Hvordan e-handel kan hjelpe ditt B2B-selskap

Av APSIS

2016-03-30

Nye studier viser at aktiviteten i B2B e-handel er økende. Vi spurte vår egen e-handelsekspert, Emil Eriksson om innvirkningen på B2B-industrien og forberedelser for fremtiden.

Find out why B2B and e-commerce are a perfect fit!

Burde B2B-selskaper undersøke E-handelsløsninger eller er det bare relevant for B2C-selskaper?
E-handel er definitivt ikke bare for B2C-selskaper. B2B e-handelssalg utgjør nesten dobbelt så mye som B2C-salg akkurat nå! Kunder ønsker raskere rutiner ved kjøp, så det er naturlig for B2B-selskaper å komme seg online for å tilfredsstille disse kundene.

B2B-kunder er heller ikke helt isolert fra B2C-kunder. Personer som handler privat på nett er ofte de samme som handler på nett på jobben. Dette betyr at en god begynnelse for et B2B-selskap er å lage en e-handelsprosess som gjenspeiler B2C-prosessen.

Hva med selskaper som ikke selger produkter, som for eksempel non-profit-organisasjoner, fundraisers osv.?
Jeg vil si at det samme gjelder for disse. Alt dreier seg om endringer. Snu en besøkende til å bli en betalende kunde eller, som det dreier seg om her, en giver. Gå online – og gjør det raskt, fordi du på denne måten vil nå en større giverkrets som igjen vil gi en stor økning i donasjonene.

Koster ikke e-handelsplattformer mye penger? Hvorfor bør jeg betale for en slik løsning?
Du må ha en slik løsning for å ha suksess i dagens digitale verden. Det er ingen tvil om dette lengre. (Ifølge Forrester foretar 56% av alle B2B-kjøpere allerede halvparten av sine innkjøp på nett.)

Det er sant at det ikke er gratis å opprette en e-handelsløsning. Men koster det ikke mer å miste kundene sine til konkurrentene? Å gå online vil sannsynligvis øke totalsalget ditt og gi kundene en ekstra salgskanal og strømlinjeformet kjøpsopplevelse. Mange B2B-selskaper går online på bakgrunn av dette, for å støtte kundene sine på en profitabel måte.

B2B is great for e-commerce. Here's why.

Hvordan vet jeg at kundene vil ta steget og ta del av e-handelsløsningen?
Det er riktig at det å selge et digitalt produkt er annerledes enn å selge en regnfrakk, (selv om en gratis prøveperiode på en programvare trolig vil gjøre like mye som et åpent kjøp for en regnfrakk!)

Men selvsagt vet ingen om kundene vil strømme til nettløsningen din. Hvis du ønsker å investere i e-handel må du også investere i SEO, leadsgenerering, navigasjon, on-site-søk og Quick Order-funksjonalitet. Nøkkelen er å tilby kundene dine (dvs. B2B-kjøpere) en kjøpsopplevelse som er enklere enn offline-løsningen.

La oss si at vi bestemmer oss for å investere i en e-handelsløsning. Hva må jeg vurdere før jeg bestemmer meg for å velge en løsning?
Det første steget er å nøye analysere bedriftens behov. Noen e-handelsløsninger er svært enkle å få opp og gå, og har en rimelig pris, men de vil ikke være den beste løsningen for en raskt voksende virksomhet med en stor produktdatabase.

Tenk alltid over tekniske aspekter, for eksempel hvordan du vil drive nettstedet, hvilke krav du har til integrasjon, og om du vil ha åpen kildekode eller ikke. Det er også viktig å bestemme seg for hvilke markeder du ønsker å være aktiv i, hvilke betalingsløsninger du ønsker og størrelsen på produktdatabasen din. Og til slutt må du velge mellom å lage en løsning selv eller å leie inn en full-service e-handelsleverandør.

"Jeg er overbevist om at alle selskaper, B2B og B2C, bør være tilstede på nett." 
(Emil Eriksson)

Det virker som om det er mange faktorer som det må tas hensyn til, men er B2B e-handel virkelig verdt det?
Jeg er overbevist om at alle selskaper, B2C og B2B, burde være tilstede på nett. Og hvis du selger noe, produkter, tjenester eller medlemskap, burde du være på nett med en e-handelsløsning.

Hvis målsetningen din er å lage en forenklet kjøpsprosess for kundene dine, er du allerede godt på vei. Men ikke glem at det å sette opp et e-handelsnettsted er en kompleks prosess. Hvis du vi starte i det det små, så start med en e-postløsning for forlatte handlekurver for å forbedre kommunikasjonen med kunden. Når du så har fått dette på plass, kan du lage en mer sofistikert strategi for å føre e-handelsløsningen din til nye høyder.