Risicum Oyj - et finsk finansselskap

Av APSIS

2012-09-10

"Apsis Pro har gjort e-postmarkedsføringen vår mer effektiv og antallet klikk er fordoblet"

Risicum Oyj er et finsk finansselskap som tilbyr lån, økonomiske løsninger for nettbutikker og tjenester for forvaltning av gjeld. Selskapet har over 250 000 kunder i Finland og kontorer i Polen, Tsjekkia og Sverige. Risicum er en del av DFC Global Corporation som er aktiv i USA og sju andre land, og sysselsetter cirka 5000 medarbeidere.

Utfordring

  • Lav klikkfrekvens
  • Ønske om mer personlige meldinger til ulike målgrupper
  • Vanskeligheter med å følge opp og analysere utsendelser


Løsning

  • Alle utsendelser ble testet med APSIS Pro for å finne riktig løsning
  • Det ble laget ulike maler som passer til ulike målgrupper
  • E-postadresser med feil ble sortert bort automatisk


Resultat

  • Antall klikk ble fordoblet
  • Foreldede og feilaktige e-postadresser ble fjernet fra mottakerlistene
  • Enklere prosess å lage personlig tilpasset nyhetsbrev

APSIS Pro: et intelligent verktøy

Risicum Oyj begynte å ta i bruk Apsis' tjenester fordi de ikke var helt fornøyd med det tidligere verktøyet for e-postmarkedsføring. Oppfølging og analyse av sendte nyhetsbrev og resultater var både vanskelig og tidkrevende, og det var vanskelig å lage personlig tilpasset kommunikasjon. Antallet avvisninger var høyt og klikkfrekvensen var lav.

– Det var naturlig å bytte til APSIS Pro. Vi hadde hørt mye positivt om Apsis og deres verktøy for e-postmarkedsføring fra de andre nordiske landene. Sammenlignet med den gamle løsningen vår, var Apsis-verktøyet fleksibelt og enkelt å arbeide med, forteller Antti Patana, Affiliate Marketing Manager hos Risicum Oyj.

Grunnlaget for en mer vellykket e-postmarkedsføring fantes i APSIS Pro og noen av tilleggsmodulene til verktøyet – spamtest, forhåndsvisning og underkonto for tre land. Antallet avvisninger ble redusert fordi feilaktige adresser ble fjernet automatisk.


Mer effektiv testing og mer personlige nyhetsbrev

I dag er mange forbrukere svært kritiske til søppelpost. Personlige meldinger som er rettet mot spesifikke målgrupper er imidlertid betydelig mer interessante. Et selskap som sender søppelpost, får lett et dårlig rykte, og dette kan føre til redusert salg.

– Vi utviklet ulike maler som henvendte seg til forskjellige målgrupper, og det virker som om det er noe som fungere svært godt. Tidligere tok det svært lang tid for oss å lage et nyhetsbrev, men nå går det raskt og enkelt. APSIS Pro gir oss fantastiske muligheter til å lage personlige nyhetsbrev, og vi kan nå være mer nøyaktige med utsendelsen av tilbudene våre, noe som ikke var mulig med det gamle verktøyet vårt.

– Sidhuvudet i ett brev påverkar öppningsfrekvensen enormt. Nu testar vi olika sidhuvuden genom att skicka olika brev till en testgrupp. Då ser vilken version som ger bäst resultat. Det är enkelt att testa med APSIS Pro och möjligheterna att prova olika varianter för att hitta rätt lösning är enorma.

Risicum bruker split-test for å teste forskjellige topptekster.

– Toppteksten i et nyhetsbrev påvirker åpningsfrekvensen i svært stor grad. Nå tester vi ulike topptekster gjennom å sende ut forskjellige nyhetsbrev til en testgruppe. Da ser vi hvilken versjon som gir best resultat. Det er enkelt å teste med APSIS Pro og mulighetene for å prøve forskjellige varianter for å finne riktig løsning, er enorme.

Mer spesifikk oppfølging

– Vi er svært fornøyde med resultatet vi har fått med APSIS Pro. Klikkfrekvensen har økt kraftig, den er fordoblet. Vi har ryddet opp i mottakerlisten og fjernet gamle og feilaktige e-postadresser. Og vi har fått flere abonnenter!

Neste steg for Risicum er å begynne å ta i bruk tilleggstjenesten for transaksjonsmeldinger, noe som vil gjøre det mulig å automatisere og sende enda mer personlige nyhetsbrev. Et annet tiltak er måling av ROI for å få bedre grep om hvordan markedsaktiviteten gir resultat.

– APSIS Pro har definitivt vært verdt hver krone. Salgsvolumet har økt, og vi er svært fornøyde med resultatet!