Magi med API - men hva er det egentlig

Av APSIS

2015-03-05

Og hvordan kan du bruke det i e-postmarkedsføringen?

Du har sikkert hørt snakk om termen API tidligere. Du har kanskje lurt på hva det er for noe, hvordan man kan bruke det og hvordan du kan dra nytte av det i virksomheten din?

API-Apsis.jpg

Så, hva er API egentlig? Ett av mange grensesnitt der to systemer møtes. Med andre ord: Du kobler sammen dine egne systemer med APSIS Pro.

Faktisk så merker vi at flere og flere kunder ønsker å benytte seg av mulighetene som finnes i APSIS Pro's API. Les: De ønsker å automatisere tidkrevende og kompliserte prosesser samt å få økt kunnskap om kundene, prospekter og lage flere forretningsmuligheter.

Tankene til en tekniker:

Et grensesnitt for andre systemer

Eksempel: Når du skal importere abonnenter, lage, sende og følge opp e-postutsendelser, arrangementer osv, logger du på APSIS Pro som en vanlig bruker via www.anpdm.com. Dersom du automatiserer dette, innebærer det at du i stedet lar ditt CRM eller e-handelsløsningen din "logge på" i APSIS Pro og utføre arbeidet. For å kunne gjøre dette gir du systemene dine tilgang til funksjonaliteten i APSIS Pro's API.

API kan brukes som en fjernkontroll

Enda et bruksområde for API og som mange synes er verdifullt,. er å bruke det som en fjernkontroll av APSIS Pro. Det kan være å sende e-post og SMS direkte fra kundens ERP-løsning, eller å legge til en nyhetsbrevabonnent i Apsis med ett knappetrykk direkte fra CRM-systemet. Ville det ikke vært perfekt om du automatisk kunne sende en takke-e-post eller et nettbasert spørreskjema direkte til kunder som akkurat har lagt inn en bestilling?

joakimbg.jpgJoakim arbeider som Integrations Manager på Apsis

 

Svært mye data

Videre har vi konseptet "big data". Trenden er at virksomheter allerede samler mer data, f.eks. om kunder og prospekter. I tråd med dette ønsker stadig flere av kundene våre å samle resultater fra e-postkampanjer, transaksjonsrelaterte utsendelser osv. og bearbeide i datavarehusløsninger. Det gir et bedre bilde av kunden og økt kunnskap om hvordan APSIS Pro skaper merverdi i virksomheten. Tenk deg hvis du kunne sammenføye data fra e-postmarkedsføring, CRM, ERP-data og besøk på nettstedet ditt i én og samme datakilde, slik at du kan forstå kunder og prospekter enda bedre.

Tankene til en e-poststrateg:

Samordne dataflyten

Som Joakim skrev tidligere, er API et kraftig verktøy i e-postmarkedsførerens verktøysamling. Alle markedsførere som har innkommende data fra flere kilder, burde benytte seg av API slik at listene i APSIS Pro har oppdatert informasjon til enhver tid.

For Business to Consumer

Ta for eksempel en forhandler. Dersom vi kan sende over de nyeste bestillingsdataene via API, kan vi sende triggede e-poster med fokus på neste kjøp. Vi kan også filtrere og segmentere innholdet basert på kjøpshistorikk.

kellybg3.jpg
Kelly arbeider som ansvarlig for Apsis' e-poststrategiske avdeling.

For Business to Business

Dersom vi ser på den andre siden av spekteret og diskuterer områder for å bruke API i B2B, kan vi sammenligne den nyeste kontaktdatoen en selger hadde og støtte selgeren i salgsprosessen gjennom å følge opp ved å sende brosjyrer, invitasjoner til arrangementer osv. til den potensielle kunden.

Arbeid som er bryet verdt

Noen ganger kan det innebære litt mer arbeid å skulle sette opp API-koblingen. Men når du har valgt å gjøre det, finnes det mange muligheter. E-postmarkedsførere som har innlemmet alle kontaktpunkter for sine kunder som demografiske data, eller i sin egen database, har generelt sett bedre resultat og høyere ROI. Dette kommer av det enkel faktum at de kan reagere raskere på kundens opptreden, handlinger (eller mangel på handlinger) på en smart måte.
Hjelp?
For kunder som ønsker ekstra hjelp til å sette opp API-en, har vi egne ressurser hos Apsis for direktekonsultasjon og hjelp. Når du har implementert API-en, kan vi også hjelpe deg med å bruke dataene for å lage uttrykksfulle og målrettede meldinger. Ta kontakt med din kundeansvarlig hos Apsis for mer informasjon. Eller send inn spørsmål.