Personaliser, Spar tid og Koordiner: 4 Integrasjoner for 7 Pain Points

Av Sarah Chase

2020-08-25

Veksling mellom systemer, eksportering av data, importering av data, gjentatt eksportering, kopiering og innliming av tekst til ulike systemer og plasseringer, kryss-sjekking av analysedata, innføring av kjøpte produkter, tapte leads, bortkastet tid og bortkastede penger …

En markedsfører som løper rundt i et hamsterhjul

 

Alle markedsførere og organisasjoner sliter med manuelt arbeid. Disse arbeidsoppgavene kan virke svært trivielle og være frustrerende kjedsommelige – men de holder driften i gang. 

Hva om vi kunne fortelle deg at det finnes en annen måte å gjøre ting på – en virkelighet med færre importer og eksporter? Den magiske løsningen kan faktisk være noe så enkelt som en integrasjon.

Hva mener vi når vi snakker om integrasjoner?

Integrasjoner ses ofte på som IT-trolldom på høyt nivå, men det trenger de ikke nødvendigvis være. Hovedsakelig overfører integrasjoner data på en måte som får systemene til å kommunisere på en automatisk og flytende måte – slik at du slipper å bevege leppene og forme munnen for at den riktige lyden skal komme ut.

Men hvilke og hva slags virksomheter kan dra nytte av integrasjoner? Svaret er alle slags virksomheter. Det finnes integrasjoner for alt fra CMS og CRM til e-handel som legger til og forbedrer systemfunksjonalitet i takt med at du utvikler virksomheten din. Det finnes altså ingen bransjebegrensninger. Det er kun opp til deg å integrere systemer etter hvilke behov du har. 

Nå vet vi altså hva integrasjoner er og hvem de er til for. Så la oss gå inn i detaljene og utforske hvordan integrasjoner kan hjelpe deg med å bli kvitt noen av de mest plagsomme utfordringene dine:

Repetitive manuelle oppgaver som stjeler tid

Marketing automation er synonymt med to grunnleggende verdier: høyere relevans og økt produktivitet. Fortellingen om tidsbesparelser inneholder imidlertid også en ukjent helt: integrasjoner.

 

En supermann med et jeg for intergrasjoner på brystet

Jeg nevnte noen trivielle arbeidsoppgaver i innledningen til dette blogginnlegget: import og eksportering av data, kopiering og innliming av tekst og kryss-sjekking av systemer – for å nevne noen. Selv om disse arbeidsoppgavene er helt uunnværlige i en datadrevet organisasjon, er de ikke akkurat spennende.

Men hvordan kan integrasjoner være en hjelp til å forbedre kreativiteten, produktiviteten og effektiviteten? Ved å sette opp en kopling mellom to systemer, kan data flyte fritt mellom dem – uten at du eller IT-avdelingen hele tiden må gripe inn. Resultatet er at det blir frigjort tid slik at dere kan fokusere på det dere er best på: å skape utrolig kreative og smarte kampanjer som konverterer besøkende til kunder.

Dupliserte, utdaterte eller ufullstendige CRM-data

Et CRM-system er en gullgruve av kundeinnsikt. Men visste du at 70 % av CRM-dataene er ubrukelige? Det stemmer: S-y-t-t-i prosent. Tallet viser til den mengden av data som er feil, utdaterte, ufullstendige eller dupliserte i en slik grad at leadet ikke lenger kan kontaktes. 

Uff, det er tøft å ta innover seg.

Skurken i denne fortellingen er inkonsekvente manuelle eksporter og importer, dårlig utnyttelse av systemene og manglende informasjon fra aktiviteter som pleier leads. Med andre ord den menneskelige faktoren. 

For å unngå å ha et CRM-system som er befengt med unøyaktigheter, trenger du en toveis integrasjon mellom CRM-systemet og markedsføringssystemet. Hvorfor? Fordi data overføres automatisk mellom de to systemene – slik at manuelle importer og eksporter og konsekvensene de har for datakvaliteten unngås.

Manglende koordinering som fører til dårlig håndtering av leads

I tillegg til problemet med dårlige data, sliter organisasjoner ofte med å gjøre dataene om til innsikt som kan brukes i både salg og markedsføring til å pleie leads og beholde kunder.

I en perfekt verden ønsker du at salgs- og markedsføringsteamene skal kunne gi leadsene videre på en smidig måte – og ikke la dem forsvinne et mørkt sted i håp om at noen skal finne dem. Ikke sant?

En kvinne i en hule som holder en fakkel i hånden

Først og fremst må du etablere et felles grunnlag, felles mål og prosesser mellom markedsføring og salg. Det spiller ingen rolle hvor avansert systemet ditt er, hvis du ikke har kraften og den rette strategien for å drive maskinen.

For det andre vil du at salg og markedsføring (og support!) skal arbeide ut fra de samme dataene. Og for at det skal skje, må du bruke en holistisk tilnærming ved å integrere markedsføringsplattformen med CRM-systemet. På den måten kan markedsføringsekspertene og superselgerne dine:

  • Gjøre sanntidsbaserte atferdsdata fra markedsføringsaktiviteter til en naturlig del av salgssamtalen
  • Berike og skreddersy utgående markedsføring med oppdatert kundeinformasjon fra CRM-systemet
  • Gi de riktige ressursene til kundene som gir den høyeste verdien for virksomheten

Pst! Visste du at APSIS tilbyr en innebygd CRM-integrasjon mellom APSIS One og Microsoft Dynamics?

Markedsføring helt uten e-handelshendelser og salgsdata

For forhandlere er e-handelsplattformer en absolutt nødvendighet for å holde nettbutikker i gang. Det finnes mange alternativer der ute, fra tradisjonelle (lisensierte) e-handelsplattformer til enormt fleksible plattformer med åpen kildekode – slik som Magento. 

E-handelsplattformene hjelper ikke bare forhandlerne til å bygge opp, forene og administrere nettbutikker – de er også en rikholdig kilde til både atferdsrelaterte hendelser (produkt i handlekurv) og informative salgsdata (gjennomsnittlig bestillingsverdi). Og det ville vært nyttig å inkludere butikkdata i markedsføringen din, ikke sant?  

Ikke nok med at det er nyttig. Noen vil kanskje til og med si det er avgjørende for å kunne levere og drive omsetning og vekst.

Så, hva er knepet? Du har nok gjettet det: å integrere markedsføringsplattformen og e-handelsplattformen. Gjennom en toveis integrasjon blir kundeprofilene fylt ut med sanntidsdata fra nettbutikken(e) din(e). Dette sikrer at alle berøringspunktene i kundereisen blir oppfanget automatisk, slik at du kan:

  • Opprette segmenter basert på butikkdata
  • Bruke datapunkter fra e-handel til å kategorisere, målrette og administrere kundegrupper
  • Bruke hendelser i e-handelen til å gjenopprette og reengasjere marketing automation-flyter, slik som forlatte handlekurver, søk og ettersalg
  • Sende svært personlig tilpasset kommunikasjon på e-post og SMS, basert på alt fra kjøpshistorikk til atferdsrelaterte kundehendelser

Stilisert profilportrett av kunder

+1 Integrer Magento for å personalisere på internasjonalt nivå

En e-handelsplattform med åpen kildekode, slik som Magento, gir endeløse muligheter til å integrere ny funksjonalitet etter hvert som virksomheten trenger å gjøre forandringer. Som prikken over i-en gir plattformen også mulighet til å opprette og administrere flere nettbutikker som er rettet mot ulike markeder, fra samme backend og felles bestillingsdatabaser.  

Så hva skjer når du integrerer en fleksibel e-handelsplattform, slik som Magento, med en alt-i-ett markedsføringsplattform for avansert personalisering, slik som APSIS One?  

Kundeprofilene fylles da ut med kundedata fra Magento, noe som lar deg bruke dem umiddelbart til å skape muligheter for mersalg, kryssalg og reengasjering gjennom de integrerte kampanjeverktøyene i APSIS One. Ingen markedssiloer, ingen datasiloer. Kun enkel og personlig salgsfremmende markedsføring.

Vil du vite mer? Utforsk APSIS Ones innebygde integrasjon med Magento nå!

Manglende personalisering: Når hjemmesiden får feil innhold

Hjemmesiden er hjertet i den nettbaserte opplevelsen, og den må holdes frisk og ren for å tiltrekke kundene dine. Men uansett hvor flink du er til å optimalisere hjemmesiden, er den harde virkeligheten at hver enkelt besøkende har sine individuelle interesseområder som interesserer dem nok til at de løper til kassen. 

Så hvordan kan du skape personlig relevante hjemmesideopplevelser uten å måtte jobbe i 98435

systemer, slite ut CTRL-, C- og P-tastene og bruke uforholdsmessig mye tid på å prøve å skape en mer eller mindre personalisert hjemmesideopplevelse manuelt? 

Ved å integrere markedsføringsplattformen din med ditt CMS, slik som Episerver eller Sitecore, kan du personalisere hjemmesiden din på en enkel måte. Men hvordan fungerer det? Det er slik at atferds- og attributtrelaterte data fra kundeprofilene dine mater ditt CMS med multikanaldata som bestemmer hva som skal (og ikke skal) vises til de ulike kundesegmentene.

Personlig nettsted med CMS-integrasjoner og APSIS One

+1 Manglende evne til å inkludere CMS-data i markedsføringskampanjer

La oss ikke glemme at integrasjoner skaper en toveis datastrøm mellom systemer. Dette innebærer at verdifulle atferdsdata fra ditt CMS mates inn i de unike kundeprofilene i markedsføringsplattformen din. Dermed kan du bruke dem til å personalisere e-post- og SMS-kampanjer også. Ganske bra, eller hva?

Har du flere pain points du vil gjøre noe med? La oss finne en løsning nå!