Lead Generation: Slik sikrer du en suksessfull høst

Av APSIS

2018-08-21

Prøver du å få orden på arbeidet etter en velfortjent ferie?

Etter en rolig sommer preget av mindre trafikk og færre inntrykk på sosiale medier kan det føles tungt å få i gang motoren igjen – spesielt med et salgsteam på nakken som skriker etter gode leads…

Men selv om du syns det er vanskelig å komme ut av feriedvalen, er det på høy tid at du setter i gang med å tiltrekke nye leads. I dette blogginnlegget gir vi deg noen råd som hjelper deg å bane vei for et fremgangsrikt Q3 og Q4.

People overlooking strategy documents

All suksess er basert på data og automatisering

Sommeren er en tid for avkobling og refleksjon, og for mange er dette tiden for å lese en bok eller to. Derfor er det en stor sjanse for at dine potensielle kunder har brukt sommerdagene til å kikke på inspirerende innhold – for eksempel webinaret ditt eller bedriftens whitepaper.

Har du merket en økt interesse rundt nedlastbart innhold? Bra. I så fall har du fått tilgang til data; selve fundamentet for suksessfullt lead-management. Du trenger nemlig data for å forstå hvem du retter budskapet mot.

Når det er sagt, gjelder det å smi mens jernet er varmt. For jo lenger tid det tar deg å møte kundens interesse, desto større er sannsynligheten for at de glemmer deg.

Så, hvis du vil holde en høy stilling i kundens bevissthet: skap en leadshåndtering som funker for både deg og kunden, og skap flere leads. Du må så bruke adferdsdata for å skape triggere, og slik ta ordentlig vare på feriebesøket ditt.

Definer og ranger leadsene dine

Hvis du vil ta vare på de nye leadsene etter sommeren (dine fremtidige leads), må du kunne svare på følgende spørsmål: hvordan skiller du en markedskvalifisert lead (MQL) fra en salgskvalifisert lead (SQL)?

Det er et enkelt spørsmål med et komplisert svar. Men hvis du vil sørge for å øke inntektene fra leadshåndtering, må du finne forskjellen på kvaliteten i leadsene og kategorisere dem. Hvorfor? For å få kunnskap om kundens grad av engasjement og hvilke type innhold du kan kjøre på med.

Styrk alle «lead magnets»

Selv om du har lyktes med å samle ny, verdifull data i løpet av sommeren, går vi nå inn i en periode der bedrifter leter etter nye produkter og tjenester som kan forbedre deres virksomhet. Vil du vises i mengden? Dedikerte landingssider med engasjerende innhold, eller lead magnets, kan få kundene til å rette blikket mot deg.

horseshoe magnet


En dedikert landingsside brukes vanligvis for:

  • Webinarer
  • Nedlastbart materiale
  • Registreringsskjemaer for nyhetsbrev eller arrangementer

Når du lykkes med å lede trafikk til nettsiden din, må du også samle verdifull informasjon som gjør det mulig å evaluere kundens interesser. En lead magnet er dermed en byttehandel mellom potensielle kunder og merkevaren din. Kunden får tilgang til innhold av høy kvalitet, i bytte mot at du får verdifull data. Vinn-vinn!

Lag innhold som dekker alle behov

Hvert steg i kundereisen representerer et nivå av nysgjerrighet og engasjement for merkevaren din. Det er viktig å innse at kjøpsprosessen for B2B er lang og inkluderer mengder av research som skal diskuteres mellom mange ulike beslutningstakere. Det betyr at du må produsere innhold som er tilpasset nivået av nysgjerrighet – samtidig som kunden får mer kunnskap.

I toppen av salgstrakten må innholdet ditt vekke interesse og generere trafikk. Under bearbeidingsprosessen har kunden behov for utdypende informasjon, som bygger merkevaren din som et troverdig og pålitelig alternativ.

Gå gjennom eksisterende innhold, for eksempel blogginnlegg, whitepapers og webinarer, og finn ut hvilke kunnskapshull som må fylles igjen. På den måten kan du legge en strategi for å skape innhold som øker sjansen for at kundene skal fortsette reisen nedover i salgstrakten.

Flere kanaler: nå dine mål

Tiden da kundereisen gikk gjennom én kanal er forbi. I dag besøker vi heller bedriften over flere kanaler og plattformer før vi kommer til en kjøpsbeslutning.

For B2B-markedsførere er det derfor alfa og omega å være tilstede i riktige kanaler. Selv om e-post fremdeles er det mest effektive verktøyet for å tiltrekke leads, må du sørge for å skille deg ut i mengden – over flere kanaler – for å nå målgruppen din.

Et eksempel kan være å promotere det du har av lead magnets i sosiale medier. På den måten kan du høyne kunnskapen om din merkevare, øke mengden trafikk du genererer, og til og med mengden leads.

Nå har vi guidet deg gjennom fem strategier for å tiltrekke nye leads. Vil du vite mer? Len deg tilbake og se vårt webinar!