Real Time Marketing og e-post

Av APSIS

2015-03-05

Timing er viktig i all markedsføring – men det er helt avgjørende når det kommer til Real Time Marketing. E-post kan gi deg unike verktøy for å nå riktig individ, med riktig budskap og til helt riktig tidspunkt. Vi viser deg hvordan!

Hva er Real Time Marketing?

Hadde det ikke vært flott hvis man kunne nå nøyaktig riktig mottaker, til nøyaktig det tidspunktet mottakeren er mest mottakelig for det budskapet man ønsker å gi? Det er det som er tanken bak Real Time Marketing, et fellesnavn for ulike strategier og metoder for å kommunisere med mottakerne sine nøyaktig når de selv ønsker å bli kontaktet. Det er altså en måte å bruke kommunikasjonsprosessen på, slik at det ikke er du som markedsfører som styrer hva som skal sendes ut og når, men at det er mottakeren som ønsker å få informasjon på et visst tidspunkt.

I praksis handler det om at du må kunne tilby aktuell og relevant informasjon.

–  Noe av det viktigste som finnes for en markedsfører, er å være aktuell og oppdatert, forklarer Martin Andersson hos Apsis. Men det finnes ulike måter å nå dit på, og visse kanaler er bedre tilpasset for å formidle informasjon i sanntid.

Det er mye som er forandret på kort tid. Tenk på arbeidssituasjonen i en avisredaksjon. Før i tiden startet man på null hver morgen og fylte de tomme sidene med nyheter i løpet av dagen, og senere trykte man alt sammen på én gang. Og det var det som var nyhetene, flott innpakket, men noen ganger var det også ganske utdatert. I dag ser man på nyheter som noe som flyter, noe som oppdateres hele tiden. Når vi går inn på en nyhetsside på nettet, forventer vi å finne siste nytt.

Det fungerer på samme måte med e-handel. Vi forventer at det som tilbys faktisk finnes, ganske enkelt fordi vi har vendt oss til at lagerbeholdningen oppdateres i sanntid.

Man kan godt si at Internett er laget for å kunne tilby denne typen informasjon. Men hvordan er det med andre kanaler? For eksempel e-post?

RTM og e-post

Når man tenker på tradisjonell e-post fungerer det på mange måte som andre markedsføringskanaler, og med de samme begrensningene: Man bestemmer seg for å sende ut noe til en gruppe mottakere og når det er sendt, får man håpe på det beste.

Men e-post har utviklet seg og har i dag mange fordeler som andre kanaler ikke har.

– E-post er målbart. Du kan se med en gang hvilket resultat utsendelsen din gir. Og det betyr at du kan teste ut og sende ulike versjoner av meldingene dine til mindre grupper og senere sende den versjonen som er best til alle andre, forklarer Martin Andersson, Apsis. Men enda viktigere er nok mulighetene for å sende personlige meldinger helt automatisk, såkalte triggede meldinger. Det åpner opp for en kommunikasjon som er mye mer relevant for mottakeren.

Kommunikasjon oppleves som relevant når den handler om noe som jeg som mottaker er interessert i – og om den kommer til riktig tidspunkt.

– Triggede meldinger kan enklest forklares som meldinger som sendes automatisk til en spesifikk mottaker på et tidspunkt som styres av noe mottakeren gjør eller skal gjøre. Det høres kanskje komplisert ut, men tenk på hvor det kan fungere hvis du bestiller en hotellovernatting eller melder deg på et seminar. Da kan du få informasjon som er tilpasset deg akkurat når du trenger den, sier Martin Andersson, Apsis.

RSS Widgets –  sanntidsinformasjon i e-post

Men hva skjer hvis man ikke åpner meldingene når de sendes ut? Da risikerer man at informasjonen er uaktuell når man likevel velger å lese meldingen på et senere tidspunkt. Tilbudet kan ha utgått, varene kan være utsolgt ut eller seminaret kan allerede ha gått av stabelen.

Det beste hadde vært om informasjonen kunne oppdateres etter av meldingen ble sendt ut. Noe som var umulig tidligere, men som nå går an å løse på en enkel måte med Apsis RSS Widgets.

– Dette er helt nytt og helt unikt. RSS Widgets gjør det mulig å levere informasjon som er aktuell i samme øyeblikk som mottakeren åpner meldingen – selv om dette skjer timer eller dager etter at du sendte den, sier Martin Andersson, Apsis. Og det er enkelt, det ser ut som en vanlig modul i et nyhetsbrev!

Det er et gjennombrudd for alle som sender tidskritisk informasjon, som media- og reisevirksomheter – og en stor mulighet for mange andre.

– Det fine er at RSS Widgets også fungerer utmerket på mobiltelefoner. Det betyr at du kan lage en mobilversjon av nyhetsbrevet bare med widgets og sende enkle og optimerte nyhetsbrev som kan lese over alt.

Vil du vite mer om mulighetene med triggere og RSS Widgets? Ta kontakt med oss på info@apsis.se!