Seks enkle steg mot en suksessfull e-postkampanje

Av Sarah Chase

2019-06-19

E-postkampanjer er en effektiv markedsføringsmetode for å pleie relasjonen til eksisterende kunder og tiltrekke nye. Og det beste av alt – de du kommuniserer med, har allerede gitt sitt samtykke til at de ønsker å få informasjon fra deg og din bedrift. Derfor bør du benytte anledningen til å bevise at informasjonen du sender, er kvalitativ, interessant og tilpasset hver mottaker.

Men hvordan skaper du egentlig en suksessfull e-postkampanje? Her er våre seks enkle steg!

1. Et slagkraftig emnefelt øker åpningsfrekvensen

En tydelig, sterk og pirrende emnelinje er alfa omega for å få mottakeren til å åpne e-posten. Hvis ingen åpner den, spiller de neste punktene i dette blogginnlegget liten rolle. Men hva er det egentlig som bør stå i emnefeltet for å få mottakeren til å klikke?

Forsøk dette:

  • Bruk 40-50 tegn.
  • Gi et inntrykk av at det du skal si, er viktig og/eller haster.
  • Hold det så enkelt som mulig.
  • Vekk nysgjerrigheten.
  • Ta hensyn til mottakeren.

Disse tipsene er viktig å huske på når du skriver emnelinjen, men ikke glem å tenke på hva du faktisk skal si – og pass på at du ikke mister din personlige tone. Et annet tips som kan styrke åpningsfrekvensen, er å A/B-teste emnefeltet. Mer om dette senere!

Eksempler på emnefelt som inviterer til videre lesning:

  • En “ironisk” påstand eller et spørsmål: Du gjør ikke disse GDPR-blemmene, vel?
  • Spill på must-know-aspektet: 4 av 5 markedsførere gjør denne feilen. Gjør du?
  • En uventet sammenligning: Dette har katter og markedsførere til felles.
  • En vits/gåte: Hva sa giraffen til e-postmarkedsføreren?
  • Aktuelle emner: Dette kan Eurovision Song Contest lære oss om PR.
  • En liste: 5 CRM-feil du ikke visste du gjorde.
  • Et tidsbegrenset tilbud: Dette skjer ikke ofte, men i dag kan du få…
  • En advarsel: Pass opp! 5 markedsføringsfeller du bør unngå.

Disse 50 tegnene ser kanskje ikke avgjørende ut – men de kan faktisk være forskjellen på suksess eller fiasko.

2. Skriv en iøynefallende pre-header

Selv om emnefeltet er avgjørende for at en mottaker skal åpne e-posten din, må du ikke glemme å skrive en iøynefallende pre-header. Pre-header er den korte oppsummeringsteksten i starten av selve e-posten. Denne vises ofte etter emnefeltet i innboksen.


Du har sikkert mottatt en e-post i innboksen din som stiller spørsmålet: - Ser denne e-posten rar ut? Klikk her for webversjon. Det har jeg – flere ganger enn jeg kan telle på fingre og tær. Men hvorfor er dette et feilgrep? Jo, fordi avsenderen har, i dette tilfellet, mistet sjansen til å vekke mottakerens interesse.

Akkurat dette kan ha en stor innvirkning på om e-posten din blir åpnet eller ikke. Derfor bør du se på pre-headeren som nøkkelen til en høyere åpningsfrekvens.

Abonnentene dine bruker tre til fire sekunder på å avgjøre om de vil åpne mailen eller ikke. Så for å lykkes med denne korte, men viktige teksten, bør du sørge for at den samsvarer med emnefeltet ditt. Altså at den knytter seg til emnet og fanger essensen av e-posten din.

En optimal pre-header bør inneholde mellom 85 og 100 tegn, men en bra tommelfingerregel er å forsøke å holde den så kort og presis som mulig.

3. Segmentering er nøkkelen til relevans – og ROI

Kjenner du til begrepet segmentering i markedsføringskontekst? Segmentering betyr å tilpasse e-postmeldingene til mindre grupper på bakgrunn av angitte kriterier. Formålet med dette er å levere mer relevant innhold til abonnementer basert på blant annet geografisk beliggenhet, demografi, interesser og kjøpshistorikk.

 

Segmentering fører til bedre innvirkning, flere konverteringer og høyere avkastning enn om du sender det samme innholdet til alle mottakerne.

Eksempel på segmenteringsmetode:

  • En vanlig metode er å gå ut i fra demografiske data. Da trenger du grunnleggende informasjon om mottakerne dine, som for eksempel bosted, kjønn, utdanningssted eller arbeidsplass. Deretter sender du forskjellige varianter av e-posten tilpasset de ulike gruppene.
     
  • En annen tilnærming er å ta utgangspunkt i mottakerens tidligere handlinger. Det kan for eksempel være tidligere kjøp eller besøk på nettstedet ditt. Disse handlingene styrer da hvilket innhold mottakeren får.
     
  • En annen metode bygger på personlige interesser. Statistikken er tilgjengelig, så hvorfor ikke bruke den? Hvis en bestemt gruppe mottakere alltid leser om hudpleieprodukter, bør denne typen informasjon være dominerende i deres e-post. Gruppen som foretrekker å lese om hårpleie, trenger kanskje ikke å motta de nyeste trendene innen hudpleie, men i stedet lese om ting som interesserer dem.

Visste du at med APSIS One kan du skape knivskarpe segmenter ved å kombinere data med kundeprofiler? Les om om hvordan det fungerer her!

4. Optimaliser dine call-to-actions for flere klikk – og konverteringer

En e-postmelding uten en call-to-action (CTA) er som kjærlighet uten kyssing. Tenk på dette – hva er egentlig meningen med å sende ut e-post om produkter og tilbud hvis du ikke gjør det enkelt for kunden å lese videre om produktet eller kjøpe det?

Enhver e-post bør derfor han en klar CTA. Dette kan være ulike forespørsler, som for eksempel å spørre mottakeren om å klikke på en lenke til nettstedet ditt, fullføre en undersøkelse eller foreta et kjøp.

I tillegg til å skape innhold med en tydelig oppfordring, bør du også se på hvordan oppfordringen kan skille seg ut ved hjelp av grafisk fremstilling. For eksempel kan du opprette en layout med fokus på CTA-knappen eller bruke visuelle virkemidler som en farget knapp som tiltrekker og veileder leseren i riktig retning.
 

 

Målet med e-postmarkedsføring er å vekke engasjement og videre interesse for deg og ditt produkt. Derfor bør ikke selve e-posten være endestasjonen på kundereisen.

5. A/B-testing forvandler mening til innsikt

Hvordan vet du at en e-postkampanje er vellykket? Som med mye annet må du prøve deg frem og dra nytte av de leksjonene du får underveis. A/B-testing gjør at du kan identifisere mønstre i hvilke type innhold som genererer klikk og engasjement – og hvilke som ikke gjør det.

Det første du må bestemme deg for, er hva du faktisk vil teste. Hvis du vil teste flere forskjellige aspekter ved innholdet, er det viktig at du tester én ting av gangen, slik at du får nøyaktige resultater. Men hva er egentlig verdt å teste? Her er noen eksempler:

  • Emnefeltet
  • Call-to-action
  • Oppsettet av e-posten
  • Brødteksten
  • Bildene
  • Eventuelle tilbud
  • Landingssiden
  • Planleggingen

Alle de nevnte aspektene har innvirkning på konverteringsfrekvensen. For eksempel kan emnefeltet påvirke hvor mange personer som åpner e-posten, mens din call to action kan ha en direkte innvirkning på hvor mange folk som faktisk kjøper produktet eller klikker seg inn på nettsiden din.

Så hvordan går du i gang med å teste om e-posten din er god eller bør forbedres? Jo, en av metodene er A/B-testing (på engelsk: split testing). For å A/B-teste må du lage minst to forskjellige versjoner av det som skal testes. Disse sendes deretter ut til et tilfeldig utvalg av mottakere, med like mange mottakere i hver liste. Resultatet blir så veid opp mot verdien du tester, for eksempel klikkfrekvensen.

Ved å analysere resultatene fra de ulike e-postene, vil du kunne hente ut verdifull informasjon som du kan utnytte til din fordel. E-posten som fungerte best, sender du til de resterende mottakerne på listen din.
 

6. Effektiviser kundereisen ved hjelp av automatisert markedsføring for leadshåndtering

Man kommer ikke utenom det faktum at målet for alle bedrifter og markedsførere er å konvertere interessenter til kunder. Prosessen er ikke alltid enkel da det ofte involverer mye og hardt arbeid – spesielt i B2B.

Det er likevel mange som tror at leadsgenerering alene er en salgsaktivitet, men faktum er at prosessen starter mye tidligere. Det starter faktisk ved første kontakt med interessenten, for eksempel via sosiale medier. I dette arbeidet står håndteringen av leads sentralt.
Som markedsfører er det derfor viktig å forstå og dra fordel av hele kundereisen. Det vil si at alle markedsføringsaktiviteter du utfører, kan føre til at en lead blir kunde.

I kampanjene dine er det derfor viktig å:

  • Spisse kommunikasjonen til dine leads ved å tilpasse innholdet etter kunden eller segmentet. En kunde som har lastet ned en håndbok om Ferrari, ønsker ikke nødvendigvis å få tilsendt informasjon om Fiat.
  • Bruk en god løsning for automatisert markedsføring som gjør at du kan håndtere leads på en enklere og mer relevant måte. Verktøyets atferdsutløsere og datapunkter sikrer at rett informasjon når mottakeren til rett tid.

Vil du ta e-postmarkedsføringen din til et nytt nivå? Se på APSIS One Essential Email Tool!