Netthandelens voksende verdi

Av Noemi Gobel

2015-11-25

Nå forbereder nettbutikker over hele verden seg på store økninger i trafikk og salg. Uansett om din bedrift deltar i Black Friday-fenomenet eller ikke, er det en veldig god mulighet til å tenke litt på dagens anonyme helt: netthandelen.

 

Netthandelen har eksplodert de siste årene. PostNord sier at europeiske kunder brukte nesten 180 milliarder euro på netthandel i 2014. Inntektene fra netthandel i Norden har økt med omtrent 30 % siden 2012 til 90,5 milliarder SEK. Bare i Sverige sier 42 % av forbrukerne at de har kjøpt noe på nett via smarttelefon eller nettbrett de siste seks månedene. For de av oss som ikke har hoppet på netthandelskarusellen enda, ser det ut til at tiden har kommet.

På Black Friday gir bedrifter over hele verden store rabatter på sine produkter. Black Friday var opprinnelig et tiltak for å starte julehandelen i USA, men nå har tilbudene spredd seg til Europa også. Black Friday var faktisk den desidert beste dagen i julehandelen i Norge, Sverige og Finland i 2014. Å ha en god netthandelsstruktur på slike salgssensitive dager gir betydelig høyere profitt for salgsavdelingen selv med de gode rabattene.

Med «god» mener vi ikke bare nettbutikker. Netthandelens fortrinn ligger i de mange funksjonene som alle er utformet for å gi en sømløs kundeopplevelse for hver person som besøker nettstedet ditt. La oss se nærmere på forlatte handlekurver: Ny informasjon viser at 76 % av potensielle kunder forlater handlekurven sin på nettsteder. Du kan forbedre resultatet ved automatisk å sende ut målrettede e-poster for å minne dem på at de har varer i handlekurven og hjelpe dem på vei til et salg. Disse e-postene har en gjennomsnittlig åpningsrate på 40,5 % i følge Emarketer, mens våre egne kunder har fortalt om rater så høye som 59 %. Det virker altså som om kundene setter pris på påminnelsen.

 

I tillegg til å hente inn igjen handlekurver, bidrar produktanbefalinger av typen «Beste kjøp» eller «Best kjent» til en enhetlig handleopplevelse, noe som igjen gir høyere mulighet for at kunden kjøper flere varer fra deg slik at bunnlinjen blir bedre. (Du kan inkludere resultater fra sosiale medier, for eksempel mest ”pinnet” eller mest likt vare i anbefalingen også!) Netthandel over grensene bidrar også til å skape en sømløs kundeopplevelse siden de får de samme tilbudene på produktene dine uansett hvilket land de åpner nettbutikken din fra. (Husk å ha forskjellige netthandelsregler for hvert land.)

Disse funksjonene bygger alle på det samme konseptet: e-post. E-postens viktighet i netthandelen har også vokst de siste årene, og nå har e-post blitt ett av de viktigste verktøyene for bedrifter som investerer i løsninger for netthandel. I tillegg til å bruke kundens e-postadresse til å gjøre kundeopplevelsen bedre, kan du også bruke den til å få mer optimaliserte kampanjer i sosiale medier. E-post har blitt et uunnværlig verktøy i digital markedsføring. Med ett forbehold.

Husker du det gamle ordtaket: «Fornøyde kunder gir flere salg»? Når du bombarderer kunder med e-poster, anbefalinger og spesialtilbud uten at de har samtykket til det, blir de raskt til misfornøyde ekskunder. I Skandinavia (og resten av Europa), er det ulovlig å kontakte kunder uten at de har bedt om det. Uengasjerte kunder vil også skade omdømmet ditt, noe som er det siste du ønsker på dager som Black Friday når det er ekstra viktig at du får innpass i kundens innboks.

Fordelen? Når kunden gir sitt samtykke, vil den sømløse kundeopplevelsen inspirere dem til å fortelle andre om det slik at de gir deg flere kunder istedenfor at du blir utestengt.

Det er enkelt å se at netthandelen er verdifull for bedrifter av alle typer og størrelser. Uansett om du driver en global virksomhet eller bygger en lokal merkevare, vil du spare både tid og energi ved å lage en god netthandelsstruktur, og du vil også øke lønnsomheten ved å få tilgang til ubrukte inntektskilder uansett hvilken dag det er.

Vil du prøve det du har lest? Her er noen tips som du bør ta med deg når du skal revitalisere netthandelen din.

 

Likte du denne bloggposten? Del den i nettverket ditt, og fortell dem hva du synes!