Marketing automation: logikken bak statistikken

Av APSIS

2018-04-10

Marketing automation holder på å utvikles fra å være en utopi til å bli en velkjent realitet. I takt med den voksende suksessen flommer internett over med statistikk og rapporter fra leverandører som vil vise at teknikken, så vel som strategien, faktisk fungerer. Men hva er egentlig hemmeligheten bak statistikken? Vi forklarer logikken bak den imponerende statistikken!

Staircase confusion


I blogginnlegget går vi gjennom de bakenforliggende årsakene til følgende statistikk:

  • 300% høyere kundeengasjement
  • 180% høyere åpningsfrekvens
  • 330% økning i klikkrate
  • 12.2% mindre overheadkostnader ved markedsføring
  • 1% av salget ditt skjer gjennom såkalte cold calls
  • 14.5% økning i salgsproduktivitet
  • 80% av foretaket ser en økning i lead generation
  • 69% økning i salg via e-post på seks måneder

Kildehenvisninger gis løpende i teksten.

Marketing automation øker kundeengasjementet

På seminarene våre om marketing automation tidligere i år gravde vi oss ned i data fra våre 6000 kunder med hensikt om å forstå virkningene av automatisering. Hva var det mest oppsiktsvekkende funnet?

Marketing automation øker kundeengasjement med 300 prosent.

Årsaken til de imponerende tallene er mest sannsynlig: relevans. De automatiserte e-postene sendes nemlig ut når det er mest sannsynlig at kunden vil ha informasjon. Hvorfor? Fordi utsendelsen trigges av mottakerens oppførsel og status i kundereisen.

Resultatet? I følge undersøkelsen vår skaper automatisering:

  • 180% høyere åpningsfrekvens
  • 330% høyere klikkrate

Så i stedet for å sende generaliserte masseutsendelser med lav personlig relevans, kan du velge å automatisere utsendelsene dine og på den måten sende riktig innhold til riktig person til riktig tid.

Man sitting on a yellow sofa with a laptop

En sann tidsbesparelse som gir deg valuta for pengene

Nesten alle markedsavdelinger anno 2018 lider av konstant tidspress. Det er derfor markedssjefens oppgave å effektivisere arbeidet for å maksimere budsjettet og lønnsomheten. Dette gjør at effektivisering blir en åpenbar problemstilling. Så hvordan kan et system for automatisering øke produktiviteten din og minimere omkostningene dine? I følge Nucleus Research er svaret:

Marketing automation minimerer omkostningene dine ved markedsføring med 12,2 prosent.

Hvordan? Rett og slett fordi et system for automatisering frigjør ressurser og minimerer tidskrevende manuelle arbeidsoppgaver. Og så fort systemet er i gang kan du fokusere ressursene dine på å lage engasjerende innhold som øker resultatene dine enda mer.

Marketing automation baner vei for skarpere lead management

Skarpe leads er helt avgjørende for alle B2B-foretak. Den digitale kundereisen for B2B kan være fullspekket med avstikkere og blindveier ettersom beslutningsprosessen involverer flere aktører. Så hvilken betydning kan marketing automation ha for håndtering av leads? I følge VentureBeat er svaret:

80 prosent av de som implementerer et system for automatisering ser en økning i antall genererte leads.

Den samme kilden forteller også at 73% av de potensielle kundene kommer via e-post. Selv disse tallene har en ganske enkel forklaring: å manuelt overvåke leads er en tidskrevende og omstendelig aktivitet. Kombinasjonen av et CRM og et system for automatisering gjør det mulig for deg å overvåke, måle og nå kundene dine med riktig innhold i hvert steg av kundereisen. Summa summarum: marketing automation holder styr på dine kunder.

Økt salg via e-post

Uansett om du jobber i B2B eller B2C, vil du at resultatene fra markedsføringsaktivitetene dine skal nå ut i hele virksomheten. Et foretak En bedrift som fikk en betydelig forskjell i salgstallene sine takket være automatisering, er KitchenTime. Faktum er at:

KitchenTime økte salget sitt via e-post med 69 prosent på en seks måneders tid ved hjelp av marketing automation.

Hvordan? Du kan få det detaljerte bildet her, men kort sagt satte de opp automatisert flyt av e-poster for å støtte opp om de viktigste stegene i kundereisen. Ved hjelp av spesifikke triggerpunkter ble sendtes en e-post sendt ut når en kunde utførte en spesifikk handling. På denne måten økte de relevansen sin – og salget sitt.

Økt produktivitet for salgsapparatet

Den bitre sannheten er at kun 1% av salget ditt skjer gjennom såkalte cold calls. Selv om dette kan være demotiverende, finnes det en naturlig forklaring. Sjansen for at noen er klare til å kjøpe ved første kontakt med deg er nemlig veldig lav. De fleste kundene trenger en langsiktig bearbeidelse for å forstå tilbudet ditt. Så hvordan kan et system for automatisering øke produktiviteten til foretaket ditt? Nucleus Research forteller at:

Marketing automation øker salgsproduktiviteten din med 14,5 prosent.

Hvorfor? Ved å integrere systemet for automatisering i CRM-systemet ditt, kan du spore hver persons status i kundereisen. Som et direkte resultat kan foretakets selgere kontakte kunden og dra i land avtalen mens jernet er varmt.

Iron hot blacksmith

For å oppsummere …

Det gjelder alltid å ta statistikk med en klype salt, men ved en nærmere analyse kan tallene si noe om de virkelige fordelene av ved marketing automation. Ved hjelp av vår gjennomgang av temaet, håper vi at vi har lykkes med å så et frø av nysgjerrighet og at du tør å prøve ut den kraftige virkningen av automatisering.

Ønsker du mer kjøtt på bena? Få mer info om marketing automation ved å kontakte ekspertene våre eller ved å laste ned manualen vår!