Gjør atferden på hjemmesiden om til dynamisk innhold i Marketing Automation

Av Dag Thorén

2020-05-20

Marketing Automation er et favorittverktøy for mange APSIS One-brukere. En årsak til populariteten er fristelsen som ligger i å bruke automatisering som strategi for å personalisere kundereisen. Opprett en flyt én gang, og la motoren generere og levere innhold i riktig rekkefølge. Høres bra ut, ikke sant? 

Nå kan alle APSIS One-brukere bli enda mer personlige ved å gjøre atferdsbaserte hjemmesidedata om til dynamisk e-postinnhold i Marketing Automation. Men før vi stuper inn i den nye funksjonen, la oss gi en kort bakgrunn for hvordan og hvorfor dynamisk innhold bidrar til å forbedre kundeopplevelsen. 

Hva er dynamisk innhold, og hvorfor er det viktig? 

Dynamisk innhold refererer til en måte å bruke kundedata på for å lage personlig innhold som landingssider, e-post og SMS. Det er i hovedsak to typer kundedata som ofte brukes til å gjøre innholdet personlig. De vanligste er demografiske data som fornavn, geografisk beliggenhet og kjønn. I APSIS One kalles disse datatypene attributter, og du kan bruke dem til å lage en personlig vri på e-postene, SMS-ene og landingssidene dine.  

Personalisert innhold kan også være basert på atferdsmessige hendelser som å plassere en vare i en handlekurv, besøke en side, se på en video osv. En hendelse er mer dynamisk ettersom den gjenspeiler atferdsmønstre i stedet for mer eller mindre statiske attributter om kundene dine. Produktanbefalinger, forlatt handlekurv, Browse Abandonment (forlatt søk) og Post-purchase emails (e-poster etter kjøp) er eksempler på hvordan du bruker dynamisk innhold for å øke konverteringer.  

Hvorfor er dynamisk innhold relevant for kundeopplevelsen?

Dynamisk innhold gjør det mulig å skape en følelse av en-til-en-kommunikasjon mellom merkevaren og kundene dine. Den lar deg presentere merkevaren din på en måte som føles relevant for hver kunde, og det hjelper dem å ta neste skritt på reisen på en sømløs måte.  

Selskaper som Netflix og Amazon er kjente eksempler på hvordan førstepartsdata og dynamisk innhold brukes til å anbefale de mest relevante produktene eller foreslå hva kunden bør se på videre.

Med det i tankene, la oss se på hvordan du legger til dynamisk innhold basert på atferdsdata i APSIS One Marketing Automation.  

Hva er nytt?

Den nye funksjonen i APSIS One lar deg legge til dynamisk innhold i en Marketing Automation-e-post basert på atferdsdata fra besøkende på hjemmesiden din. Det dynamiske e-postinnholdet genereres fra hendelser som navigering på hjemmesiden, sidebesøk, kjøpte produkter, bestillings-ID, bestillingsdato med mer. Denne funksjonen er nå tilgjengelig for alle brukere av APSIS One Marketing Automation.

Hvordan sikre tilbakevendende kunder med dynamisk innhold i APSIS One Marketing Automation

I dette caset er APSIS One-brukeren en markedsfører for en motebutikk på nett. Markedsføreren tar sikte på å gjøre kunder som nylig har foretatt et kjøp, til tilbakevendende og lojale kunder. 

Oppsett av flyt etter kjøp for å engasjere og konvertere besøkende på hjemmesiden

Ved hjelp av APSIS One Marketing Automation skaper markedsføreren en flyt som kundene kommer inn i så snart de foretar et kjøp i nettbutikken. To uker etter kjøpsdatoen mottar kunden en automatisert e-post som tilbyr gratis frakt i bytte mot å gjennomføre en kundeundersøkelse. 

Slik ser flyten ut …

Gjør e-postinnholdet personlig

Markedsføreren bestemmer seg for å bruke dynamiske data til to formål. Først for å vise navnet på produktet som kunden tidligere kjøpte. Og for det andre å bruke nettleseratferd for å presentere relevant innhold og skape et sterkere insentiv til å benytte tilbudet. 

Slik vil e-posten vil se ut i editoren … 


Nå er alt satt opp og markedsføreren aktiverer flyten. Fra nå av vil hver kunde motta en e-post etter kjøp som er relevant for atferden deres og den interessen de har vist. 

Slik forbedrer dynamisk innhold kundereisen 

Hvordan vil dette påvirke shoppingopplevelsen på nett? La oss se på reisen fra kundens perspektiv. 

La oss kalle kunden Jonathan. Han har nylig kjøpt en beige genser, og siden da har han lett etter et par jeans som passer til antrekket.

 

To uker etter at Jonathan kjøpte genseren vil han motta en e-post som ser slik ut … 

 

Dette dynamiske innholdet er laget ved å bruke Jonathans tidligere kjøp (beige genser), samt interessen han har vist for andre produktkategorier (jeans). Resultatet er en e-post som er rettet mot å skape et nytt kjøp som matcher garderoben til Jonathan, samt atferden han har vist på hjemmesiden. 

For å oppsummere. APSIS One Marketing Automation lar deg generere automatisk innhold uten å gå på akkord med personalisering og følelsen av relevans for den enkelte kunde. Den lar deg konfigurere flyter med automatisert innhold, ikke bare basert på demografi om kundene dine, men også atferdsdata om hvordan de beveger seg på hjemmesiden og i nettbutikken din.  

Vil du prøve Marketing Automation selv? Registrer deg for vår gratis 14-dagers APSIS One-prøveversjon i dag.