Gmail tar neste skritt nå blir Promotions enda tydeligere.

Av APSIS

2014-04-14

 Det er alltid gøy å se når forskjellige aktører prøver å forbedre mottakernes opplevelse av e-post:

  • Google Tabs, som ble introdusert for ikke så lenge siden for å hjelpe mottakerne med å prioritere ved hjelp av automatisk sortering.
  • Appen Mailbox, som hjelper alle oss som bruker innboksen som en liste over gjøremål, ved å kunne styre når forskjellige e-poster vises.
  • Google Skjema, som gjør det mulig for mottakere å behandle e-post direkte fra innboksen ved å plassere funksjoner og lenker i emnefeltet.


Listen er mye lenger enn dette, og mange funksjoner forsvinner i praksis etter en stund (f.eks. ble jo aldri Gmail Priority inbox særlig stor, men ble i stedet erstattet av Gmail tabs.). Men det utvikles stadig funksjoner som tar e-post til et nytt nivå.

Det ser imidlertid ut til at Gmail Tabs er her for godt. Den største forandringen for mange markedsførere er at nyhetsbrev og andre utsendelser ofte havner under fanen "promotions".

Men fanen "promotions" har en kontroversiell side. Google viser nemlig annonser i denne "innboksen". Annonser som ligner svært mye på e-post i utforming. Spørsmålet som oppstår (da disse annonsene ikke har noen form for "opt in"), er: Er de annonser, eller er dette spam?

Kanskje er det nettopp på grunn av dette, i kombinasjon med ytterligere annonsemuligheter, at Gmail nå har begynt å teste en ny design på innholdet på promotion-siden. En design som kanskje er uvanlig i e-postsammenheng, men som er blitt populær og er velkjent fra Instagram og Pinterest.
 

Istedenfor den klassiske listen vil innboksen for promotions kunne se slik ut:

 

Legg merke til at "e-posten" fra Airbnb ikke er en ordentlig e-post, men en annonse. En annonse som svært forsiktig er merket med et "Ad"-symbol og en litt annerledes bakgrunnsfarge.


Som markedsførere kan vi ikke påvirke utviklingen av denne typen løsninger. Den muligheten vi har, er å forstå hvordan dette fungerer og utnytte forandringen til å øke effekten fra vår e-postmarkedsføring. Den beste måten å lære seg å maksimere resultatet fra forandringer på, er å lære om det tidlig.

Før dere funderer på hvordan dere skal designe for de nye forutsetningene, er det viktig å være klar over hvor omfattende forandringen er:

  • Forandringen vil nå kun berøre mottakere som har e-post via Gmail, og kun når de leser e-posten i en nettleser. Det er altså mer sannsynlig at dette har betydning for deg som selger til forbrukere enn om du selger til bedrifter. Du som bruker Apsis Pro kan se hvor mange mottakere som har domenet gmail.com i rapporten under Account / Account statistics.

Funksjonaliteten er på dette tidspunktet i en relativt tidlig testfase, der brukere kan melde seg på for å teste funksjonaliteten (lenke til dette finner du lenger nede i artikkelen). Akkurat nå er det mikroskopisk få brukere, men det er sannsynlig at det snart vil skje en større implementering. Det er for tiden dessuten slik at brukerne selv kan velge om de vil bruke denne visningen eller den klassiske listen, noe som trolig begrenser bruken noe.

Slik fungerer det

Det som vises er bygget opp av fire byggesteiner:
 

  • Et bilde fra e-posten (Featured image)
  • Et bilde fra avsenderen (Sender image)
  • Navn på avsender (Sender name)
  • Emnefelt (Subject line)

Bildet fra e-posten er så klart "spennende" siden det ikke er helt forutsigbart hva som kommer til å vises. Generelt vil Gmail prøve å finne riktig bilde å vise, men bruke tekst fra e-posten hvis det ikke går å finne et bra bilde.

Vårt råd er å ikke overlate dette til tilfeldighetene, men i stedet bruke den funksjonaliteten som finnes (mer om dette senere i artikkelen) for å sikre riktig bildevalg. Bildet fra avsenderen er som regel den første bokstaven i avsendernavnet, men avsendere som har en bekreftet Google +-profil, får profilbildet vist i stedet.

Avsendernavnet vises som vanlig, men med en begrensning på 20 tegn.

Emnefeltet vises med en begrensning på 75 tegn. Hvis teksten i emnefeltet er kortere, hentes det innhold fra selve e-posten som vises etterpå.
Du finner mer informasjon om hvordan du lager e-post som viser "riktig" bilde, her:
https://developers.google.com/gmail

Bruker du Gmail og vil se hvordan det ser ut? Meld deg på for å teste det her: https://mail.google.com/intl/en/mail/help/fieldtrial.html

Til deg som allerede bruker Apsis Pro: Vi kan allerede i dag hjelpe deg med å styre hvilke bildet som vises fra en e-post, og vi arbeider intensivt med funksjonalitet som lar deg styre dette selv. Ta gjerne kontakt hvis du trenger hjelp.

Hvis du tester, kan du gjerne dele erfaringer og resultater med meg: anders.frankel@apsis.com