“Målrettet, kort og konsist: det er smart e-postdesign”

Av Sarah Chase

2018-05-01

Denne artikkelen er en del av vår nye serie Inside APSIS, der vi intervjuer våre eksperter om deres syn på digital markedsføring.

Finnes det en magisk formel for e-postdesign? Og hvordan kan du skille deg ut i mengden? Vår ekspert på e-postdesign, Fredrik Wremerth, går gjennom de hotteste trendene og gir håndfaste tips på hvordan du kan få oppmerksomhet i mottakerens innboks.

“E-post handler ikke bare om hva som er estetisk fint”

Fredrik Wremerth er en sann e-postveteran med snart 11 års erfaring i APSIS. Som manager i APSIS Creative Services veileder han et team som designer, tester og knekker koder for at du skal kunne sende e-post som treffer midt i blinken.

           “Man blir utsatt for mange digitale inntrykk i dag, og det betyr at du ikke har mange
           sekunder på deg på å fange mottakerens interesse. E-post handler ikke bare om hva
           som er estetisk fint, men også hva som føles relevant for den enkelte mottakeren”,
           forklarer Fredrik Wremerth.

Selv om Fredrik Wremerth er APSIS sin versjon av Yoda når det kommer til e-postdesign, hadde han en uforutsett vei til e-postmarkedsføring.

           “Jeg har alltid vært interessert i design, men interessen for e-postdesign kom da jeg startet
           i APSIS. Jeg visste ikke helt hva jeg ga meg ut på, men jeg hadde troen på APSIS som foretak.
           I dag kan vi tilby elleve års spisskompetanse på området”, sier Fredrik Wremerth.

“Du kommer ikke til å vinne noe på masseutsendelser i fremtiden”

Med elleve års erfaring innen e-postdesign i baklommen: hvordan tror han at bransjen kommer til å utvikles? Fredrik forklarer at det viktigste er å innse at vi har en ny generasjon lesere som forventer enkelhet og responsivt design, men framfor alt at budskapet er personlig tilpasset.

“Det finnes ingen magisk formel eller fasitsvar når det kommer til e-postdesign. Det er
ikke uvanlig at jeg blir stilt spørsmålet, men da pleier jeg å svare dem med motspørsmålet:
for hvem? Hva som er fint og hva som fungerer er alltid opp til øyet som ser”,

sier Fredrik Wremerth.

En teknologi som samspiller med personalisering kalles er marketing automation. Ved hjelp av dette systemet kan du automatisere og gjøre dine utsendelser etter kundens faktiske handlinger og statuser i kundereisen. På denne måten kan du sørge for at rett innhold når rett person til rett tid. Men hvilken betydning har dette for fremtidens e-postdesign og e-postmarkedsføring? Fredrik svarer:

           “Du kommer ikke til å vinne noe på masseutsendelser i fremtiden. Hele bransjen blir mer
           datadrevet, og det innebærer at ikke-målrettede masseutsendelser med generelle budskap
           kommer til å bli erstattet med målrettede og adferdsbaserte utsendelser med personlig
           relevans. Alt handler – og kommer til å handle – om treffsikkerhet og individuell relevans."

Relevans og lesbarhet er alfa og omega i kampen om kundens oppmerksomhet. Fredrik forteller at en dominerende trend som går hånd i hånd med dette er minimalistiske, men fargesterke, utsendelser med smarte grafiske elementer som skaper en naturlig kobling til nettsiden din.

           “Det handler om å våge å risikere og å gjøre A/B-tester for å treffe rett. Men rent generelt
           bør du minimere mengden tekst, bruke autentiske bilder og skape tydelige call to actions
           som setter visuelt fokus på hvor du vil lede leseren. Målrettet, kort og konsist: det er smart
           e-postdesign”, seier Fredrik Wremerth.

Image of email

“Standardisering blir avgjørende for e-postklientenes overlevelse”

Det er neppe en hemmelighet at forutsetningene for e-postdesign har forandret seg i løpet av årenes gang. E-post har gått fra å være en metode for å få ut nyheter fra foretakets perspektiv til å bli et kraftfullt og engasjerende verktøy som konverterer besøkere til betalende kunder.

           “Utviklingskurven er enorm. Men den store forskjellen ligger i at det fantes tre store nettlesere
           og et fåtalls e-postklienter for elleve år siden, mens i dag finnes det utrolig mange enheter,
           webservere og e-postklienter å ta i betraktning. Og i dette er mobiltelefonen et utrolig viktig
           skifte”, forteller Fredrik Wremerth.

Vil du vite mer om viktigheten av mobiltilpasning? Les våre 5 forbrukerinnsikter.

Alle digitale markedsførere vet hvor frustrerende det er at nettlesere, e-postklienter og enheter distribuerer og håndterer koder på forskjellige måter. Ettersom mottakerne kan motta utsendelser med en rekke ulike utseender avhengig av hvor mottakeren leser e-postmeldingen, er det av aller største viktighet at du prøver å sørge for at din utsendelse har maksimal kompatibilitet. Hvordan gjør Fredrik og hans team på Creative Services dette? Han forklarer:

           “Vi har et rom med en overflod av ulike typer smarttelefoner, nettbrett og pc-er med
           ulike typer operativsystemer, e-postklienter og nettlesere som vi bruker for å teste
           hver e-post vi lager. På denne måten kan vi sørge for at det ser bra ut i de fleste
           e-postklienter, enheter og formater.”

Kompatibilitet og en mangel på standardisering mellom e-postklienter, nettlesere og enheter har vist seg å være en stor utfordring for e-postdesignere og digitale markedsførere. Kommer en forandring til å skje i løpet av de nærmeste årene?

           “Microsoft og Litmus har kunngjort at de har et samarbeide for å finne ut av hvordan
           kompatibiliteten kan forbedres med en standard. Jeg tror at standardiseringer blir
           avgjørende for klientenes overlevelse”, avslutter Fredrik Wremerth.

Vil du at Fredrik og hans team skal skape et innovativt e-postdesign som passer akkurat dine kunder? Kontakt Creative Services i dag!