å bruke opp verdifull markedsføringsplass på å vise frem et produkt hun allerede har kjøpt, kan du snu på flisa og vise produkter som fremmer mersalg og kryssalg – og utfyller TV-opplevelsen hun får. Nyttig for kunden, og nyttig for deg!

Greia er nemlig: Det er mye større sannsynlighet for at kundene vil klikke på relevante anbefalinger enn en eller annen generisk markedsføring de får slengt etter seg, som ikke har noe med dem som kunder å gjøre i det hele tatt.

Sørg for at de får se relevante tips, fordi jo mer relevante ting du viser dem, jo flere klikk kommer du til å få.

Pst! Visste du at vi nylig har lansert en integrasjon med Magento som gjør det enkelt å bruke netthandeldata i produktanbefalingene dine – og mye annet? Nå vet du det i hvert fall ;)

Black Friday-tips 4: Be om anmeldelser for å få «sosiale bevis»

78 % av kundene oppgir at de stoler på kundeanmeldelser. Det er egentlig ikke så rart. Folk har en tendens til å stole på andre mennesker – og ikke på store selskaper som forteller dem hva de skal mene. Derfor er kundeanmeldelser og «sosiale bevis» så viktig – og ikke bare det, de er helt avgjørende hvis du er ute etter å bygge merkevarelojalitet og sikre at kundene kommer tilbake.

Kundeanmeldelser brukes til å skape tillit blant kunder og potensielle kunder, siden det får dem til å føle seg:

  1. betrygget
  2. beroliget

Automatiserte SMS-systemer kan være en veldig praktisk måte å samle inn raske og positive kundeanmeldelser fra fornøyde kunder på.

Hvis du kan få potensielle kunder til å føle seg trygge på å handle hos deg før de en gang har trådt over den digitale dørterskelen din, har du allerede fått en god start – og det gjør det mye enklere å markedsføre deg selv overfor disse kundene.

Black Friday-tips 5: Lojalitetsprogrammer er lavthengende frukt

Du bør vurdere å legge inn et fristende tilbud – 10 % rabatt på neste kjøp kan gjøre at du både oppnår et ekstra salg og en god kundeanmeldelse.

Her kan du virkelig oppnå store ting om du tar i bruk kundeinnsikt-verktøy som både sender ut e-poster etter fullført kjøp og analyserer tilfeller der kundene forlater handlekurven.

I tillegg kan du tilby kundene rabatt hvis de registrerer seg for nyhetsbrevet ditt – nok et enkelt tiltak som kan sikre nok et salg og at du får klingende mynt i kassen.

Black Friday-tips 6: Bruk markedsføringsløsninger som gjør det enkelt å dra nytte av kundeengasjement

Dette høres kanskje strevsomt ut, men de fleste tipsene våre handler om mekanismer som bare kjører automatisk etter at du konfigurerer dem – slik at du kan fokusere på det store bildet.

Det finnes en rekke markedsføringsplattformer med kampanjeverktøy som kan generere intelligente markedsføringsflyter, gjennomføre kampanjer i stor skala eller kjøre personlig tilpassede SMS-kampanjer for å sørge for at kundene kommer tilbake. Disse er verd sin vekt i gull, så her er det bare å kjøre på!

Vil du forvandle Black Friday-kampanjene dine til en engasjementsmaskin? Registrer deg for en GRATIS prøveperiode for APSIS One i dag!