Gjør kundeopplevelsen bedre med tre automatiserte løp for B2C

Av Sarah Chase

2018-08-13

Kundeopplevelsen er ditt levebrød. Og det er din oppgave å kna deigen til perfeksjon.

Baker kneading dough


I dagens e-handelsklima defineres fremgang av kundene dine. Så hvordan kan automatisering bane vei for en kundeopplevelse som engasjerer? Jeg veileder deg gjennom tre løp for tre ulike steg i kundereisen!

Automatisering er et kraftig verktøy som reduserer arbeidsbelastningen, senker overheadkostnadene og øker salgsproduktiviteten. Men den virkelige kraften ligger i å kunne engasjere personer så langt at de selv tar neste steg i kundereisen. Hvordan? Ved å sikre leveranse av riktig innhold til riktig person, til riktig tidspunkt – uansett kanal.

Høres det komplisert ut? Det trenger det ikke være. La meg veilede deg gjennom tre effektive automatiserte løp som skaper fantastiske resultater – både for deg og dine kunder.

Et velkomst-løp tar vare på engasjementet

En opt-in er den beste gaven markedsførere kan få. Selv om handlingen i seg selv kanskje ikke er så stor, er det psykologiske arbeidet bak sceneteppet desto større.

At en person er villig til å oppgi personlig informasjon i bytte mot kommersiell kommunikasjon som for eksempel nyhetsbrev, er til syvende og sist et resultat av engasjement.

Gjennom å komme i kontakt med bedriften på ulike plattformer, har kunden kontinuerlig bygget opp en interesse for din merkevare, eller et behov for produktene dine.

Som markedsfører er det da ditt ansvar å ta vare på dette engasjementet! Og det perfekte svaret på abonnentens ”Hei?” er en e-post som ønsker henne eller ham velkommen.

Men…

Å hele tiden holde oversikt over opt-ins for å manuelt sende ut velkomstmeldinger er ingen enkel oppgave. Det som redder deg i nøden? Et system for marketing automation. Ved å lage skjemaer aktiveres løpene og e-postene dine på nøyaktig riktig tidspunkt – uten manuell forsinkelse.

Så hvordan fungerer det? Vi har forklart prosessen mer detaljert i vårt whitepaper, men et enkelt og effektivt eksempel er:

  1. Lag et skjema for å få samtykke og for å samle inn data fra kunden.
  2. Lag en velkomstmelding som aktiveres av utløserpunktet i skjemaet.
  3. Sett en timer for en oppfølgingsmelding.

Girl reading on her phone

Løp etter kjøp forlenger kundereisen

Kunder som nylig har kjøpt et produkt fra deg kommer til å holde et ekstra øye etter deg i innboksen. Det kan være lett å anta at kundereisen avsluttes etter kjøpet, men i virkeligheten er reisen betydelig mer sirkulær enn lineær!

Dette betyr at du må sørge for å ta vare på kunden – til og med etter fullført kjøp – for å ta forholdet til neste nivå. Faktum er at en vennlig påminnelse med rabattkoder, personlige produktanbefalinger eller en invitasjon til lojalitetsklubben din, kan forsterke posisjonen din i kundens bevissthet.

For eksempel:

  1. En transaksjonsmelding med ordrebekreftelse sendes via e-post.
  2. En oppfølgingsmelding sendes ut med tilbud om å bli medlem i din lojalitetsklubb.
  3. Kunder som registrerer seg legges automatisk til i et nytt løp for ditt lojalitetsprogram.

Automatiserte løp for forbruksvarer = kundeorientert tjeneste

Selger du forbruksvarer som linser eller blekkpatroner? Da kan et automatisert løp for forbruksvarer være din reddende engel. Det øker inntektene dine ved å forvandle kundereisen til en sirkel av kjøp!

Hvor lang tid tar det å bruke opp varen din? Når du har regnet det ut, kan du skru på en nedtelling som minner kunden om at det er tid for påfyll – før de har innsett det selv. På den måten får kunden en relevant og serviceorientert påminnelse, samtidig som du blir det selvsagte valget til neste kjøp;

  1. Kjøpet utløser det automatiserte løpet.
  2. En timer stilles inn på en bestemt tid ut ifra produktets gjennomsnittlige forbrukstid. For eksempel:
    a.) 25 dager for en pakke med 30 dagslinser.
    b.) 60 dager for blekkpatroner med en gjennomsnittlig forbrukstid på 80 dager.
  3. Påminnelsen sendes ut.

Jeg har nå veiledet deg gjennom tre automatiserte løp for tre ulike steg i kundereisen. Vil du bli inspirert av fire andre populære og effektive løp?

Hent ditt eksemplar av håndboken vår: Marketing Automation for B2C: 7 effektive løp du burde prøve.