Sanntids-, tredjeparts- og kundedata: Alt du trenger å vite om datadrevet markedsføring

Av Olga Dufvenberg

2019-08-19

I dagens samfunn har datadrevet markedsføring blitt den nye standarden. Men i dette relativt nye, digitale miljøet er det mange ulike datatyper i omløp. Derfor har vi samlet åtte av dem her – slik at du kan dekode hvordan og når de bør brukes.

Hvorfor trenger du å dekode dine data?

Som du sikkert har oppdaget, er du ikke den eneste som prøver å fange folks oppmerksomhet. Så for å nå gjennom og engasjere din distraherte målgruppe trenger du et ess i ermet: nemlig datadrevet markedsføring.

Med en datadrevet tilnærming, der du utformer strategier basert på dataanalyse, kan du forvandle de verdifulle kundedataene du har samlet, til ny innsikt om hvordan du kan forutse dine kunders ønsker, krav og atferd.

Men la oss ta det fra starten…

Faces and binary numbers


Å samle inn data fra mange ulike kanaler og enheter krever både en plattform som forener dine data og en tydelig omnikanalstrategi. Denne kombinasjonen gjør det mulig for deg å synkronisere alle dine markedsføringsaktiviteter på samtlige kontaktflater. Resultatet? En integrert, sømløs og personalisert kundeopplevelse.

Men veien mot en fullstendig integrert omnikanal-opplevelse kan være lang… Derfor tar vi det grunnleggende først: å forstå de ulike datatypene du vil møte på veien. Følg med!

Big data: Store, komplekse datamengder

Som et resultat av den digitale verden vi lever i, har big data blitt et velkjent moteord innen markedsføringsbransjen. Jeg vil tro at dette ikke første gangen du hører om begrepet. Men spørsmålet er om du virkelig vet hva det innebærer?

Kort fortalt er big data komplekse datamengder som kjennetegnes av stort volum, høy hastighet og/eller stor variasjon, og som hovedsakelig kommer fra nye datakilder. 

For å kunne håndtere såpass store datamengder trenger du først og fremst en plattform, i form av en Customer Data Platform, som kan behandle den enorme mengden informasjon. I tillegg krever det en tydelig  datadrevet omnikanalstrategi for dine markedsføringtiltak. 

Ved hjelp av denne vinnerduoen kan du forvandle relevant data til handling og skape detaljerte kundeprofiler, som er nøkkelen til personalisert markedsføring.

Kundedata: Din billett til samlede kundeprofiler

Som ordet antyder, er kundedata de dataene som samles inn om en bedrifts kundekrets. Det kan omhandle alt fra personlig informasjon til atferdsmessig og demografisk data – som er nødvendig for å bygge en komplett kundeprofil.

Mer spesifikt kan kundedata deles inn i fire kategorier:

  • Identitetsdata: Unik individuell informasjon, som navn, kjønn og fødselsdato
  • Kvantitativ (hard) data: Gjennomførte aktiviteter, som aktiviteter på nett og transaksjoner
  • Beskrivende data: Ytterligere profilinformasjon, i form av detaljer om karriere og livsstil
  • Kvalitativ (myk) data: Spesifikke beskrivelser som ofte samles inn gjennom undersøkelser

Street landscape with people framed in boxes

Førstehåndsdata: En gullgruve med kundeinnsikt

Førstehåndsdata er målgruppe- eller kundeinformasjon som samles inn via dine eide kanaler. Siden denne type data både er utfylt og godkjent av brukeren, er informasjonen svært pålitelig.

Det er med andre ord en gullgruve med hovedsakelig cookie-basert data og CRM-data, i form av tidligere innkjøp eller interesser. Dette er godt egnet for å nå kunder med personaliserte produktanbefalinger, tilpasset innhold og annonser på sosiale medier.

Førstehåndsdata er altså ikke isolert til en separat enhet. Snarere kan betalte kanaler og annen publisitet, som anbefalinger og omtaler, brukes for å øke aktiviteten i dine eide kanaler. Ved hjelp av skjemaer eller cookie-bannere kan et samspill mellom de ulike kanaltypene bidra til å øke innsamlingen av førstehåndsdata.

Sosiale medier er et godt eksempel på en kanal som fungerer som en verdifull motor ettersom sosiale medier driver trafikk til din hjemmeside. Dette gjør at du kan lagre og analysere førstehåndsdata og ikke bare data fra Facebook eller andre sosiale mediekanaler.

Andrehåndsdata: Nå utover kundekretsen din

Neste på listen er andrehåndsdata, som best beskrives som andres førstehåndsdata. Men hvordan forvandler du noen andres data til din egen? Jo, ved å kjøpe andrehåndsdata fra en annen bedrift.

Som regel er andrehåndsdata avhengig av en gjensidig fordelaktig utveksling av data som fremmer begge bedrifter. Det kan for eksempel være et samarbeid mellom en hotellkjede og et flyselskap.

Andrehåndsdata er derfor et komplement til førstehåndsdata, siden det gjør det mulig å nå et publikum utover det du har direkte tilgang til.
 

Tredjepartsdata: Utvid målgruppen din ytterligere

Sist, men ikke minst, har vi tredjepartsdata som kjøpes fra eksterne kilder. Disse kildene samler ikke inn data selv, men kjøper førstehåndsdata fra utgivere og andre dataeiere – som betyr at du som kjøper ikke vet hvem den opprinnelige kilden er.

Tredjepartsdata er altså først og fremst informasjon på nett som samles inn av eksterne kilder, og som senere selges videre. Det kan for eksempel være data innsamlet fra sosiale medier som senere kategoriseres i ulike segment basert på brukeratferd, i form av interesser eller lignende.

Men selv om tredjepartsdata er tilgjengelig for dine konkurrenter, kan den store mengden brukerdata være veldig gunstig for din bedrift. Med all informasjon samlet på ett og samme sted kan du målrette markedsføringen din ut fra demografiske, atferdsmessige og kontekstuelle faktorer – og på den måten utvide publikummet ditt.

Woman with headphones on her mobile

 

Rådata: En labyrint av uorganisert data

Akkurat som rå grønnsaker er rådata verken tilberedt eller bearbeidet. Dataene befinner seg i sitt første stadie og må både sorteres, organiseres og analyseres innen de kan gjøres om til informasjon.

Så prøv å se på rådata som en langtidskokt rett, som en bourguignon, der hver enkelt ingrediens krever forberedelse for at retten skal bli perfekt. 

Sanntidsdata: Det er nuet som teller

I en verden der sosiale medier er uunnværlig, og folk krever informasjon umiddelbart, er sanntidsdata billetten til en fremgangsrik markedsføring.

Slike data refererer til informasjon som samles inn i sanntid og som deretter behandles og spres umiddelbart. Dette innebærer at bedrifter kan tilby direkteannonsering som baserer seg på hva enkeltindivider gjør akkurat nå.

Sensitive data: Ikke laget for å deles

Etnisk opprinnelse, politiske holdninger og helseopplysninger – ikke all data egner seg til kommersielle formål. Disse tre datatypene regnes som sensitive personopplysninger, som innebærer at de bare kan behandles om du følger særskilte vilkår fastsatt av Europakommisjonen.

Eksempel: For et medisinsk foretak kan dette var vanskelig og innebære visse begrensninger når det gjelder betalt reklame eller markedsføring på Google. Forestill deg at en bruker besøker hjemmesiden og ser på medisinske produkter eller legemidler.

Selv om det kan virke som en forlokkende markedsføringsmulighet, må du stille deg selv spørsmålet: Hadde du satt pris på om din medisinske historikk ble vist i flyten din? Antageligvis ikke.

 

Man carrying ones and zeros

 

Integrerte data er hver datadrevne markedsførers store drøm

Som du skjønner, er vår digitale verden full av data i alle mulige former og størrelser. Og hvis du handler riktig, har du en enorm gullgruve rett foran nesen. Ved å forstå menneskene bak hvert klikk kan du skape den kommunikasjonen de vil ha – og forventer å få.

Med en Customer Data Platform – slik som APSIS One – som forener all data fra ulike kontaktflater, kan du få innsikt i sanntid, slik at du kan optimere tidspunktet, effektiviteten og retningen i dine markedsføringstiltak. Alt for til slutt å skape en enhetlig kundeopplevelse. 

Vil du dekode dine data og forvandle dem til handling? Les mer om APSIS One her!