Peugeot om e-posten

Av APSIS

2013-04-22

Peugeot er et tradisjonsrikt, veletablert og stadig voksende bilmerke i Sverige.Modellutvalget er et av markedets bredeste og omfatter både person- og varebiler.Bilsalget i Sverige drives av cirka 70 frittstående forhandlere, fra Malmø i sør til Luleå i nord, og servicenettet dekkes av cirka 90 autoriserte verksteder.

UTFORDRING

  • Håndtere utsendelser av nyhetsbrev til ulike kundegrupper
  • Finne en løsning for å kunne håndtere invitasjoner til arrangementer
  • Gjøre kommunikasjonsflyten enklere ved bestilling av prøvekjøring

LØSNING

  • APSIS Pro er et sentralt verktøy for kundedialogen
  • APSIS Event håndterer invitasjoner
  • Tilleggsfunksjonen Apsis Trigger automatiserer kommunikasjonen

RESULTAT

  • Helautomatisk kommunikasjonsflyt ved bestilling av prøvekjøring
  • Invitasjon, påminnelse og vurdering av arrangementer gjennom APSIS Pro
  • Muligheten for å kunne føre en moderne kundedialog, fullstendig tilpasset mottakernes ønsker

Peugeot er et godt eksempel på et selskap som møter kundene sine relativt sjeldent

Å kjøpe en bil er et større tiltak, og det kan gå flere år mellom hvert kjøp – men samtidig vil man gjerne holde kontakten på en naturlig måte og sørge for at man blir husket av kunden den dagen det er på tide å bytte bil. – Nyhetsbrev har lenge vært en viktig del av vår markedsføring. Men det er først nå vi begynner å bruke e-post som en sentral del av dialogen med kunden, forklarer Magnus Ejdne, nettansvarlig hos Peugeot Sverige. For vår del handler det om å knytte markedskommunikasjonen sammen med invitasjoner til arrangementer, bestillinger av prøvekjøring og muligheten til å gjennomføre målrettede kampanjer. Og med APSIS Pro har vi funnet det rette verktøyet. – Vi har sendt ut nyhetsbrev lenge, men det var ikke før vi begynte med APSIS Pro at vi også begynte å utnytte mulighetene for å kunne måle resultatet, lage vurderinger og gjøre forbedringer. Nå er det blitt en svært viktig del av arbeidet vårt. Innholdet i brevene våre lages ofte av et eksternt byrå i samarbeid med vår egen PR-avdeling, men arbeidet deres styres i stor grad av statistikken. Leserne våre stemmer med de klikkene de gjør, og det kommer tydelig frem hva som fungerer best.

Hva tenker dere om nyhetsbrevene deres i dag?

 – Vi streber etter at innholdet i nyhetsbrevene skal være godt. Nyheter som vi vet leserne våre er interessert i. Det kan være nye biler i modellutvalget eller invitasjoner til ulike arrangementer. Når det gjelder rene tilbud, er ikke det noe som leserne våre er direkte interessert i, så vi bygger opp varemerket vårt på litt lenger sikt.

Sender dere ut brevene med samme innhold til alle?

– Ofte går samme nyhetsbrev ut til alle mottakere. Vi kjører kampanjer, men da retter vi oss inn mot abonnenter som stammer fra samme kilde. Det kan for eksempel være alle som har registrert seg på et arrangement, eller alle som ble abonnenter via hjemmesiden vår. Deretter sender vi ut målrettede utsendelser til varebilkundene våre. Det er en helt annen gruppe.

E-post kan jo være mye mer enn nyhetsbrev.Hvordan utnytter dere mulighetene?

– En veldig god funksjon er at vi har automatisert all kommunikasjon rundt en prøvekjøring. På hjemmesiden vår kan man bestille og velge tid, plass og modell – deretter håndteres all kommunikasjon automatisk. Det gjelder både bekreftelser og påminnelser til kundene og den interne kommunikasjonen til forhandlerne våre. Svært smidig! Vi har også koblet til en SMS-funksjon som en ekstra påminnelse til kunden som har bestilt prøvekjøringen, noe som kundene er svært fornøyd med.

Det høres ut som et avansert system å få satt ut i live?

– Det er klart det er avansert, men for vår del har prosessen gått helt knirkefritt. Vi har fått en fantastisk støtte fra vår kontaktperson hos Apsis, Henrik Pautch, og det har virkelig betydd mye for prosjektet, forklarer Magnus Ejdne. Vi ønsker å bli større og samtidig bli bedre på å kommunisere, så det har vært naturlig for oss å prøve ut nye metoder. Og jeg må si at vi har fått mye tilbake. Vi sparer tid, administrasjon – og det viktigste av alt, vi har skapt en service som våre potensielle kunder setter pris på.

Hva står igjen å utvikle?

– Vi har en del igjen når det gjelder å integrere kundedatabasen vår, men når vi har fått gjort det, kommer det til å bli et løft for alle involverte. Men bortsett fra det, finnes det så mange smarte funksjoner i APSIS Pro! Det er helt opp til oss som brukere å benytte oss av dem. Systemet kan håndtere mer enn det vi kan utnytte akkurat nå, men det ser vi på som en utfordring.