Å redusere kundefrafall: innholdsmarkedsføring vs. e-postmarkedsføring

Av APSIS

2016-05-21

Innholdsmarkedsføring har eksplodert i popularitet det siste tiåret. Nyere studier av digital forbrukeradferd viser at brukere foretrekker å søke etter informasjon selv istedenfor å lese eller se på tradisjonell reklame. Denne overgangen fra “push” til “pull” innen markedsføring (med andre ord, fra utadgående til innkommende) har snudd reglene for kundelojalitet og generering av potensielle kunder på hodet.

Men hva er innholdsmarkedsføring? Den best kjente definisjonen kommer fra Content Marketing Institute: “en strategisk tilnærming til markedsføring som fokuserer på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsekvent innhold for å tiltrekke seg og beholde et klart definert publikum - og i siste ledd skape verdifulle kundehandlinger.”

For å si det enkelt er innholdsmarkedsføring en glimrende måte for firmaer å skape merkebevissthet på, og konvertere gjester på nettsiden din til leads.

Så langt, så vel - men i den endeløse jakten på nye kunder og konverteringer er det lett for entusiastiske innholdsmarkedsførere å glemme kundelojalitet. Siden etablerte kunder allerede kjenner merkevaren vår, vil ikke det å pøse ut “nytt innhold” - særlig ikke hvis det er rettet mot nye kunder – bidra til å øke entusiasmen for bedriften.

Faktisk er kundelojalitet minst like viktig som å få inn nye kunder, og dette gjelder i enda større grad for netthandelen enn andre. Ifølge Harvard Business Review kan så lite som 5 % økning i kundelojalitet øke inntekter med 25-95 % for netthandelen.

kundlojalitet viktigt inom e-handeln

 

Ikke nok med det, men kunder som er mellom 24-30 måneder inne i kundesyklusen bruker visstnok dobbelt så mye som de gjorde de første 6 månedene. Så hva er konklusjonen? Det er helt klart mer lønnsomt å beholde en eksisterende kunde enn å finne en ny.

Øk kundeverdien = reduser kundefrafallet

Når vi tar alt dette i betraktning, er det klart at kundelojalitet og lavt kundefrafall har blitt førsteprioritet innen digital markedsføring. Og selv om flere innholdsmarkedsførere har litt å ta igjen, finnes det allerede bedrifter som er på rett spor.

Et eksempel er den svenske bedriften Draftit. Da de merket at kundene falt fra, måtte de se nærmere på kommunikasjonen sin (og konkurrentenes) for å finne ut hva de ikke hadde fått med seg. De innså snart at kundene deres trengte mer verdi fra nyhetsbrevene deres for å holde dem interessert i den nettbaserte rådgivningstjenesten deres.

Så da Draftit begynte å bruke APSIS Pro til e-postmarkedsføringen sin, la de også til en integrasjon til Microsoft Dynamics CRM-systemet sitt for å segmentere alle dataene de hadde om kundene sine. Å bruke disse dataene gjorde dem i stand til å gjøre utsendelsene personlige for hver enkelt kunde de hadde.

Les mer om Draftit og andre suksesshistorier.

Skapa mervärde med peronalistrad e-postmarknadsföring

 

Historien om Draftit viser hvor viktig det er for bedrifter å jobbe aktivt med kundelojalitet. Ja, innholdsmarkedsføring er avgjørende for å bygge merkevaren din i et digitalt miljø, men å produsere en masse innhold tar tid, og uten personlig tilpasning eller en god strategi vil innholdet ditt drukne i den daglige mengden av innhold som kundene dine opplever.

En personlig tilpasset markedsføringskampanje på e-post, derimot, vil ikke bare gi de eksisterende kundene dine relevant innhold, det vil også spare deg for tid og ressurser mens du sikrer at kundene verdsetter merkevaren din.

Bli en Sherlock Holmes innen data!

Skyggesiden av kundelojalitet? Å miste kunder. Derfor velger mange bedrifter å se en annen vei og fokusere på nysalg istedenfor å se den positive siden av frafallet: kundedata!

Å bruke all kunnskapen du har samlet om eksisterende kunder i CRM-systemet ditt, vil la deg analysere adferden deres og finne ut av hvorfor de har forsvunnet, i tillegg til at det kan gi deg hjelp til å finne den beste måten å få dem tilbake på. 

La oss si at analysen din viste at kundene dine trenger mer opplæring om produktene dine: Lag en personlig tilpasset e-postkampanje for dem, med et bredt utvalg av seminarer som et tiltak for å vinne dem tilbake. Eller hvis du ser at de nyeste kundene dine forsvinner raskt, prøv å få dem tilbake med en spesialisert e-postserie for onboarding.

Nøkkelen? Å bruke dataene du har til å løse utfordringen.

Så til syvende og sist er ikke spørsmålet om det er innholdsmarkedsføring eller e-postmarkedsføring som fungerer best for å redusere kundefrafall. Det handler om hvilken kanal du kan tilpasse innholdet ditt mest i. Jo mer du segmenterer innholdet og kommunikasjonen din, desto lavere vil kundefrafallet være, enten det er gjennom e-post, blogging eller en annen type innhold.

Har du spørsmål om e-postmarkedsføring, CRM-integrasjon eller e-postautomatisering? Bare si fra - vi er alltid glade for å kunne hjelpe