Slik blir du en fremgangsrik markedssjef anno 2020 – og i årene fremover

Av APSIS

2019-03-22

I dagens digitale tidsalder har markedssjefen fått en enda viktigere rolle i selskapet. Men med mer makt kommer også et større ansvar, og med det – en lang liste med forventninger. 

 

Markedssjefen anno 2020 bør være en kunnskapsleder, markedsanalytiker og byggmester når det kommer til å skape en god team- og bedriftskultur. Men først og fremst – i 2020 kommer en CMO til å være en forretningsdrevet growth hacker.

Men hva innebærer egentlig det? Vi har listet opp tre aspekter som vil gjøre deg til en fremgangsrik markedssjef i 2020 – og i årene fremover.

Markedssjefen må bygge et agilt team

Kulturen innad i et team er bygget på samlede egenskaper og verdier. Et markedsteam er intet unntak. Hovedoppgaven til en markedssjef er altså å forme og fremme en sterk kultur. Men hva er det som defineres som en fremgangsrik kultur i et moderne markedsteam?

 

Svaret er: Å jobbe agilt.

Nå som vi nærmer oss 2020 er ikke agilt lenger et buzzword – det er et krav. En agil markedsavdeling består av mennesker som i stor grad er spesialister på sine områder. Samtidig har hver enkelt et tverrfunksjonelt tankesett som gjør det naturlig å integrere eksterne funksjoner i teammedlemmenes daglige arbeidsoppgaver, for eksempel CRM og Business Intelligence.

En sømløs integrering av markeds- og salgsavdelingene

Du har sikkert hørt det tusen ganger før. Men det ufravikelige mantraet om at markedsførere og selgere må arbeide synkront, kommer til å bli gjentatt helt til dette blir hovedregelen i alle bedrifter.

Vår tids digitale forbrukere har lagt til seg nye og uforutsigbare vaner som tvinger bedrifter til å integrere markeds- og salgsavdelingene. Enkelte selskaper har til og med opprettet hybride roller, kjent som CMO og CCO.

Markedssjefen anno 2020 kan altså ikke lene seg tilbake og høre på at selgeren jobber på spreng for å sikre salget. Han eller hun bør i stedet jobbe aktivt for å gjøre veien enklere ved å etablere en felles grunn med delte KPI-er.

 

Teknologi: Reduser friksjon og skap en knirkefri kundereise

MarTech-bransjen har vokst i voldsom fart de siste årene. Antallet selgere leverandører oppført i den berømte MarTech 5000 har gått fra 350 i 2012 til svimlende 6829 i 2018. Og dette tallet kommer sannsynligvis til å stige tilsvarende frem mot 2020.

Selv om ny teknologi gjør at markedsførere kan jobbe både smartere og mer effektivt, kan det voksende antallet leverandører gi markedssjefen en voldsom hodepine. Når antallet tredjepartsleverandører øker, har kundedata nemlig en tendens til å bli spredt på flere adskilte siloer.

Data-siloer gjør det ikke bare vanskeligere for markedsførere å forstå hver enkelt kunde. De kan også føre til en generelt dårligere opplevelse, fordi kunden blir kastet mellom forskjellige kontaktflater. Derfor er markedssjefens rolle viktigere enn noensinne, og det kreves at han eller hun gjør en grundig vurdering før bedriften knytter til seg nye leverandører.

Vil du vite mer? Last ned vår CMO-rapport om datadrevet markedsføring!