Å lykkes med e-postmarkedsføring - fem nøkler til fremgang

Av APSIS

2015-03-05

For at e-postmarkedsføringen din virkelig skal ta fart, kreves både anstrengelser og analyser. Begynn med å ta pulsen på markedsføringen din i dag, så du vet hvor du står. På den måten får du en grunnverdi å gå ut ifra når du går gjennom trinnene under.

Det finnes fem nøkkelfaktorer som legger grunnlaget for fremgangsrik e-postmarkedsføring:

1. Definer målene dine

Hvilke forretningsmål har du? Hva vil du oppnå med e-postmarkedsføring? Uansett hvilke svar du kommer frem til, bør du arbeide med å gjøre målene så tydelige som mulig og sørge for at alle som arbeider med e-postmarkedsføring kjenner til dem.

Du bør også ta ytterligere ett skritt og sette opp mål for hver kampanje du gjennomfører, for å forme budskapet ditt etter mottagerne.

2. Definer mottagerne dine

Hvorfor tror du at mottagerne dine bestemte seg for å abonnere på dine brev? Hva forventer de seg? Hvilke av mottagerne dine har størst potensial for å gi deg den responsen du vil ha på en kampanje?

Gjennom å analysere hva mottagerne dine foretrekker, kan du få verdifulle tips om hvordan du skal utforme meldingene dine – samtidig som du kan legge dine forventninger til resultater på et realistisk nivå.

3. På vegne av dine abonnenter, svar på spørsmålet: ”Hvorfor er dette interessant for meg?”

For at du skal oppnå et godt resultat, må tekst og design helt klart fokusere på fordelen for abonnentene. Budskapet skal være knyttet til målene dine.

Om du ikke oppnår begge formål, bør du tenke over om du skal sende ut akkurat denne meldingen.

4. Kjør tester

Tester hjelper deg å finne rett budskap, frekvens, utsendelsestid og mye mer. Gjennom å kjøre tester vil du lære deg mer om hva mottagerne dine vil få ut av din e-postmarkedsføring.

5. Overvåk resultatene og gjør regelmessige analyser

Gjennom å kontinuerlig overvåke og analysere resultatene, vil du få de nødvendige ressurser og forståelse fra ledelsen for at e-postmarkedsføring er viktig. Det vil også hjelpe deg til å korrigere kursen, så du hele tiden møter dine abonnenters forventninger og behov.

Det finnes mange verktøy som hjelper deg å evaluere resultatene. Du kan blant annet benytte deg av din ESP (Email Service Provider – Apsis, for eksempel), et webanalyseverktøy, et CRM-system eller en e-handelsplattform.

Kelly, som har skrevet artikkelen, jobber på After Sales-avdelingen på Apsis’ hovedkontor i Malmö – med fokus på strategiske tjenester. Om du vil vite mer om strategisk arbeid med e-postmarkedsføring, er du hjertelig velkommen til å kontakte aftersales@apsis.com