Gjør kundeopplevelsen bedre med tre automatiserte løp for B2C

2018-08-13
Kundeopplevelsen er ditt levebrød. Og det er din oppgave å kna deigen til perfeksjon.

I dagens e-handelsklima defineres fremgang av kundene dine. Så hvordan kan automatisering bane vei for en kundeopplevelse som engasjerer? Jeg veileder deg gjennom tre løp for tre ulike steg i kundereisen!
Automatisering er et kraftig verktøy som reduserer arbeidsbelastningen, senker overheadkostnadene og øker salgsproduktiviteten. Men den virkelige kraften ligger i å kunne engasjere personer så langt at de selv tar neste steg i kundereisen. Hvordan? Ved å sikre leveranse av riktig innhold til riktig person, til riktig tidspunkt – uansett kanal.
Høres det komplisert ut? Det trenger det ikke være. La meg veilede deg gjennom tre effektive automatiserte løp som skaper fantastiske resultater – både for deg og dine kunder.
Et velkomst-løp tar vare på engasjementet
En opt-in er den beste gaven markedsførere kan få. Selv om handlingen i seg selv kanskje ikke er så stor, er det psykologiske arbeidet bak sceneteppet desto større.
At en person er villig til å oppgi personlig informasjon i bytte mot kommersiell kommunikasjon som for eksempel nyhetsbrev, er til syvende og sist et resultat av engasjement.
Gjennom å komme i kontakt med bedriften på ulike plattformer, har kunden kontinuerlig bygget opp en interesse for din merkevare, eller et behov for produktene dine.
Som markedsfører er det da ditt ansvar å ta vare på dette engasjementet! Og det perfekte svaret på abonnentens ”Hei?” er en e-post som ønsker henne eller ham velkommen.
Men…
Å hele tiden holde oversikt over opt-ins for å manuelt sende ut velkomstmeldinger er ingen enkel oppgave. Det som redder deg i nøden? Et system for marketing automation. Ved å lage skjemaer aktiveres løpene og e-postene dine på nøyaktig riktig tidspunkt – uten manuell forsinkelse.
Så hvordan fungerer det? Vi har forklart prosessen mer detaljert i vårt whitepaper, men et enkelt og effektivt eksempel er:
- Lag et skjema for å få samtykke og for å samle inn data fra kunden.
- Lag en velkomstmelding som aktiveres av utløserpunktet i skjemaet.
- Sett en timer for en oppfølgingsmelding.

Løp etter kjøp forlenger kundereisen
Kunder som nylig har kjøpt et produkt fra deg kommer til å holde et ekstra øye etter deg i innboksen. Det kan være lett å anta at kundereisen avsluttes etter kjøpet, men i virkeligheten er reisen betydelig mer sirkulær enn lineær!
Dette betyr at du må sørge for å ta vare på kunden – til og med etter fullført kjøp – for å ta forholdet til neste nivå. Faktum er at en vennlig påminnelse med rabattkoder, personlige produktanbefalinger eller en invitasjon til lojalitetsklubben din, kan forsterke posisjonen din i kundens bevissthet.
For eksempel:
- En transaksjonsmelding med ordrebekreftelse sendes via e-post.
- En oppfølgingsmelding sendes ut med tilbud om å bli medlem i din lojalitetsklubb.
- Kunder som registrerer seg legges automatisk til i et nytt løp for ditt lojalitetsprogram.
Automatiserte løp for forbruksvarer = kundeorientert tjeneste
Selger du forbruksvarer som linser eller blekkpatroner? Da kan et automatisert løp for forbruksvarer være din reddende engel. Det øker inntektene dine ved å forvandle kundereisen til en sirkel av kjøp!
Hvor lang tid tar det å bruke opp varen din? Når du har regnet det ut, kan du skru på en nedtelling som minner kunden om at det er tid for påfyll – før de har innsett det selv. På den måten får kunden en relevant og serviceorientert påminnelse, samtidig som du blir det selvsagte valget til neste kjøp;
- Kjøpet utløser det automatiserte løpet.
- En timer stilles inn på en bestemt tid ut ifra produktets gjennomsnittlige forbrukstid. For eksempel:
a.) 25 dager for en pakke med 30 dagslinser.
b.) 60 dager for blekkpatroner med en gjennomsnittlig forbrukstid på 80 dager. - Påminnelsen sendes ut.
Jeg har nå veiledet deg gjennom tre automatiserte løp for tre ulike steg i kundereisen. Vil du bli inspirert av fire andre populære og effektive løp?
Hent ditt eksemplar av håndboken vår: Marketing Automation for B2C: 7 effektive løp du burde prøve.
