Lag en reserveplan for din e-postmarkedsføring

Av APSIS

2015-03-05

Tenk om du forsvant? Eller plutselig skulle være borte i lengre tid? Hva ville da skje med jobben din og hvordan skal dine arbeidsoppgaver kunne løses av en annen? Det er et spørsmål de fleste har stilt seg en eller annen gang. På mange måter er det et interessant tankeeksperiment, som både enkeltpersoner og bedrifter kan bruke for å forsikre seg om at de har bra rutiner.

Det finnes flere varianter av samme eksperiment. Selvsagt føles de en tanke brutale: Hva skjer om du blir påkjørt av en buss? Andre baserer seg mer på drømmer: Hva skjer om jeg vinner hovedpremien i Lotto? Uansett hvordan du gjør det, er poenget at det er mye å vinne på å sette seg ned og tenke på hvordan man arbeider og hvordan en annen skal kunne ta over. I det virkelige liv trenger det ikke være noe ekstremt som skjer. En skikkelig influensa kan være nok til å stikke kjepper i hjulene på storslagne planer.

E-postmarkedsføring er en viktig del av mange bedrifters markedskommunikasjon, men i praksis er få personer involvert i selve produksjonen av nyhetsbrevene. På den måten bygger man lett inn en sårbarhet i virksomheten. I tillegg gjør man situasjonen vanskelig for den som er ansvarlig for å sende ut e-postene.

Det skal bare noen enkle grep til for å sikre at e-postmarkedsføringen fungerer selv om alt ikke går som du hadde planlagt. En enkel forsikring, som dessuten kan gjøre det daglige arbeidet lettere.

Arkivet – har du tatt vare på tidligere brev på en fornuftig måte?

Det er viktig å kunne gå tilbake og se hva som er blitt gjort tidligere. Delvis fordi man da ikke trenger å finne opp hjulet på nytt, og delvis for at man ikke skal gjenta seg selv uten grunn.

  • Skriv ut alle brev som sendes, sammen med en skjermdump av alle sidene brevene lenker til.
  • Lag en kortfattet oppsummering av alt som har fungert tidligere og hvorfor.
  • Skriv ut og ta vare på rapporter og web-statistikk, eller ta vare på det på en slik måte at det er mulig å forstå selv hvis dere for eksempel skifter web-analysesystem.

Tenkemåte – er planer og ideer tilgjengelige for andre?

Vi anbefaler ofte at man lager en plan for e-postmarkedsføringen. Det er mye å vinne på å ha tydelige mål og en strukturert arbeidsmetode.

  • Planlegg gjerne noen måneder frem i tid. Det gjør arbeidsflyten enklere på alle plan.
  • Kommuniser målene for e-postmarkedsføringen internt, slik at så mange som mulig tar del i å nå dem.
  • Forsikre deg om at e-postmarkedsføringen er en integrert del av markedsføringen, ikke noe som gjøres ved siden av.

Håndverket – kan en annen løse oppgaven?

Rent praktisk – finnes det en annen som kan utføre jobben? Noen som kan lage nyhetsbrev, håndtere bilder, foreta utsendelser og analysere resultatet? Eller er det slik at alt står og faller på at én enkeltperson er tilgjengelig?

  • Forsikre deg om at innloggingsinformasjonen er tilgjengelig, sammen med kontaktdetaljer til leverandøren av e-postsystemet.
  • La gjerne noen være bedriftens ”ekspert”, men sørg for at flere har grunnleggende kjennskap.
  • Spre resultatet internt, så flere får øynene opp for mulighetene med e-postmarkedsføring.