Retargeting via e-post: fra planlegging til gjennomføring

Av Noemi Gobel

2017-01-24

Email Retargeting: Sometimes planning isn't enough | APSIS Blog

Mange markedsførere får bittert erfare at de beste planene også er de som er vanskeligst å gjennomføre. Denne sannheten gjelder selv for retargeting via e-post. Digitale markedsførere som starter retargeting-prosjekter fulle av forventning og entusiasme mister ofte motet når de møter motgang langs veien.
 
Dette er synd, ettersom de som faktisk lykkes med å segmentere listene sine og gjennomføre høykvalitativ retargeting kan forbedre konverteringene med 335% og øke inntektene med hele 781% (sammenlignet med tradisjonelle masseutsendelser)!
 

Er retargeting via e-post virkelig verdt det?

Rent teknisk er retargeting verken mer eller mindre enn en personlig, relevant e-postmelding som du sender til dine abonnenter for å få dem til å komme tilbake til hjemmesiden din. Og akkurat som med alle andre typer retargeting (display, Facebook etc.), er den største fordelen flere konverteringer på grunn av mer relevant innhold – derfor er dette noe alle markedsførere burde strebe etter.

Men hva er egentlig sakens kjerne? Å gjøre det riktig fra start. For retargeting er ingen quick fix, det krever planlegging så vel som overvåkning og optimalisering for at resultatet virkelig skal bli bra. Dette er en viktig grunn til at mange ikke oppnår suksess med engasjement og konverteringer. 
 
Så spørsmålet er – hvordan lykkes du med retargeting via e-post? Og hvordan unngår du de vanligste problemene og oppnår maksimalt resultat? Vi har samlet noen praktiske og enkle tips til deg.
 

Email Retargeting: Don't forget to clean your data! APSIS Blog

Samle inn og strukturere dataene dine

Kvaliteten på dataene dine er helt avgjørende for resultatet av retargeting-kampanjen din. Du må ha orden på kundedataene dine. Før du lanserer kampanjen: begynn med å definere hvilken type data du trenger, samle inn nye data om du mangler noe og strukturer deretter på en smart måte. Uansett om din retargeting gjøres basert på mottakerens bransje, personlighet eller status som kunde må databasen din være ryddig og strukturert.

Hos APSIS gjør vi slik: først bygger vi segment gjennom å integrere data fra APSIS Pro (e-postmarkedsføring), APSIS Lead (leads-generering) samt vårt CRM. Deretter bygger vi segmenter på faktorer som nettoppførsel, abonnementsstatus, type besøkende, interesser med mer. Når vi har samlet all data på et sted (i vår plattform APSIS Profile Cloud) skaper vi ulike segmenter og ut fra disse definerer vi hvilken reise vi vil guide kunden gjennom.

Vil du vite mer om innsamling og smart kombinering av kundedata? Da bør du sjekke ut vår whitepaper om kundeprofiler

Sett deg inn i målgruppens situasjon 

Når alle data er på plass kan du fokusere på innholdet. Begynn med å tenke over hva som kan gjøre akkurat DITT innhold relevant for mottakeren. Magefølelsen er ikke nok: du må virkelig sette deg inn i målgruppens situasjon.
 
Ta utgangspunk i hvordan målgruppen din vil bruke ditt produkt eller tjeneste. Les gjennom din FAQ og prøv å sette deg inn i problemene og spørsmålene deres. Eller hvorfor ikke gjøre en kort undersøkelse og spørre dem direkte? Velg ut en håndfull abonnenter og studér deres tidligere aktivitet i detalj (nå hjelper det virkelig at dine data er strukturerte!). Gjør hjemmeleksen din ordentlig og sørg for at du virkelig forstår hvem du kommuniserer med – deretter kan du brainstorme rundt innholdet.

Email Retargeting: Embrace automation technology | APSIS Blog

Omfavn automatisering

Mangel på ressurser er også en vanlig grunn til at mange ikke lykkes med retargeting. For jo mer sofistikert og avansert din retargeting blir, jo mer innhold må du produsere for å fylle ut retargeting-mailene dine. 

Men fortvil ikke. Her kan automatisering virkelig være til hjelp. En av fordelene med automatisering er at innholdet ditt kan brukes til flere ulike formål og være en del av flere strømmer. Dermed blir det lettere å presentere det eksisterende innholdet ditt på en måte som kjennes relevant og spennende ut for abonnentene dine.

Er du interessert i marketing automation kan du laste ned vår gratis håndbok her.

Spør deg selv hvilke tekniske løsninger som kan hjelpe deg på veien til vellykket retargeting. Om du driver netthandel kan du for eksempel se på løsninger for forlatte handlekurver, tapt trafikk og produktanbefalinger. Innen B2B handler det om å finne løsninger for å automatisere dine kunders reise gjennom salgssyklusen. For organisasjoner er periodisk triggede e-postmeldinger en effektiv måte å engasjere abonnentene på. 

Disse tipsene er naturligvis bare eksempler for å komme i gang. Det fine med retargeting-epost er at du kan prøve det frem ved å følge resultatet av kampanjene dine, og justere etter behov. Dermed kan du fortsette å finslipe det som fungerer og revurdere det som ikke fungerer så bra.

Ikke glem å holde et øye på resultatene dine, og unngå hindrene vi nevnte over – så kommer du til å oppnå dine mål for retargeting! Og det fortjener du.