Les spam og lær deg å skrive gode emnefelt

Av APSIS

2015-03-05

Jeg har en e-postadresse som ved et tilfelle er blitt ”kapret” – noen har fått tak i adressen og sannsynligvis solgt den til en eller flere spammere. Det har gjort at jeg på en vanlig dag får mellom hundre og to hundre søppelpostmeldinger.

Nå er ikke dette noen katastrofe. Dels fordi det ikke er min hovedadresse, og dels fordi spamfilteret mitt er blitt svært dyktig til å rense bort søppelposten før jeg i det hele tatt ser den. Men noen ganger tar jeg meg en titt i papirkurven – litt av redsel for at noe viktig tross alt skal ha blitt renset bort (det hender aldri), men først og fremst fordi jeg er nysgjerrig. Jeg mener, to hundre brev om dagen – det tyder jo på en viss stahet.

Hva er det som står i søppelpostmeldingene mine? Det er i stor grad en gåte for meg, ettersom jeg ikke kan lese russisk. Omtrent halvparten av all søppelpost er skrevet med det jeg tolker som kyrilliske bokstaver. Men den andre halvparten byr på en hel del gullkorn.
Men vent nå. Kan man virkelig lære seg noe av å lese søppelpost?

Ja, for en stor del handler det om negative lærdommer. Søppelposten er full av eksempler på hvordan man absolutt ikke skal gjøre:

  • Sende uten å ha bedt om lov
  • Sende fra en ukjent avsender
  • Sende altfor ofte
  • Sende på et språk som mottakeren ikke forstår

Men man kan også lære seg en hel del om å skrive gode emnelinjer, og om hva som fungerer eller absolutt ikke fungerer. Se igjennom søppelkassen nå og da, og la deg inspirere!

Et emnefelt som vekker interesse

Ofte lykkes spammere godt med å sammenfatte budskapet sitt på en selgende måte. Her er noen eksempler på emnefelt som jeg har fått i det siste:

\'High-quality copies of Swiss watches\'.

Ulovlig og forkastelig, men rett på sak.

\'You have a new personal message\'.

Ja, personlig er bra. Selv om jeg forstår at denne spammeldingen er så upersonlig som den bare kan bli, har den som sendte den forstått noe grunnleggende. Vi vil ha meldinger som er rettet mot oss som individer. Da reagerer vi.

\'1 time hvor du kan vinne så mye penger som mulig\'.

En noe spesiell tekst, sant nok – men den har noe som fanger øyet. Det gjelder å fange interessen og å skille seg ut – og det lykkes spammere med. Så mislykkes de naturligvis på alle andre punkter. Men om du lykkes med å kombinere den høye kreativiteten på emnefelt med et seriøst og interessant innhold kommer nyhetsbrevet ditt til å være det som skiller seg ut – og du øker sjansene for å bli lest.

Kombinasjonen emnefelt – avsender

Et emnefelt som ”Bottle of cognac from 1788 and more up for grabs at Paris auction” har jo noe interessant ved seg. Så kludrer de det til med å ha en avsender som kaller seg for ”Approved VIAGRA® Store”, og da begynner man jo å ane uråd. Ikke glem at et godt emnefelt må kompletteres med en seriøs avsender. Ofte fungerer firmanavnet bra, enten alene eller i kombinasjon med et forklarende ord, som ”Apsis nyhetsbrev”

Tre ting å ta med seg:

  • Emnefelt som demonstrerer en form for verdi har større sjanse for å bli åpnet.
  • Å bruke fornavn i emnefeltet er et foreldet grep, som ble misbrukt av spammere som hadde stjålet adresser. Deres klønete måte å bygge inn navnet eller hele adressen på emnefeltet har gjort at det ikke er en god idé å gjøre dette. Å sette inn navnet i selve brevet er derimot en god løsning for å gjøre brevene dine mer personlige.
  • Emnefelt i spam er betydelig mer direkte og oppfinnsomme. Det er en fare for at legitime markedsførere blir kjedelige for ikke å bli oppfattet som spam – men det er viktig å huske på at et kjedelig emnefelt er et kjedelig emnefelt. Verken mer eller mindre. For deg som vil eksperimentere er et godt råd å teste emnefeltene dine systematisk. Test to forskjellige emnefelt på en begrenset del av listen din, mål hvilken som fungerer best – og bruk denne for resten av listen.