Geografi og e-post

Av APSIS

2013-08-12

I det forrige nyhetsbrevet vårt fortalte vi om hvordan vi arbeider med animerte nedtellinger i e-post. I og med at våre egne tester av denne teknikken har gitt oss svært gode resultater, brukte vi litt tid i sommer på å teste en annen spennende teknikk: Det å styre innholdet i nyhetsbrevet basert på hvor mottakeren befinner seg når nyhetsbrevet åpnes.

Dersom du synes at denne artikkelen begynner å få et litt nerdete innhold, har du faktisk helt rett. Vi kommer her til å fortelle om hvordan vi tøyer grensene for hva man kan gjøre med e-post. Løsningene er tekniske, men hensikten er som alltid at avsenderen skal kunne bruke teknikken for å øke verdien og relevansen for å få et bedre resultat.

Så, Geo-IP?

Det handler helt enkelt om at de aller fleste IP-adresser på Internett kan knyttes til ett spesifikt sted på jorden. I de aller fleste tilfellene gir IP-adressen et godt bilde av hvor mottakeren befinner seg. Noen ganger er den litt mindre tydelig, f.eks. når en mottaker kobler seg på via en mobiltelefon. Da ser det ut som om at alle mottakerne befinner på samme adresse, nemlig det stedet mobiloperatøren er tilkoblet Internett.

Informasjon om hvor en IP-adresse hører hjemme geografisk sett er selvfølgelig litt vanskelig å bruke i e-post, fordi vi ikke kan få informasjon før en melding er mottatt og bildene hentet (det er da vi kan se hvilken IP-adresse mottakeren har).  Hvordan gjør man det da dersom man ønsker å bruke informasjonen til f.eks. å vise hver mottaker hvor deres nærmeste butikk eller verksted finnes? Eller kanskje til og med samkjøre informasjonen med været, slik at alle mottakerne får et innhold som passer til omgivelsene akkurat nå?

Vanskelig. Akkurat som for animerte nedtellinger i e-post, gjelder det å lage en programvare som tar imot mottakerens IP-adresse, oversetter den til et geografisk sted (og håndterer de situasjonene der mottakerens IP-nummer ikke kan gi et meningsfullt svar), kombinerer dette med for eksempel informasjon om hvor avsenderen har butikkene sine og deretter kombinerer denne informasjonen med en karttjeneste.

Da får man et resultat som ser ut som dette:

 
 Takk til Ted og badkartan.se for at vi får lov til å bruke deres informasjon


Kult, ikke sant?

Vi har ennå ikke hatt tid til å utføre kommersielle tester av denne teknikken, men vi er som alltid overbevist om at mer relevant innhold gir et bedre resultat.

Eller hva tror du?

Jonas & Anders i Apsis labs