Optimaliser juleomsetningen: Gjør kjedelige kampanjer om til datadrevet lykke

Av APSIS

2020-11-17

Herre min juledag, tiden går fort, gjør den ikke? Folk jobber døgnet rundt for å maksimere julesalget. Markedsførere og merkevarer som er smarte, optimaliserer kampanjer med en dash data, og utvider julegleden til hele teamet.

 

Slik optimaliserer du juleomsetningen og gjør kjedelige kampanjer om til datadrevet lykke.

Oktober, november og desember kan gi massive salg, og selskaper har ikke råd til å gå glipp av denne gylne muligheten. 

Samtidig som disse strategiene kan brukes for å skyte omsetningen i været ved ett enkelt arrangement, kan de også ses på som beste praksis for å øke salget på lang sikt.

Atferdsdata får bjellene til å klinge

Det har vært diskutert før, men en av de mest effektive måtene å bruke data for å skape intelligente kampanjer på, er gjennom å bruke atferdsdata for å øke sannsynligheten for salg.

Personalisering av hjemmesiden er viktig fordi det gjør at kunden føler seg spesiell. Og når vil du føle deg mest spesiell? I julen selvfølgelig!

Data kan brukes til å vise personalisert innhold til brukerne av hjemmesiden, og det er bevist at det øker engasjement, samtaler og mikrokonverteringer.

Det høres kanskje ut som mye hardt arbeid, men det er ingenting i forhold til innsatsen julenissen legger ned når han leverer millioner av gaver med verdens korteste tidsfrister.

Gi personlig service med markedsføring på SMS

 

Vi vet det alle sammen: Det er de små pakkene som er de beste, og markedsføring på SMS er en utmerket kanal for å få tak i julegavekjøperne når de er på farten.  Du har sikkert en plan allerede, men det finnes metoder som sender SMS-ytelsene til himmels:

  • Analyser rapporter for perfekt timing, innhold og CTA-er. Skyter åpningsratene til værs i løpet av morgenen eller kvelden? Førte en spesifikk CTA til høyere klikkfrekvens? «The proof is in the pudding!» Eller nærmere bestemt - i rapporteringen.
  • Bruk målgruppedata. Har kunden foretatt et kjøp nylig? Åpner denne kunden e-poster og andre SMS-er? Er de innenfor riktig demografi for denne spesifikke meldingen? Alt dette må vurderes.
  • Bruk dynamisk innhold for å bli på fornavn. Julen er en tid for kjærlighet og personlig takknemlighet, så hvorfor ikke gjøre det samme for kundene dine?
  • Koble SMS til e-handelsflyten. Det er lett å glemme en gave eller to i handlekurven, og en enkel påminnelse på SMS kan gjøre susen!
  • Tilpass alt til mobilformatet. Hvis du sender en melding med et spesialtilbud, sørg for at det er enkelt for kunden å fullføre kjøpet på telefonen! Det betyr en optimalisert, mobilvennlig hjemmeside og en kort melding.

Vær målrettet med anbefalingene dine

Kunder har større sannsynlighet for å bruke penger når de føler seg engasjerte i en virksomhet, og ved juletider kan du utnytte dette og lage koselige kampanjer og komme med målrettede og nyttige anbefalinger. 

Verktøy for produktanbefaling kan være kraftige hjelpemidler som lærer og kjenner igjen hver person basert på atferden deres. Det gir markedsførere en fordel, fordi du kan vise produkter og innhold basert på spesifikk kundeatferd på tvers av plattformer og kanaler.

I kampen om oppmerksomhet i julen, kan det å levere disse personaliserte tjenestene være forskjellen mellom siste- og førsteplass.

Maksimer jule-e-postene dine

E-post-kampanjer har eksistert siden starten av digital markedsføring, men de må administreres godt. Slik kan du skille deg ut med noen smarte strategier:

 

A/B-testing

Vil du øke sannsynligheten for at abonnentene åpner og leser e-postene dine? I så fall bør du prøve A/B-testing! Ved å eksperimentere med emnefeltet, overskriften eller innholdet, kan du finne ut hvilken variant av kampanjen som gir best resultat.

Segmentering øker relevansen

Å bruke segmenterte e-poster er en annen ting du bør gjøre. De presterer bedre enn ikke-segmenterte kampanjer, og dette vil gi deg muligheten til å lage personaliserte e-poster som passer med dine forhåndsdefinerte profiler.

Vær kreativ med teksten og grafikken

Vær kreativ med teksten! Engasjerende tekst, kombinert med segmenterte e-poster og en personlig følelse som gir hver kunde det de vil ha opp mot jul, er den beste veien å gå. 

Sørg for at e-post-kampanjene dine er så fulle av virtuelle misteltein, glitter og falske reinsdyrører som mulig, og hjelp folk å komme i julestemning. Når de begynner å klikke på e-posten, kan markedsføringsverktøyene komme til sin rett.

Pst! Som APSIS One-kunde får du tilgang til festlige GRATIS maler og lystige bildesamlinger direkte fra e-post-verktøyet. Vil du bli med i sleden? Utforsk APSIS One i dag!

Gjør rabatter om til abonnementer

En gave til tante Anna, onkel Geir, søster Susanne, fetter Andreas og mamma Mona. 

De økte utgiftene ved juletider er ingen spøk – spesielt ikke for lommeboken. Men ingen vil være en gledesdreper, så folk er gjerne på jakt etter gode kjøp som gir mer for pengene.

Alle butikker vet at en rabatt kan ha stor effekt. Men hvis du vil gå utover den kortvarige spenningen med økt salg, kan du enkelt lage en pop-up for ikke-abonnenter som tilbyr dem ytterligere 10 % avslag hvis de melder seg på nyhetsbrevet.

Ikke bare gir denne strategien kundene enda en grunn til å handle hos deg, men den gir deg også kontaktinformasjonen deres og samtykke til å holde samtalen i gang etter jul.

 

Piff opp dine inspirerende landingssider

For noen er det å handle julegaver like naturlig som å gå. Men som de fleste av oss har opplevd en gang, to ganger eller hvert år, er det vanskelig å finne den perfekte gaven til alle i familien.

Inspirerende landingssider og gaveguider er et must for markedsførere. Men vet du hvordan du piffer opp (og får innsikt!) for å få besøkende til å handle?

Lag landingssider som fokuserer på personas

Lag gaveguider målrettet mot personas eller visse prissegmenter, og inkluder dem i segmenterte e-poster, sosiale innlegg eller pop-up-er!

Den perfekte kilden til atferdsdata

Landingssider er en enkel kilde til å samle opp julenissens favorittsnacks: cookies. Ikke bare fyller de opp nissens mage, men cookies (med samtykke, selvfølgelig!) kan også hjelpe deg å spore aktiviteten på landingssidene og hele nettsiden din. 

Og så da? Du kan bruke dem til å skape personaliserte tilbud, sette i gang flyter som henter tilbake besøkende og «retargeter» produktene på sosiale medier.

Gjør forlatte nettleserøkter og handlevogner om til glede

Når folk undersøker og sammenligner butikker, øker behovet for retargeting. Du har jobbet hardt for å få dem til hjemmesiden din, og du er så veldig nær ved å fullføre salget.

Men hva skjer hvis kundene er innom hjemmesiden din, men ikke kjøper noe? Eller enda verre, legger noe i handlekurven, men bare lar det ligge?

Du trenger ikke bekymre deg, dette skjer med alle. Det positive er at hvis noen har brukt tid på nettsiden din, betyr det at de er interesserte i produktet. 

Den gode nyheten er at du kan bruke gjenopprettingsstrategier for å få salget tilbake! Bruk kraften fra data og produktanbefalinger til å sende vennlige e-poster som gjenoppretter handlekurver eller bringer besøkende tilbake til nettsiden din – og mot kjøpsknappen.

Optimaliser retargeting-relevansen og annonsebudsjettene

I dette scenariet får brukerne se annonsene dine når de blar gjennom andre nettsteder som Facebook eller Instagram. Det er 70 % større sannsynlighet for at disse potensielle kundene konverterer, sammenlignet med de som ikke har fått retargeting-annonser.

Men … Sosiale medier kan være et forrædersk land med ondsinnede julebukker, og pengene dine kan ende opp i feil hender.

Hvis du vil være sikker på at annonsene når de rette personene, må du kunne bruke data for å inkludere og ekskludere målgrupper fra å se annonsene. Dette vil ikke bare hindre kundene i å bli frustrerte, men du vil også spare 25 % av annonsebudsjettet. 

Vår gave til deg … 

En smart marketing automation-plattform gjør tyngre løft enn nissens reinsdyr Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donder og Blitzen – og alle julenissens små hjelpere – til sammen. Og det har seg slik at vi har vår egen lille gave til deg. Så hvis du vil skape ekte julemagi på kort varsel, kan du registrere deg for en GRATIS 14-dagers prøveperiode med APSIS One i dag!