Hva var de største e-posttrendene i 2016?

Av Noemi Gobel

2017-03-02

En tillbakablick kan göra det enklare att förstå och förbereda inför framtiden. Så vad hände egentligen inom e-postmarknadsföring under 2016? Och vad kommer definiera 2017?

personalisering

Høres “the segment of one” kjent ut? Det var definitivt nevnt en del i 2016 – og, som enhver digital markedsfører kan fortelle deg, ble det også den uoffisielle Hellige Gral for alle som markedsførte produktet sitt til et større publikum.
 
For å si det på en annen måte betyr ”the segment of one” (segmentet på en) at personlig kommunikasjon ikke lenger bare er en godt å ha-funksjon for bedrifter, men et must. I 2016 betydde dette at e-postmarkedsførere begynte å bruke segmenterte lister og at adferdsbaserte, triggede e-poster faktisk ble kommunikasjon en-til-en.
 
I tillegg fikk email-retargeting generelt en betydelig oppsving – faktisk viste en studie at CTR og konverteringsrater for slike e-poster var 3-5% høyere enn for vanlig display-retargeting.
 
Hva betyr dette for 2017? Vi kan forvente at personalisering vinner stadig mer terreng innen e-postmarkedsføring, nå som folk har sett fordelene ved det. Automatisereing blir også mer og mer populært, siden det sparer verdifull tid og energi. 

Vil du ha flere detaljer om personalisering? Sjekk ut vår guide for personalisering av nettsider, stappfull av praktiske tips! Få den her!

Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: når det gjelder planlegging, skriving og design av e-poster må du holde fokuset sterkt på mobil. I 2016 registrerte serverne våre at åpning av e-poster på mobile enheter (56%) skjedde oftere enn på en bærbar eller stasjonær datamaskin (43%).

Og siden dette bare kommer til å utvikle seg enda mer i mobilens favør, er det på tide å tenke på lengden og kompleksiteten i e-postene dine. Det holder ikke lenger å gjøre e-postdesignet ditt mobilvennlig, med klikkbare CTAer og fontstørrelser som passer til små skjermer: dette året så vi at korte e-poster med 50-125 ord var de som fikk best responsrate, noe som betyr at du virkelig må tenke over teksten din i e-posten.

Med Outlook som unntak har de store e-postklientene endelig begynt å tilpasse seg nye designtrendene. Animasjon er en av de sterkeste trendene fra 2016. Dette betyr betydlig flere GIFer og cinemagraphs i dine mottakeres innbokser. 

I 2017 bør du forvente at animasjon fremdeles er populært innen e-postdesign, men at den ikke lenger bare har en underholdende/dekorativ funksjon. Hvorfor? Fordi e-postbrukere stadig mer ønsker å engasjere seg i innholdet på en mer meningsfull måte. Så animasjoner bør støtte opp under e-postens innhold og/eller formål, og hjelpe til med å gjøre e-postene dine til en virkelig interaktiv opplevelse.
 
Vår guide til e-postdesign for smarte markedsførere har flere tips og triks om å designe for e-post – last ned ditt eksemplar i dag!

 

En av de største erkjennelsene i 2016: du kan ikke lenger snakke om e-post uten å nevne data. De to har virkelig blitt uatskillelige: ettersom flere og flere selskaper kobler samme de ulike datakildene sine for å bedre kundeinnsikten, påvirker det naturlig nok måten de bruker e-postmarkedsføring på også.
 
I fjor så vi at kontekstuelle data (som sted, enhet eller til og med været!) ble avgjørende for utsending av e-postmarkedsføring; i 2017 vil det ikke bare fortsette å vinne terreng, men det vil skje mer og mer i sanntid.
 
I tillegg til dette – akkurat som vi forutså tidligere! – vil også chatbot-drevne e-poster og bruken av kunstig intelligens definere morgendagens e-postmarkedsføring. For ikke å glemme datasikkerhet! På grunn av forskrifter som GDPR, kan vi komme til å se færre (eller til og med ingen) av disse forhåndsutfylte ”abonner”-avkrysningsrutene i registreringsskjemaer...
 

tech dominerar

Teknologien og alle dens fremskritt er ikke lenger utviklernes eget domene, men har blitt en vital del av all markedskommunikasjon. Så mye, faktisk, at alle de tidligere trendene er bygget og basert på det!

En av innovasjonene som definerte 2016 var integrasjoner – og det er ikke tvil om at dette kommer til å videreføres i 2017 også. Nå som markedsførere har fått et glimt av de mange fordelene det er å integrere flere datakilder (som e-postmarkedsføring) kan gi, er det nå bare et spørsmål om teknologi når det gjelder når og hvor integrasjonsfeberen vil ta slutt.

Dette gjelder for flere etterlengtede trender også, fra full HTML5 videostøtte til automatisk abonnent-segmentering og svært interaktive e-poster (f.eks. hvor du kan utføre handlinger i selve e-postomgivelsene), bare for å nevne noen få. Alt dette er ting som e-postanalytikere har forutsett i flere år allerede – men i 2017 vil kanskje teknologien endelig ta igjen og til og med gå forbi våre villeste drømmer!

Noen flere e-posttrender du vil vite mer om? Bare gi oss beskjed, og vi vil granske dem ASAP!