Situasjoner der du lettest kaprer flere abonnenter

Av APSIS

2015-03-05

I tidligere artikler har vi pekt på hvor stor betydning endringer i abonnementsboksen kan ha. Hvordan plassering, fargevalg og tekst kan få antallet nye abonnenter til å enten skyte til værs eller synke til bunns. Men hvilke andre metoder har vi for å skaffe oss flere abonnenter?

Tenk deg en organisasjons kontaktmuligheter med omverdenen som et felt der to sirkler overlapper hverandre. Da trer spillebanen for abonnementstilbudet frem.

Men om vi isteden illustrerer møtet og spillebanen med spissere former, kan vi bygge en hypotese rundt at potensialet for at noen skal abonnere er størst ved ett spesifikt tilfelle, nemlig akkurat der spissene møtes. Om du tenker på den måten, blir spillebanen mindre, men effekten større. Kunsten er å identifisere de unike mulighetene i ulike situasjoner. I så måte gjelder det også å avdekke nye situasjoner der du kan skaffe deg abonnenter.

Jo lengre tid et menneske har på å tenke over saken, jo større er risikoen for at ingenting skjer.

Ok, du bør ikke se på den overskriften som en livsfilosofi som passer i alle tilfeller. Naturligvis kan folks oppfatning av noe blir bedre, dersom de får tid til å tenke seg om lengre. Men når det gjelder å skaffe abonnenter, kan metoden være veldig effektiv. Den store fordelen med metoden er at den tar deg forbi folks latskap, usikkerhet og dårlige minne. At noe ikke skjer, fordi man skal tenke på det.

Her er noen eksempler på situasjoner der
du kan skaffe deg flere abonnenter

Har du tenkt på hvor forskjellig effekten kan bli, basert på når og hvordan du tilbyr noe? Vi har snakket om at det er bedre å plassere abonnementboksen tidlig enn sent, ofte isteden for sjelden (og at vi tar hensyn til hvor det er relevant). Vi har også tatt opp hvordan vi skal motivere folk til å fylle inn e-postadressen sin. Det samme gjelder for andre situasjoner. Selv om tilbudet er der, betyr det ikke at noen hopper på det.

Det hele handler om å finne rett tid og sted, og legge frem forslaget enkelt og på en måte som gjør det vanskelig å unngå. Sørg for å forankre tenkemåten og metoden hos de ansatte som skal utøve det.

Arrangementer/messer, salgsmøter

For messer gjelder spesielle forutsetninger. Du treffer en masse mennesker, mange av dem har du ikke hatt kontakt med tidligere. De kommer frem til din stand og er eller blir interesserte. På et salgsmøte er forholdene omtrent like, selv om du oftest allerede har hatt kontakt med dem du skal treffe.

Du informerer om din virksomhet. Kanskje går du til og med så langt at du forteller om nyhetsbrevet deres. Om reaksjonen er positiv, ber du personen gå inn og registrere seg neste gang han eller hun har tilgang til en datamaskin. Dermed passerte du tidspunktet der potensialet er størst for å få en ny abonnent. Herfra vil minnet om ditt forslag om å abonnere bare blekne, og til slutt glemmes helt. Det du egentlig skulle gjort, var å snu din datamaskin mot personen og be han eller hun fylle inn e-postadressen sin i abonnementsboksen. Du må være tydelig på at abonnementet ikke er bindende og at man kan avslutte det med et tastetrykk. Hvorfor la den interesserte bestemme seg ved en senere anledning, når beslutningen kan fattes på sparket og ikke koster noe?

Telefonsamtaler

I dette tilfellet snakker vi om en form for salgs- eller informasjonssamtale. Situasjonen har visse likheter med den forrige. Den store forskjellen er at du ikke kan snu din egen datamaskin mot den du prater med, og be dem fylle inn e-postadressen sin. For at ikke muligheten skal gå tapt, kan du selv tilby deg å fylle inn e-postadressen til vedkommende i abonnementboksen.
Ettersom beslutningsmakten alltid ligger hos kunden, som kan velge å ikke bekrefte abonnementet, er veien kort til å akseptere tilbudet.

Sosiale medier

Sosiale medier brukes ofte for å pushe informasjon til et større publikum, altså som et massemedium. Andre ganger brukes det for å lytte og noen ganger som medium for dialog. Selvsagt kan du, for eksempel via Twitter, formidle at du har et nyhetsbrev som man kan abonnere på. Men det finnes muligheter som gir større effekt.

Brorparten av potensialet i sosiale medier finner du i ”communities” – sosiale fellesskap. Ta Facebook som et populært eksempel. Her har du en strålende mulighet til å kapre folk akkurat på det tidspunktet du er mest interessant for dem. Legg inn et skjema for å tegne abonnement direkte på Facebook-siden din. Du kan til og med gå så langt som å la skjemaet ligge helt først på siden din. Hvor effektivt det er, handler selvsagt om hvordan du bruker Facebook og hva slags besøkende du lokker til siden din. Lokker du bare til deg eksisterende abonnenter, blir effekten liten.

For den som vil prøve seg på mer møysommelig, manuelt arbeide, kan det lønne seg å være aktiv på for eksempel Twitter og lete etter potensielle abonnenter som er interesserte i det du tilbyr. For å lette arbeidet, kan du sette opp automatisk overvåkning av ulike nøkkelord. Selger du montersystem for messer, kan du for eksempel overvåke Tweets med nøkkelfrasene ”flotte montre”, ”innred på messer” eller ”designede vegger”, osv.

Kontoret/butikken

Ja visst, kundeklubber og bonuskort har allerede en et innbygget nyhetsabonnement. Men ingenting tilsier at andre ikke skal kunne tilby sine besøkende et abonnement på sparket. Det trenger ikke være komplisert, det holder med en datamaskin i resepsjonen, i lobbyen eller på venterommet. For å oppfordre til handling, er det ekstra effektivt når en resepsjonist anbefaler nyhetsbrevet.

Kanskje finnes det andre, svært gode muligheter til å skaffe seg abonnenter, som ingen andre har tenkt på? Noe som er helt åpenlyst, som nesten er for godt til å være sant?

Hva er dine fremtidige suksessarenaer og muligheter?