Slik aktiverte Addnature sine kunder og solgte ut 1000 hodelykter

Av APSIS

2015-03-05

– Alt ved hjelp av en veldig engasjerende e-postkampanje

addnature-tusen-pannlampo-med-epost.jpg

Addnature økte sin åpningsfrekvens til 45 %, solgte ut en lagervare og økte mersalget ovenfor passive kunder gjennom et kreativt grep i sin e-postmarkedsføring.  Vi har snakket med Mia og Carina på Addnature for å finne ut mer om den fremgangsrike kampanjen.

Fortell oss om Addnature

 – Addnature er bedriften som elsker eventyr. Vi er klatrere, skikjørere, padlere, syklister, turgåere og løpere, og vi har et sterkt engasjement for det moderne friluftslivet. Et engasjement som er så sterkt at vi startet vår egen utendørsbutikk.

Addnature ble startet i Sverige i 2000 og har i dag tre fysiske butikker i Stockholm. 70 % av handelen genereres via nettbutikken addnature.com. Derfor er e-postmarkedsføring, sammen med vår markedsføring på nett og aktiviteter i sosiale medier, verdifullt for oss for å bygge relasjoner og nå ut med nyheter og invitasjoner til kundene våre på nett.

E-postmarkedsføring er effektivt i og med at vi raskt kan nå ut med tilpassede nyheter og tilbud, og følge opp dette ut fra lett tilgjengelig statistikk.


Vi har i lang tid mottatt deres nyhetsbrev, men reagerte litt da vi her om dagen mottok en e-post med temaet ”Vi savner deg!” som inneholdt en aktivitet for å aktivere oss og andre kunder som ikke hadde kjøpt noe på en stund. Kan dere fortelle litt om tanken bak denne utsendelsen?

– Vanligvis sender vi nyhetsbrev og kampanjetilbud til alle abonnentene våre. Denne gangen valgte vi å henvende oss til kunder som vi ikke hadde sett så mye til den siste tiden, for å gi dem et utvalgt og ekstra godt tilbud på en flott hodelykt til eventyr året rundt.

Vår ambisjon var å ta opp igjen kontakten med disse kundene og minne dem om hvem vi er. Vi antok selvfølgelig at vi ville få en viss interesse for tilbudet, men vi håpet også på mersalg av andre produkter.

Hva var den største utfordringen?

– Det var noen spørsmål vi måtte tenke litt ekstra på. For eksempel hvilke produkter som ikke avhenger av størrelse, passer til en stor målgruppe og har en tiltalende nok pris til at kunden ikke skal kunne motstå tilbudet. Hvordan definerer vi hvem som er en mindre aktiv og hvem som er en mer aktiv kunde? Og hvor mange kommer til å hive seg på tilbudet?

Hva ble resultatet?

– Vi solgte ut 1000 hodelykter på to uker. I tillegg oppdaget kundene andre gode tilbud i sortimentet vårt, så det ble en del mersalg. Det ble også noe høyere åpningsfrekvens (45 %) av nyhetsbrevet enn vi får på våre vanlige nyhetsbrev og kampanjeutsendelser, og dette var kanskje fordi uttrykket i emnefeltet føltes ekstra personlig med “Vi savner deg!”.

Kommer dere til å gjøre tilsvarende utsendelser? Og tar dere i så tilfelle med noen erfaringer fra denne utsendelsen for å gjøre neste aktivitet enda bedre?

– Det er ikke umulig, men foreløpig har vi ikke planlagt noe. Istedenfor å jobbe med et konkret produkttilbud, som i dette tilfellet var til alle våre mindre aktive kunder, vil vi muligens jobbe enda mer med kundetilpassede tilbud for å tilby ytterligere merverdi for alle kundene våre.

Og til slutt; hva er favoritten når det gjelder god e-postmarkedsføring?


– Vi tror på å jobbe med en helhetlig og integrert kommunikasjon i alle våre egne kanaler, i tillegg til å gi kunden noe mer utover det konkrete produkttilbudet. Styrken til Addnature ligger i vår kundeservice, våre fordelaktige betingelser og tjenester, samt i vår brennende interesse for utendørsliv og eventyr.



addnature-screenshot.png