Nyhetsbrev: 5 tips for å imponere abonnentene dine

Av APSIS

2017-09-18

Utviklingen innen e-postmarkedsføring går raskt fremover. Dette gjelder Ikke minst tilvekst av data, automatisering og design.

nyhetbrev tips

 

Data er nødvendig for å segmentere og personalisere. Automatisering sørger for at bedriften kan spare ressurser og opprettholde en mer dynamisk dialog med kundene. Denne tekniske evolusjonen forbedrer brukernes opplevelse i innboksen.

Høres det overveldende?

Vi har lett fram de absolutt viktigste trendene innen e-postmarkedsføring og krydret med brukbare tips for deg som vil imponere abonnentene dine.

Det finnes mange meninger om trender , tips og triks når det gjelder e-post og markedsføring. Noen er veldig bra, andre er mindre bra. Så hva har vi gjort for å skille klinten fra hveten?

Først har vi gjort et ordentlig dypdykk i statistikk og trendrapporter, deretter har vi spurt ekspertene våre, for til slutt å komme frem til de 5 mest definerende trendene innen e-postmarkedsføring i 2017.

Velkommen inn i en verden av automatisering, personalisering og interaktive elementer.

Personalisering – er det nok å skrive fornavnet?

Personlig tilpassing, som for eksempel mottakerens navn eller hjemsted, er ikke det samme som personalisering. Hvis budskapet mangler relevans for mottakeren, spiller det ingen rolle om bedriften har lagt inn mottakerens navn i emnefeltet (som i eksempelet under).

Personlig ämnesrad

 

Personalisering handler snarere om å benytte data for å tilpasse utsendelsene slik at de føles relevante for mottakeren. For å lykkes med personalisering må du altså forstå hvem som finnes bak dine innsamlede data. I fremtiden kommer koblingen mellom leser og relevant innhold til å skje helt automatisk – men enn så lenge kreves markedsførerens innsikt for å tilpasse budskapet.

Et tips for deg som vil bli bedre på personalisering er å skape såkalte «personas» som innbefatter de viktigste karaktertrekkene for profilene i dine segmenter. Kombiner deretter dine personas med data fra flere kanaler, personene du skal tilpasse budskapet til. 

Og glem ikke at det er mennesker du snakker med. Med en avslappet og personlig tiltale kommer du nærmere mottakerne dine.

Automatisering med chatbots

Chatbots blir et stadig vanligere innslag på bedriftenes hjemmesider. Nytt 2017 er at chatbots ikke bare håndtere enklere for kundeservice, men også trigge automatiserte kommunikasjonsløp – såkalt marketing automation. Chatbots kan for eksempel trigge e-postbekreftelse, men også benyttes for å samle abonnenter til nyhetsbrevet.

Automatisering å være viktig for å en langsiktig og tillitsvekkende relasjon innen e-postmarkedsføring. Ettersom automatiserte meldinger går ut fra kundens adferd, kjennes de som oftest mer relevante og logiske når de lander i innboksen. Meldingene en del av den pågående samtalen mellom kunden og varemerket.

Inkluder interaktive elementer

Vi har tidligere skrevet om interaktive elementer i e-post, og mye tyder på at trenden kommer til å fortsette. Det innebærer blant annet at leseren får en helt uavbrutt opplevelse ettersom han/hun ikke behøver å følge en lenke som leder utenfor innboksen.

Interaktiv e-post er et hett tips for deg som vil gi dine lesere og kunder rask tilgang til innholdet. Dette gjelder ikke minst dersom du vil gi leserne en konsentrert leseopplevelse. Det amerikanske klesforetaket JackThreads er et godt eksempel på en innovativ netthandel som benytter seg av interaktive e-poster. I eksempelet under har de lagt hele handlekurven direkte i e-posten.

interaktiv e-post

 

 

 

 

Hvis du vil prøve interaktive elementer bør du først tenke over to ting. For det første. Selv om en hel del e-postklienter klarer å håndtere interaktive elementer, så er dette langt fra standard innen e-postdesign. Risikoen er stor for at flesteparten av mottakerne dine ikke kan lese innholdet.

Og for det andre. Finnes det negative konsekvenser av at leserne blir værende i innboksen? Hvis du legger hele leseopplevelsen til innboksen kan du gå glipp av viktig trafikk til nettsiden din.

Se over segmenteringen

Demografi, geografi eller adferd har i lang tid ligget til grunn for segmentering av målgruppen. En trend er å segmentere basert på hvilken tid på døgnet kundene konsumerer innholdet på.

Analysere hvilken tid på døgnet ulike segmenter åpner e-posten sin, og se om det å dra noen slutninger ut fra innholdet.

Kanskje er målgruppen din moteinteresserte personer som oppdaterer innboksen på bussen hjem fra jobben i håp om å få inspirasjon til morgendagens outfit?

Eller er det e-postmarkedsførere som leser e-posten sin om morgenen på jakt etter tips om trender som gjør arbeidshverdagen deres lettere?

Prøv ulike typer innhold og ulike tidspunkt. For å lykkes på dette punktet må du være nøye med å følge opp og analysere resultatet

Design bør være bevegelig 2017

Den aller største trenden er å være kreativ.

Hvis du skal oppnå et virkelig godt resultat må budskapet ditt skille seg ut i mengden. Øyet dras automatisk mot alt som beveger seg, derfor er bevegelige og interaktive elementer et opplagt knep for å fange oppmerksomheten.

Øyet dras automatisk mot alt som beveger seg, derfor er bevegelige og interaktive elementer et opplagt knep for å fange oppmerksomheten.

Et bevegelig element kan ikke bare fungere som en gimmick. Det skal komplettere budskapet, og ha en funksjon som forbedrer opplevelsen.

Her kommer et eksempel fra kjeden B&Q – som fikk oppmerksomhet for å skape en mikroside, en enklere form for hjemmeside, direkte i innboksen.

 

Microsites in Interactive Emails | APSIS Blog

 

Uansett om du velger å prioritere en segmentering eller prangende design håper vi at du våger å prøve de siste trendene innen e-postmarkedsføring. 

 

Leter du etter mer inspirasjon? Abboner på vårt nyhetsbrev APSIS More .