Lag en bedre kundereise med disse fire e-postene

Av APSIS

2016-03-30

Den digitale reisen til kundene har et gyllent øyeblikk, og det med god grunn.

Boost your customer journey!

Finnes det noen innen digital markedsføring der ute som mener at reisen deres til kundene er perfekt? Sannsynligvis ikke. Og de har rett. Kunder, produkter og teknologier endrer seg kontinuerlig noe som innebærer at ikke bare er veien til selskapet ditt til kundene unik, den befinner seg også i konstant endring.

De gode nyhetene? Også endringer i reisen til kundene kan gjøres bedre med noen få enkle grep, og de starter alle med det samme – e-post.

Men vær forsiktig. Selv dine mest gjennomtenkte e-poster kan virke mot sin hensikt dersom du ikke har tillatelse fra kundene dine til å kontakte dem. Innen du starter må du være sikker på å alltid ha autorisert tilgang til kundenes e-postadresser samt å følge lokale lover.

Er du ferdig? Godt jobbet – la oss starte!

Boost your customer journey with abandoned cart emails!

E-post til den forlatte handlekurven
Også kjent som bread-and-butter ved e-poster innen e-handel. Vi har snakket om forlatte handlekurver tidligere og hvordan det å sende e-post på riktige tidspunkter kan hjelpe til med å få tilbake opptil 10% av tapene dine. Nøkkelen er å være funksjonell og enkel – og det trenger ikke å være komplisert, (dersom du da ikke skulle ønske det.) Som i eksemplet over – alle de fargede blokkbokstavene retter oppmerksomheten mot enheten som ble lagt igjen i handlekurven hvor markedsføringen legger til et ekstra incentiv for kunden for å fullføre kjøpet.

Boost your customer journey with abandoned browser emails!

 

E-post til den forlatte nettleseren
Som meldingen til den forlatte handlekurven, forsøker e-posten til den forlatte nettleseren å lokke kunder som kanskje har lukket nettleseren ved en feil, mistet strømmen eller opplevd at datamaskinen krasjet mens de fylte ut et skjema for å kjøpe noe. Få kundene dine til å åpne fanen i nettleseren om igjen med en enkel e-post lik den over. Vis dem produktene de søkte etter og spør om de vil fortsette kjøpsprosessen.

Boost your customer journey with product recommendations!

E-post for produktanbefalinger
En ekte markedsfører går aldri glipp av muligheten for mersalg. Hvis kundene dine allerede har kjøpt ett av produktene dine, betyr dette at det er betydelig mer sannsynlig at de vil handle hos deg igjen, spesielt hvis du sender ut en e-post på riktig tidspunkt med produktanbefalinger. Det er en fordel å kun ha et fåtalls anbefalinger per e-post, med en spesiell promotering inkludert slik som i e-postene ovenfor.

Boost your customer journey with order confirmations!

E-post for bestillingsbekreftelser
Har du opplevd hvor ubehagelig det er når du har bestilt noe på nett og ikke mottar en bestillingsbekreftelse via e-post? Spar kundene dine for ubehageligheter ved å klargjøre en ren og lett forståelig bestillingsbekreftelse hvor alle grunnleggende detaljer (som leveringsinformasjon og sporingskoder) tydelig fremgår. Det fine med en god bestillingsbekreftelse er at så snart du har opprettet e-posten, gjøres dette i en automatisert prosess som sparer deg for tid og energi mens du tilfredsstiller kundene på samme tid.

E-post, e-handel, den strømlinjeformede reisen til kunden – alt henger sammen. Mye sterkere enn du skulle tro.

Selvsagt er ikke disse eksemplene skrevet i stein. Når du har definert ditt selskap sin kundereise, kan du mikse og matche dem slik du ønsker. Send ut en bestillingsbekreftelse med en produktanbefaling, eller lag en 3-trinns gjenopprettingsprosess for forlatt handlekurv. Eventuelt kan du bruke andre e-poster for å forbedre reisen til kundene dine enda mer, som for eksempel med triggerbaserte e-poster! Og ikke glem å gi deg selv et klapp på skulderen når du har satt opp et system som fungerer for deg. Du har fortjent det.

*basert på APSIS-kunder som benytter seg av APSIS Ecom

Interessert i å lære mer om reisen til kundene og e-handel? Da ønsker du kanskje å sjekke ut APSIS Ecom!